De juiste mentaliteit

Christel van Bommel 2019

(door Christel van Bommel, compliance-expert)

Een adviesrapport is niet bedoeld als cover your ass. Het is een middel voor inventarisatie en analyse. Zodat een klant goed kan nadenken over jouw advies en hij in staat is een goede keuze te maken. Dan hoeft de klant, na een verbouwing en verhuizing, zich niet af te vragen wat hij nou eigenlijk voor hypotheek heeft afgesloten.

Of ik ook in te huren ben om adviesrapporten te schrijven. De adviseur die ik sprak was net voor zichzelf begonnen en had het al gelijk heel erg druk. Hij komt er alleen niet aan toe om adviesrapporten te schrijven. “Dat moet toch van de AFM?”

Enthousiast vertelde hij dat hij al een stuk of tien dossiers had liggen, maar geen tijd had om de rapporten uit te werken. Of ik dat dan voor hem kon doen. Hij wilde me er goed voor betalen. Ik staarde hem verbaasd aan en wist niet of hij het serieus meende of niet.

Ik dacht bij mezelf: je bent net voor jezelf begonnen. Je voldoet al direct niet aan het tijdig overhandigen van een advies aan een klant. Er is in een aantal gevallen zelfs al bemiddeld. Een rapport dat je pas toestuurt na een transport bij de notaris, is geen adviesrapport. Dat is slechts een vastlegging van de producten die zijn afgesloten. En geloof mij, daar zit een groot verschil in. En nee, dat is niet wat de AFM wil. Die wil een transparant, duidelijk en begrijpelijk verslag van wat volgens jou als adviseur het best passend is voor de klant.

Ik adviseer u

Het Kifid heeft in meerdere uitspraken klanten gelijk gegeven in zaken waarbij de adviseur geen goede analyse had gemaakt. Dat er geen vergelijking is gemaakt tussen een lopende hypotheek en een nieuw af te sluiten hypotheek. Dat het advies niet reproduceerbaar is en de klant de advieskosten terugkrijgt. Los van een eventuele schade.

‘Er is gekozen voor…’ hoort naar mijn mening ook niet in een adviesrapport. Daar hoort te staan: ‘ik adviseer u…’ Want dat is wat je doet. Je bent adviseur en je adviseert de klant. Anders kun je je net zo goed bemiddelaar noemen. Want dan kiest de klant zelf.

Als je direct na de start van een adviespraktijk al achter de feiten aan gaat lopen, komt het niet snel meer goed. Dan heb je het niet over een werkachterstand, maar over mentaliteit. Los van het feit dat ik van mening ben dat je als derde, die niet bij de gesprekken met de klant is geweest, nooit een goed rapport kan schrijven wat toeziet op de risicobereidheid, wensen en doelstellingen van de klant.

‘Adviesrapport niet bedoeld om jezelf in te dekken’

De man tegenover me heeft er meer aan als ik hem help bij het opzetten van een goed en werkbaar proces, dan dat ik zijn adviesrapporten schrijf. Als antwoord op zijn vraag of ik zijn adviesrapporten wil schrijven zei ik uiteindelijk: “Dat is goed. Hier heb je de aantekeningen van een audit die ik heb uitgevoerd. Werk jij dan mijn auditrapport uit?” Zijn gezicht sprak boekdelen.

Reactie toevoegen

 
Editie
Meer over
Kameleons en draaideuren

Kameleons en draaideuren

(Annemieke Postema, RADI AOV, in Ken je vak! in VVP 3, 2023) Ondernemers zijn vaak net kameleons; ze passen zich aan veranderende omstandigheden aan. Maar hoe...

Maar dan gaat het toch nog heel snel mis…

Maar dan gaat het toch nog heel snel mis…

(Mieke Dadema in Ken je vak! in VVP 3, 2023) Ik heb nooit schade, dus ik lees nooit de voorwaarden van mijn eigen verzekeringen. Ik lees die alleen beroepsmatig...

Gelijke kansen

Gelijke kansen

(Adfiz in Ken je vak! in VVP 3, 2023) Voor werkgevers wordt het verplicht een werkwijze te hebben en toe te passen waarin ze aangeven hoe ze het wervings- en selectieproces...

Oprecht betrokken betekent…

Oprecht betrokken betekent…

(Sonja Stalfoort in Ken je vak! in VVP 3, 2023) Een hogere klant-én medewerkerstevredenheid… Hoe werkt dat precies? In de basis wil iedere medewerker...

Verzwaarde stelplicht financieel dienstverleners

Verzwaarde stelplicht financieel dienstverleners

(Christel van Bommel-Versluijs in Ken je vak! in VVP 3, 2023) Klanten hebben in 2001 een hypotheek afgesloten. Nu blijkt dat de bijbehorende levensverzekering...

Wat kunnen we leren van de AFM-boete voor Promovendum?

Wat kunnen we leren van de AFM-boete voor Promovendum?

(Door Paul Schuiling, consultant bij Charco & Dique) Verzekeringsvoorwaarden stiekem aanpassen, een forse verhoging van de verzekeringspremie bewust vaag communiceren...

Poortwachtergarantie

Poortwachtergarantie

(Angelo Wiegmans van Bedrijf Plus in VVP 2) Werkgevers kunnen een verzuimverzekering afsluiten met een Poortwachtergarantie. Zo’n garantie klinkt aantrekkelijk,...

Return to sender

Return to sender

(Annemieke Postema van AOVdokter in Katern Ken je Vak! in VVP 2) Een adreswijziging wordt vaak gezien als een eenvoudige, niet adviesgevoelige mutatie die zich...

De ins en outs van de Zorgverzekeringswet

De ins en outs van de Zorgverzekeringswet

(Adfiz in katern Ken je vak! in VVP 1, 2023) Omdat vrijwel iedereen die in Nederland woont verplicht is een zorgverzekering af te sluiten, zal de Zorgverzekeringswet...

Handhaving op wet DBA komt terug

Handhaving op wet DBA komt terug

(Marjol Nikkels van CS Opleidingen in katern Ken je vak! in VVP 1, 2023) Op 16 december 2022 is de langverwachte brief van minister van Gennip verschenen om de...