De juiste mentaliteit

Christel van Bommel 2019

(door Christel van Bommel, compliance-expert)

Een adviesrapport is niet bedoeld als cover your ass. Het is een middel voor inventarisatie en analyse. Zodat een klant goed kan nadenken over jouw advies en hij in staat is een goede keuze te maken. Dan hoeft de klant, na een verbouwing en verhuizing, zich niet af te vragen wat hij nou eigenlijk voor hypotheek heeft afgesloten.

Of ik ook in te huren ben om adviesrapporten te schrijven. De adviseur die ik sprak was net voor zichzelf begonnen en had het al gelijk heel erg druk. Hij komt er alleen niet aan toe om adviesrapporten te schrijven. “Dat moet toch van de AFM?”

Enthousiast vertelde hij dat hij al een stuk of tien dossiers had liggen, maar geen tijd had om de rapporten uit te werken. Of ik dat dan voor hem kon doen. Hij wilde me er goed voor betalen. Ik staarde hem verbaasd aan en wist niet of hij het serieus meende of niet.

Ik dacht bij mezelf: je bent net voor jezelf begonnen. Je voldoet al direct niet aan het tijdig overhandigen van een advies aan een klant. Er is in een aantal gevallen zelfs al bemiddeld. Een rapport dat je pas toestuurt na een transport bij de notaris, is geen adviesrapport. Dat is slechts een vastlegging van de producten die zijn afgesloten. En geloof mij, daar zit een groot verschil in. En nee, dat is niet wat de AFM wil. Die wil een transparant, duidelijk en begrijpelijk verslag van wat volgens jou als adviseur het best passend is voor de klant.

Ik adviseer u

Het Kifid heeft in meerdere uitspraken klanten gelijk gegeven in zaken waarbij de adviseur geen goede analyse had gemaakt. Dat er geen vergelijking is gemaakt tussen een lopende hypotheek en een nieuw af te sluiten hypotheek. Dat het advies niet reproduceerbaar is en de klant de advieskosten terugkrijgt. Los van een eventuele schade.

‘Er is gekozen voor…’ hoort naar mijn mening ook niet in een adviesrapport. Daar hoort te staan: ‘ik adviseer u…’ Want dat is wat je doet. Je bent adviseur en je adviseert de klant. Anders kun je je net zo goed bemiddelaar noemen. Want dan kiest de klant zelf.

Als je direct na de start van een adviespraktijk al achter de feiten aan gaat lopen, komt het niet snel meer goed. Dan heb je het niet over een werkachterstand, maar over mentaliteit. Los van het feit dat ik van mening ben dat je als derde, die niet bij de gesprekken met de klant is geweest, nooit een goed rapport kan schrijven wat toeziet op de risicobereidheid, wensen en doelstellingen van de klant.

‘Adviesrapport niet bedoeld om jezelf in te dekken’

De man tegenover me heeft er meer aan als ik hem help bij het opzetten van een goed en werkbaar proces, dan dat ik zijn adviesrapporten schrijf. Als antwoord op zijn vraag of ik zijn adviesrapporten wil schrijven zei ik uiteindelijk: “Dat is goed. Hier heb je de aantekeningen van een audit die ik heb uitgevoerd. Werk jij dan mijn auditrapport uit?” Zijn gezicht sprak boekdelen.

Reactie toevoegen

 
Editie
Meer over
Vergaderingen die inspireren

Vergaderingen die inspireren

(Jelle Bartels, The Main Thing, in Ken je vak! in VVP 1-2024) Door verschillende vormen van vergaderingen te hanteren en conflicten leidend te laten zijn, kunnen...

Ken je vak! Wartaal: mooie grote woorden

Ken je vak! Wartaal: mooie grote woorden

(Mieke Dadema, Soepel, in Ken je vak! in VVP 1-2024) Veel mensen denken dat ik niet van ingewikkelde woorden hou, dat het altijd maar makkelijk moet. Dat is niet...

Ken je vak! Inkomen: het spel en de knikkers

Ken je vak! Inkomen: het spel en de knikkers

(Annemieke Postema, AOVdokter, in Ken je vak! in VVP 1-2024) Bij een arbeidsongeschiktheidsverzekering draait het niet alleen om het spel, maar ook om de knikkers....

Help, ik moet POGGEN

Help, ik moet POGGEN

(Wilfred Schep, SVC Compliance, in VVP 6-2023) POG-werkzaamheden worden vaak vooruitgeschoven en tegen het einde van het verstrijken van de deadline wordt er hard...

Schoon in ’t handje

Schoon in ’t handje

(Annemieke Postema, AOVdokter, in Ken je vak! VVP 5-2023) Volgens de Italiaanse oud-president Giuseppe Saragat verdienen Italianen netto, maar leven ze bruto....

Iedereen aflossingsblij?!

Iedereen aflossingsblij?!

(Christel van Bommel-Versluijs, compliance-deskundige, in Ken je vak! VVP 5-2023) Volgens de AFM zijn er nu veel minder mensen met een aflossingsvrije hypotheek...

Duurzaamheid in de praktijk

Duurzaamheid in de praktijk

(Adfiz in katern Ken je vak! in VVP 4, 2023) In 2022 heeft Adfiz samen met de HAN University of Applied Science onderzoek gedaan naar de potentie van duurzaam...

Geen tegenvordering

Geen tegenvordering

HYPOTHEKEN – Het kan verleidelijk zijn. De klant stelt de adviseur aan-sprakelijk en gaat naar Kifid, maar de adviseur heeft eigenlijk ook nog wel een appeltje...

Kampvuur als verbinding

Kampvuur als verbinding

(Jelle Bartels in Ken je vak! in VVP 3, 2023) Het kijken naar een kampvuur is ontspannend en meditatief. Het helpt om stress te verminderen en een gevoel van rust...

Het MVO-overleg

Het MVO-overleg

(Björn Jalving in Ken je vak! in VVP 3, 2023) Wat er voor mij in het afgelopen jaar het meest veranderd is op het gebied van duurzaamheid is de verankering...