Direct writer hoeft niet te wijzen op oversluiten
LEVEN – De premies op het gebied van overlijdensrisicoverzekeringen zijn de afgelopen jaren sterk gedaald. In het algemeen worden deze lagere premies wél berekend voor nieuw afgesloten verzekeringen maar niet voor al afgesloten verzekeringen. Een bij een direct writer verzekerde klant is het met dit beleid niet eens en verwijt de verzekeraar te handelen in strijd met de Gedragscode Verzekeraars en het ‘kapstokartikel’ 4:24a Wft over de zorgplicht van financiële ondernemingen. De geschillencommissie wijst de klacht af met onder meer de volgende motivering:
De op verzekeraar rustende wettelijke en civielrechtelijk plichten tot informatieverstrekking reiken niet verder dan de plichten die uit hoofde van het aanbieden van deze specifieke verzekeringsovereenkomst op hem rusten. De informatieplicht van verzekeraar strekt niet zo ver dat verzekeraar gehouden is zijn klanten op de hoogte te stellen van het veranderende verzekeringsaanbod. Is de verzekering eenmaal tot stand gekomen, dan hoeft een direct writer de consument dus niet te attenderen op het feit dat de verzekeraar nadien zelf andere (betere) producten aanbiedt. Dit behoort wel tot de taak van de adviseur. Inmiddels zijn er meerdere uitspraken van de geschillencommissie waarin (terecht) duidelijk wordt gemaakt dat de consument van een direct writer een andere dienstverlening moet verwachten dan van een onafhankelijk adviseur – Uitspraak 2017 – 127
Reactie toevoegen
Editie
Eigenaar gezonken woonark gaat nat bij Kifid
(Kifid-uitspraak GC 2023-0877) De consument heeft een beroep op de verzekering gedaan nadat zijn woonark is gezonken. De verzekeraar heeft dekking afgewezen, onder...
Gespreksnotitie helpt adviseur uit de brand
(Kifid-uitspraak GC 2023-0871) De consument verzocht haar assurantietussenpersoon op 1 september 2021 om een wijziging van de dekking van haar WA/Casco autoverzekering....
Onaanvaardbaar groot risico niet zomaar opzeggingsgrond
(Kifid-uitspraak GC 2023-0869) De consument heeft een woonhuisverzekering afgesloten. De gevolmachtigde heeft de verzekering na een schademelding tussentijds opgezegd....
Kifid: beide verkeersdeelnemers niet aansprakelijk voor ongeval
(Kifid-mondelinge uitspraak GC 2023-0862, bindend) Bij een botsing tussen de consument en een tegenpartij is er discussie ontstaan of de weg waaruit de consument...
Kifid: lange doorlooptijd valt Rabobank niet te verwijten
(Kifid-uitspraak GC 2023-0864, bindend) Consumenten verwijten de Rabobank een lange doorlooptijd waardoor een lager renteaanbod was verlopen. De Geschillencommissie...
Adviseur hoefde niet bedacht te zijn op extra financiering
(Kifid-uitspraak GC 2023-0844) De consumenten hebben in september 2022 op advies van de adviseur een hypothecaire geldlening van 150.000 euro afgesloten voor consumptieve...
Schade wordt niet berekend aan de hand van teleurgestelde verwachtingen
(Kifid-uitspraak GC 2023-0845) De consumenten stellen dat de adviseur is tekortgeschoten in de op hem rustende verplichtingen, door niet voortvarend genoeg met de...
Auto kwijt, maar geen verzekeringsdekking
(Kifid-uitspraak GC 2023-0840) De consument doet een beroep op zijn autoverzekering wegens schade door diefstal of verduistering van de verzekerde auto. De consument...
Schending zorgplicht kost adviseur 6.247 euro
(Kifid-uitspraak GC 2023-0433B) In de tussenuitspraak heeft de Geschillencommissie geoordeeld dat de tussenpersoon zijn zorgplicht tijdens de looptijd van de beleggingsverzekering...
Dak ging er ten onrechte af bij klager
(Kifid-uitspraak GC 2023-0831) De consument heeft tijdens zijn vakantie contact opgenomen met Aveco vanwege een defect aan het hefdak van zijn camper. Hoewel er...