Woede duur betaald…

Boos emoji via Pixabay

(Kifid-uitspraak GC 2021-1085) Het uiten van zeer ernstige bedreigingen, komt de consument volgens Kifid terecht te staan op registratie in EVR, Incidentenregister en Gebeurtenissenadministratie. De Geschillencommissie halveert wel de termijn van de EVR-registratie.

De consument heeft bij de verzekeraar geklaagd over de afhandeling van een schade onder zijn autoverzekering van Hema Verzekeringen, omdat de verzekeraar (letsel)schade aan de tegenpartij had vergoed. Tijdens een telefonisch gesprek met een medewerker van de verzekeraar heeft hij bedreigingen geuit naar de tegenpartij en naar de medewerker. Die bedreigingen heeft hij de volgende dag tijdens een telefoongesprek met een andere medewerker herhaald. De verzekeraar heeft de persoonsgegevens van de consument daarom voor de duur van acht jaar in het EVR, het Incidentenregister, het IVR en de Gebeurtenissenadministratie geregistreerd en hij heeft de verzekeringen beëindigd.

De commissie “neemt in haar afweging mee dat de consument zeer ernstige bedreigingen heeft geuit tegen de medewerker en ook in de richting van de tegenpartij bij de aanrijding (de consument dreigde met doodrijden, red.) De consument heeft zijn bedreigingen bovendien de volgende dag nog eens herhaald. Hieruit blijkt dat de consument zich niet maar een keer heeft laten gaan waarna zijn verstand is teruggekeerd en hij de ernst van zijn bedreigingen heeft ingezien. Dat vindt de commissie ernstig. De consument heeft daartegenover gesteld dat zijn leven door de registratie in het EVR fors wordt ontregeld, omdat hij zijn baan kwijtraakt en hij zijn huurwoning moet verlaten.

“Nog daargelaten dat de consument zijn stelling niet heeft onderbouwd en het dus bij die stelling blijft, rechtvaardigt dit nog niet de gehele ongedaanmaking van de registratie in het EVR. Ter zitting heeft de consument wel gezegd dat het hem spijt en dat hij hoopt dat het goed gaat met de medewerker. De ernst van zijn gedraging en de gevolgen ervan voor anderen is dus uiteindelijk blijkbaar wel tot hem doorgedrongen.

“Alles in ogenschouw nemend, maar ook rekening houdend met de leeftijd van de consument en de overige maatregelen die de verzekeraar heeft genomen, is een registratieduur in het EVR van vier jaar naar het oordeel van de commissie proportioneel. De commissie wijst erop dat de consument na verloop van tijd een onderbouwd verzoek kan indienen bij de verzekeraar om een nieuwe belangenafweging te maken en de duur verder te verkorten of te beëindigen.”

Reactie toevoegen

 
Meer over
Alleen op strand met waardevolle spullen? Dan niet badderen!

Alleen op strand met waardevolle spullen? Dan niet badderen!

(Kifid-uitspraak GC 2024-0042) De spullen van de consument zijn tijdens een bezoek aan het strand in Thailand gestolen op het moment dat de consument de zee in is...

Kifid: afronding projectmatig behandelen beleggingsverzekeringsklachten in zicht

Kifid: afronding projectmatig behandelen beleggingsverzekeringsklachten in zicht

Op dit moment heeft Kifid nog ongeveer 80 beleggingsverzekeringsklachten in behandeling. Daarmee komt de afronding van de projectmatige en fasegewijze aanpak van...

Adviseur vroeg te laat renteaanbod aan

Adviseur vroeg te laat renteaanbod aan

(Kifid-uitspraak GC 2024-0038) De consumenten verwijten de adviseur dat hij niet tijdig een renteaanbod heeft aangevraagd bij de bank. Zij betalen daarom uiteindelijk...

Adviseur was te veel alleen doorgeefluik

Adviseur was te veel alleen doorgeefluik

(Kifid-uitspraak GC 2024-0022) De consument heeft in 1997 een beleggingsverzekering afgesloten. De consument vindt dat de tussenpersoon zijn zorgplicht heeft geschonden...

Geen zoete afdronk voor klager

Geen zoete afdronk voor klager

(Kifid-uitspraak GC 2024-0030) Als gevolg van een storm zijn zonnepanelen van de consument van het dak van haar woning afgewaaid en tegen geparkeerde auto’s...

Vlieger gaat niet op

Vlieger gaat niet op

(Kifid-uitspraak GC 2024-0017) De zoon van de consument is tijdens de gezinsvakantie in Frankrijk uitgenodigd voor een interview op het Amerikaanse consulaat in...

Adviseur mag vergoeding houden ondanks gebrekkige communicatie

Adviseur mag vergoeding houden ondanks gebrekkige communicatie

(Kifid-uitspraak GC 2024-0012) De consument verwijt de adviseur dat hij gebrekkig met hem heeft gecommuniceerd. Bovendien heeft hij onvoldoende de belangen van de...

Verzekeraar mag uitgaan van juistheid oordeel deskundige

Verzekeraar mag uitgaan van juistheid oordeel deskundige

(Kifid-uitspraak GC 2024-0016) De verzekeraar mag in beginsel uitgaan van de juistheid van het oordeel van de door hem ingeschakelde deskundige tenzij blijkt dat...

Schending zorgplicht kost adviseur 22 mille

Schending zorgplicht kost adviseur 22 mille

(Kifid-uitspraak GC 2023-1013) De consumenten vorderen 20.000 euro vanwege de hogere rente en 2.000 euro aan bemiddelingskosten voor een nieuwe adviseur. De Geschillencommissie...

25 meter is niet vlakbij

25 meter is niet vlakbij

(Kifid-uitspraak GC 2023-0980) Diefstal waardevolle bagage uit auto tijdens een korte stop. De consument heeft een beroep gedaan op de reisverzekering en de verzekeraar...