De juiste mentaliteit

Christel van Bommel 2019

(door Christel van Bommel, compliance-expert)

Een adviesrapport is niet bedoeld als cover your ass. Het is een middel voor inventarisatie en analyse. Zodat een klant goed kan nadenken over jouw advies en hij in staat is een goede keuze te maken. Dan hoeft de klant, na een verbouwing en verhuizing, zich niet af te vragen wat hij nou eigenlijk voor hypotheek heeft afgesloten.

Of ik ook in te huren ben om adviesrapporten te schrijven. De adviseur die ik sprak was net voor zichzelf begonnen en had het al gelijk heel erg druk. Hij komt er alleen niet aan toe om adviesrapporten te schrijven. “Dat moet toch van de AFM?”

Enthousiast vertelde hij dat hij al een stuk of tien dossiers had liggen, maar geen tijd had om de rapporten uit te werken. Of ik dat dan voor hem kon doen. Hij wilde me er goed voor betalen. Ik staarde hem verbaasd aan en wist niet of hij het serieus meende of niet.

Ik dacht bij mezelf: je bent net voor jezelf begonnen. Je voldoet al direct niet aan het tijdig overhandigen van een advies aan een klant. Er is in een aantal gevallen zelfs al bemiddeld. Een rapport dat je pas toestuurt na een transport bij de notaris, is geen adviesrapport. Dat is slechts een vastlegging van de producten die zijn afgesloten. En geloof mij, daar zit een groot verschil in. En nee, dat is niet wat de AFM wil. Die wil een transparant, duidelijk en begrijpelijk verslag van wat volgens jou als adviseur het best passend is voor de klant.

Ik adviseer u

Het Kifid heeft in meerdere uitspraken klanten gelijk gegeven in zaken waarbij de adviseur geen goede analyse had gemaakt. Dat er geen vergelijking is gemaakt tussen een lopende hypotheek en een nieuw af te sluiten hypotheek. Dat het advies niet reproduceerbaar is en de klant de advieskosten terugkrijgt. Los van een eventuele schade.

‘Er is gekozen voor…’ hoort naar mijn mening ook niet in een adviesrapport. Daar hoort te staan: ‘ik adviseer u…’ Want dat is wat je doet. Je bent adviseur en je adviseert de klant. Anders kun je je net zo goed bemiddelaar noemen. Want dan kiest de klant zelf.

Als je direct na de start van een adviespraktijk al achter de feiten aan gaat lopen, komt het niet snel meer goed. Dan heb je het niet over een werkachterstand, maar over mentaliteit. Los van het feit dat ik van mening ben dat je als derde, die niet bij de gesprekken met de klant is geweest, nooit een goed rapport kan schrijven wat toeziet op de risicobereidheid, wensen en doelstellingen van de klant.

‘Adviesrapport niet bedoeld om jezelf in te dekken’

De man tegenover me heeft er meer aan als ik hem help bij het opzetten van een goed en werkbaar proces, dan dat ik zijn adviesrapporten schrijf. Als antwoord op zijn vraag of ik zijn adviesrapporten wil schrijven zei ik uiteindelijk: “Dat is goed. Hier heb je de aantekeningen van een audit die ik heb uitgevoerd. Werk jij dan mijn auditrapport uit?” Zijn gezicht sprak boekdelen.

Reactie toevoegen

 
Editie
Meer over
Ga voor de relatie

Ga voor de relatie

(Jelle Bartels van Next Step Factory in katern Ken je vak! in VVP 1, 2023) Een adviseur verslaan op prijs en aanbod is redelijk gemakkelijk. Maar een adviseur...

Klantbelang centraal

Klantbelang centraal

(Christel van Bommel-Versluijs, Compliance Adviseur, in VVP 5) Het zou toch volkomen logisch moeten zijn dat je het belang van de klant centraal zet in de bedrijfsvoering?...

Whitepaper ‘Compliance, een vak in beweging’

Whitepaper ‘Compliance, een vak in beweging’

NIBE-SVV heeft de whitepaper ‘Compliance, een vak in beweging’’ samengesteld. Hierin worden de  nieuwste inzichten over het compliancevak...

Grenzen opzoeken

Grenzen opzoeken

(Christel van Bommel-Versluijs, compliance adviseur, in Ken je vak! VVP 3-2022) Onlangs in het nieuws: vakantiegangers 30 meter in ravijn gestort bij het nemen...

Herhaling van zetten

Herhaling van zetten

(Christel van Bommel-Versluijs, compliance adviseur, in Ken je vak! VVP 01-2022) Adviseurs doen er (bijna) alles voor om de droom van klanten uit te laten komen....

Samenhang werkt

Samenhang werkt

(Jelle Bartels, Next Step Factory in VVP 01-2022) Als ondernemer in de financiële dienstverlening komt er nogal wat op je af. Hoe houd jij je staande in een...

Welke klantwaarde heb jij?

Welke klantwaarde heb jij?

(Sonja Stalfoort (PuurKlant) in Ken je vak! VVP 01-2022) Veel assurantiekantoren zijn druk bezig met segmentatie van hun klanten. Welke waarde heeft een klant...

Duurzaamheid steeds vaker op schap adviseur

Duurzaamheid steeds vaker op schap adviseur

(Björn Jalving van Turien & Co. in Ken je vak! VVP 01-2022).  Steeds meer adviseurs nemen het onderwerp duurzaamheid mee in hun adviezen. Het zou...

Wet Bestuur en Toezicht Rechtspersonen

Wet Bestuur en Toezicht Rechtspersonen

(Permanent Actueel door Lindenhaeghe in Ken je vak! VVP 01-2022). Sinds juli vorig jaar hebben verenigingen en stichtingen te maken met de Wet Bestuur en Toezicht...

Kifid niet voor klachten over aankoopmakelaar

Kifid niet voor klachten over aankoopmakelaar

HYPOTHEKEN – In deze klacht is de adviseur opgetreden als zowel aankoopmakelaar als adviseur en bemiddelaar bij het verkrijgen van een hypothecaire geldlening....