De juiste mentaliteit

Christel van Bommel 2019

(door Christel van Bommel, compliance-expert)

Een adviesrapport is niet bedoeld als cover your ass. Het is een middel voor inventarisatie en analyse. Zodat een klant goed kan nadenken over jouw advies en hij in staat is een goede keuze te maken. Dan hoeft de klant, na een verbouwing en verhuizing, zich niet af te vragen wat hij nou eigenlijk voor hypotheek heeft afgesloten.

Of ik ook in te huren ben om adviesrapporten te schrijven. De adviseur die ik sprak was net voor zichzelf begonnen en had het al gelijk heel erg druk. Hij komt er alleen niet aan toe om adviesrapporten te schrijven. “Dat moet toch van de AFM?”

Enthousiast vertelde hij dat hij al een stuk of tien dossiers had liggen, maar geen tijd had om de rapporten uit te werken. Of ik dat dan voor hem kon doen. Hij wilde me er goed voor betalen. Ik staarde hem verbaasd aan en wist niet of hij het serieus meende of niet.

Ik dacht bij mezelf: je bent net voor jezelf begonnen. Je voldoet al direct niet aan het tijdig overhandigen van een advies aan een klant. Er is in een aantal gevallen zelfs al bemiddeld. Een rapport dat je pas toestuurt na een transport bij de notaris, is geen adviesrapport. Dat is slechts een vastlegging van de producten die zijn afgesloten. En geloof mij, daar zit een groot verschil in. En nee, dat is niet wat de AFM wil. Die wil een transparant, duidelijk en begrijpelijk verslag van wat volgens jou als adviseur het best passend is voor de klant.

Ik adviseer u

Het Kifid heeft in meerdere uitspraken klanten gelijk gegeven in zaken waarbij de adviseur geen goede analyse had gemaakt. Dat er geen vergelijking is gemaakt tussen een lopende hypotheek en een nieuw af te sluiten hypotheek. Dat het advies niet reproduceerbaar is en de klant de advieskosten terugkrijgt. Los van een eventuele schade.

‘Er is gekozen voor…’ hoort naar mijn mening ook niet in een adviesrapport. Daar hoort te staan: ‘ik adviseer u…’ Want dat is wat je doet. Je bent adviseur en je adviseert de klant. Anders kun je je net zo goed bemiddelaar noemen. Want dan kiest de klant zelf.

Als je direct na de start van een adviespraktijk al achter de feiten aan gaat lopen, komt het niet snel meer goed. Dan heb je het niet over een werkachterstand, maar over mentaliteit. Los van het feit dat ik van mening ben dat je als derde, die niet bij de gesprekken met de klant is geweest, nooit een goed rapport kan schrijven wat toeziet op de risicobereidheid, wensen en doelstellingen van de klant.

‘Adviesrapport niet bedoeld om jezelf in te dekken’

De man tegenover me heeft er meer aan als ik hem help bij het opzetten van een goed en werkbaar proces, dan dat ik zijn adviesrapporten schrijf. Als antwoord op zijn vraag of ik zijn adviesrapporten wil schrijven zei ik uiteindelijk: “Dat is goed. Hier heb je de aantekeningen van een audit die ik heb uitgevoerd. Werk jij dan mijn auditrapport uit?” Zijn gezicht sprak boekdelen.

Reactie toevoegen

 
Editie
Meer over
Verbetering of tijdverspilling?

Verbetering of tijdverspilling?

(Christel van Bommel- Versluijs in katern Ken je vak! in VVP 1, 2023) Wat 2023 ons gaat brengen? Dat is altijd afwachten, maar er zijn plannen genoeg. Om er een...

AOV: privé of op naam van je BV?

AOV: privé of op naam van je BV?

(Annemieke Postema van AOVdokter in katern Ken je vak! in VVP 1, 2023) AOV afsluiten: privé of op naam van je BV? Veel ondernemers met een BV stellen deze...

Heeft erfgenaam recht van inzage hypotheek overledene?

Heeft erfgenaam recht van inzage hypotheek overledene?

HYPOTHEKEN – De broer van de overleden zus verzoekt de bank informatie te verstrekken over twee hypothecaire geldleningen van zijn zus. De bank weigert deze...

Verhuizen is niet blijven wonen waar je woont

Verhuizen is niet blijven wonen waar je woont

HYPOTHEKEN – De zeer op leeftijd zijnde consument ziet de uitkeringen van zijn lijfrenteverzekeringen eindigen en voorziet dat zijn besteedbaar inkomen te...

Hoedanigheid of doel?

Hoedanigheid of doel?

HYPOTHEKEN – Een consument koopt als particulier een bedrijfspand. In het kader van de financiering van dit pand heeft de consument een klacht over de financieel...

Doelgroep uitzendregeling eigen woning verruimd

Doelgroep uitzendregeling eigen woning verruimd

(Lindenhaeghe in katern Ken je vak! in VVP 1, 2023) Het kan altijd voorkomen dat een werknemer tijdelijk in het buitenland gaat werken en een eigen woning achterlaat....

Alsnog startersvrijstelling of lage tarief door bezwaar

Alsnog startersvrijstelling of lage tarief door bezwaar

(Lindenhaeghe in katern Ken je vak! in VVP 1, 2023) Vanaf 2021 kunnen woningkopers die jonger dan 35 jaar zijn, gebruikmaken van de startersvrijstelling op overdrachtsbelasting....

Je product is klantbeleving

Je product is klantbeleving

(Sonja Stalfoort van PuurKlant in katern Ken je vak! in VVP 1, 2023) Door de huidige technologie en de transparantie van het internet en social media, zijn er...

Te druk voor duurzaamheid?

Te druk voor duurzaamheid?

(Björn Jalving van Turien & Co. in katern Ken je vak! in VVP 1, 2023) Hoe krijg ik meer gedaan op het gebied van duurzaamheid? Helaas heb ik de achtste...

Wartaal – verzekeringstaal

Wartaal – verzekeringstaal

(Mieke Dadema van Soepel.org in katern Ken je vak! in VVP 1, 2023) Net als jullie allemaal moet ook ik mijn Wft-diploma’s op orde houden. Een paar jaar geleden...