Actief klantbeheer: uitvoering en tools

Support

(Jan Verstegen en Peter Wormskamp, Drieluik Actief Klantbeheer (slot) in VVP 4) Actief aan de slag met je bestaande klanten. En hier succesvol mee zijn, in alle opzichten. Het lijkt zo voor de hand te liggen, maar in de praktijk blijkt het vaak lastig. Toch kan het echt! Er zijn inmiddels verschillende technische oplossingen in de markt. Wat je wel moet realiseren: het draait niet om een tool, het is een aanpak. In een serie van 3 artikelen schrijven Peter Wormskamp (Helder Beheerd) en Jan Verstegen (eerste stap) over het waarom van actief klantbeheer en de praktische invulling ervan. Deel 1 ging over het ‘waarom’. Deel 2 over het opstarten van actief klantbeheer. Dit keer gaat het over de uitvoering en de hulpmiddelen.

Just do it! is de slogan van een groot sportmerk. Drie simpele woorden. Met veel kracht. Een oproep om in beweging te komen, om iets te doen. Met de juiste uitrusting. Of dat de uitrusting van dit merk zou moeten zijn, is dan even wat minder belangrijk. In feite is dat ook wat we in dit artikel doen. Eenieder oproepen om in actie te komen. En we geven voorbeelden van soorten tools die hierbij gebruikt kunnen worden.

Bouwen aan de basis: data

Het gaat om de klant. Specifieker: om de relatie met je klant. Dan is het belangrijk om relevante informatie te hebben over de klant.

Pak je plan van aanpak (uit deel 2) erbij en bepaal welke data je nodig hebt om een bepaalde doelgroep goed in kaart te hebben. Daarbij is onderscheid te maken in:

  • Harde data, zoals naam, adres, woonplaats en productgegevens. Denk bijvoorbeeld bij een hypotheek aan de ingangsdatum, het aanvangsbedrag, de leningdelen (inclusief vorm), de rente en de waarde van het onderpand.
  • ‘Zachte’ data. Hiermee maak je als adviseur het verschil. ‘Zachte’ staat met opzet tussen aanhalingstekens. Want zo zacht hoeven die data helemaal niet te zijn. Denk bijvoorbeeld aan de dromen die een klant heeft en de vertaling daarvan in concrete doelen.

Voor de harde data kun je goed terecht in je CRM-systeem of je verzekeringspakket. Dan heb je de basis vaak te pakken. Daarnaast kun je, als het om een hypotheek gaat, ook terecht in het adviespakket dat je gebruikt.

De ‘zachte’ data kun je bij een hypotheekadvies terugvinden in het adviesrapport.

Je kunt natuurlijk ook data opvragen bij je businesspartners, zoals verzekeraars en geldverstrekkers. En ja, daar gaan diverse partijen verschillend mee om. Kies dan in eerste instantie de partijen waar je snel mee kunt schakelen.

Maar laat je niet beperken door een tekort aan data. Dan start je wellicht nooit.

Onze ervaring leert dat klanten het al enorm waarderen als je contact opneemt. Dit levert stap voor stap een beter klantbeeld op. Én business. We komen conversies tegen tot wel 25 procent van klantcontact naar een getekende opdracht tot dienstverlening.

TIP: denk goed na in welk systeem je het steeds completere klantbeeld wilt opslaan. Dubbele administratie is verspilling. En dat wil je niet.

Jan Verstegen: ‘Tevredener klanten én aanvullende omzet.’

Peter Wormskamp: ‘Het gaat om de relatie met je klant.’

Werk in uitvoering

Als de basis op orde is, kun je aan de slag. Belangrijk is om ervaring op te gaan doen. Maak het in eerste instantie niet te groot. Dat geeft je de mogelijkheid om snel bij te sturen.

Logische stappen zijn:

Maak een selectie van klanten die wilt benaderen:

  • Dit kan je doen vanuit het systeem dat je gebruikt als CRM. Of een verzekeringspakket.
  • Op basis van signalen. Dit kan op basis van triggers die je hebt ingesteld in je CRM-software. Of met signaleringsoftware.

Start de dialoog:

  • Met een algemene e-mail (en vervolgens telefonisch contact). Je kunt dit opstarten vanuit je CRM of door middel van bijvoorbeeld MailChimp.
  • Met een vragenlijst. Dit kan een specifieke vragenlijst zijn, gericht op de doelgroep. Óf een generieke vragenlijst om in ieder geval je data te kunnen verrijken. Hiervoor zijn diverse aanbieders in de markt.
  • Een chatbot/virtuele assistent. De klant kan wanneer het hem of haar uitkomt starten met een dialoog over nazorg met de digitale collega van je kantoor. Het levert data plus vervolgvragen voor advies op.

Voer het gesprek:

  • Face to face. Op veilige afstand op kantoor. Of bij de klant thuis.
  • Op afstand. Dit kan prima via Zoom, Microsoft Teams of Google Meet. Dat hebben we tijdens COVID-19 wel geleerd.

Bereken en adviseer:

  • Inzicht kun je genereren door gebruik te maken van snelle vergelijkers of andere tools op dit gebied.
  • Gebruik je adviespakket voor een verdergaand advies.
  • Vergeet niet om je dienstverlening rondom actief klantbeheer te bespreken!

Vastleggen:

  • De ondernomen acties, geüpdate data, plus het gegeven advies. Logische plek hiervoor is je CRM-systeem.
  • De signalering voor een volgende actie. Denk aan bijvoorbeeld de onderhoudstermijn die je met je klant bent overeengekomen.

Keep doing it!

Niemand is als jong kind opgestaan en kon direct perfect lopen. Dat geldt ook voor actief klantbeheer. Succesvolle kantoren op het gebied van actief klantbeheer hebben de benodigde stappen gemaakt. Ze waren zich bewust van het belang. Ze hebben nagedacht over een plan. Ze hebben het bedrijf en de mensen erop ingericht. Men is begonnen. En het meest belangrijke: men is er mee doorgegaan! Met als resultaat een goed ingerichte nazorg, tevredener klanten en (structurele) aanvullende omzet.

Reactie toevoegen

 
Meer over
André Feijs over Actief Klantbeheer: Begin gewoon

André Feijs over Actief Klantbeheer: Begin gewoon

(Adviseur André Feijs over Actief Klantbeheer in VVP 6)  “De opbrengsten van actief klantbeheer zijn heel duidelijk: betere bedrijfscontinuïteit,...

Laatste oproep: doe mee met het onderzoek Actief Klantbeheer

Laatste oproep: doe mee met het onderzoek Actief Klantbeheer

Doet u mee met het onafhankelijk onderzoek naar Actief Klantbeheer onder adviseurs? Het kost u slechts een paar minuten van uw tijd en u bewijst de financiële...

Branche-initiatief Actief Klantbeheer positief over AFM-principes

Branche-initiatief Actief Klantbeheer positief over AFM-principes

De negen partijen verenigd in het branche-initiatief Actief Klantbeheer zijn positief over de AFM-principesdoorlopende ondersteuning van klanten en zien de principes...

Serie Actief Klantbeheer, deel 11: mensen helpen, juist ook in slechte tijden

Serie Actief Klantbeheer, deel 11: mensen helpen, juist ook in slechte tijden

Er komen tal van wijzigingen af op huiseigenaren die gevolgen kunnen hebben voor de betaalbaarheid van de hypotheek. "Het is dan ook van belang om klanten op tijd...

Serie Actief Klantbeheer, deel 10: van modern visitekaartje naar slim actief beheer

Serie Actief Klantbeheer, deel 10: van modern visitekaartje naar slim actief beheer

"Wie weet wat er loopt bij z’n relaties en daar proactief op inspeelt, blijft ertoe doen: er valt wat te besparen op de hypotheek, het verzekeringspakket...

Groen licht voor opleiding Actief Klantbeheer

Groen licht voor opleiding Actief Klantbeheer

De opleiding Actief Klantbeheer gaat na een geslaagde pilot officieel op 2 december 2021 van start. De opleiding is ontwikkeld in het kader van het initiatief...

De basis van je onderneming

De basis van je onderneming

(Uit VVP 5-2021) “Klantbeheer doe je altijd actief en is de basis van je onderneming. Door de groei in klanten zijn we gegroeid met adviseurs. We hebben...

Kort op de bal biedt voordelen voor klant én kantoor

Kort op de bal biedt voordelen voor klant én kantoor

(Uit VVP 5-2021) “Als je kort op de bal speelt, loopt de klant niet onnodig lang risico; of blijven zijn lasten niet onnodig lang te hoog. Je creëert...

Serie Actief Klantbeheer, deel 9: kwalijk misverstand Consumentenbond biedt ook kansen

Serie Actief Klantbeheer, deel 9: kwalijk misverstand Consumentenbond biedt ook kansen

"Welke hulp heb je tussentijds nodig bij hypotheken met een rentevaste periode van 20 jaar?' Met deze retorische vraag stelde de Consumentenbond de waarde van...

Doe mee met het onderzoek Actief Klantbeheer onder adviseurs!

Doe mee met het onderzoek Actief Klantbeheer onder adviseurs!

Doet u mee met het onafhankelijk onderzoek naar Actief Klantbeheer onder adviseurs? Het kost u slechts een paar minuten van uw tijd en u bewijst de financiële...