Direct writer hoeft niet te wijzen op oversluiten

LEVEN – De premies op het gebied van overlijdensrisicoverzekeringen zijn de afgelopen jaren sterk gedaald. In het algemeen worden deze lagere premies wél berekend voor nieuw afgesloten verzekeringen maar niet voor al afgesloten verzekeringen. Een bij een direct writer verzekerde klant is het met dit beleid niet eens en verwijt de verzekeraar te handelen in strijd met de Gedragscode Verzekeraars en het ‘kapstokartikel’ 4:24a Wft over de zorgplicht van financiële ondernemingen. De geschillencommissie wijst de klacht af met onder meer de volgende motivering:

De op verzekeraar rustende wettelijke en civielrechtelijk plichten tot informatieverstrekking reiken niet verder dan de plichten die uit hoofde van het aanbieden van deze specifieke verzekeringsovereenkomst op hem rusten. De informatieplicht van verzekeraar strekt niet zo ver dat verzekeraar gehouden is zijn klanten op de hoogte te stellen van het veranderende verzekeringsaanbod. Is de verzekering eenmaal tot stand gekomen, dan hoeft een direct writer de consument dus niet te attenderen op het feit dat de verzekeraar nadien zelf andere (betere) producten aanbiedt. Dit behoort wel tot de taak van de adviseur. Inmiddels zijn er meerdere uitspraken van de geschillencommissie waarin (terecht) duidelijk wordt gemaakt dat de consument van een direct writer een andere dienstverlening moet verwachten dan van een onafhankelijk adviseur – Uitspraak 2017 – 127

Reactie toevoegen

 
Editie
Adviseur had termijn ontbindende voorwaarde moeten bewaken

Adviseur had termijn ontbindende voorwaarde moeten bewaken

(Kifid-uitspraak GC 2024-0823) De Geschillencommissie is in dit geval van oordeel dat sprake is geweest van tekortkomingen aan de kant van de adviseur. Onder andere...

VVP 4-2024: leren van Kifid-uitspraken Hypotheken

VVP 4-2024: leren van Kifid-uitspraken Hypotheken

(Leren van Kifid-uitspraken Hypotheken, Ken je vak! VVP 4-2024) Powered by NVHP Niet voor klachten over diensten als aankoopkoopmakelaar HYPOTHEKEN –...

Consument hoeft niet drie uur te rijden om bagage veilig op te bergen

Consument hoeft niet drie uur te rijden om bagage veilig op te bergen

(Kifid-uitspraak GC 2024-0804) Naar het oordeel van de Geschillencommissie heeft de consument aangetoond dat bij de stop aan het strand van Malaga geen andere veilige...

Verzekeraar moet verzekerde meenemen in afhandeling schade

Verzekeraar moet verzekerde meenemen in afhandeling schade

(Kifid-uitspraak GC 2024-0798) De verzekeraar heeft de consument niet meegenomen bij de afwikkeling van de schade en de beoordeling van de aansprakelijkheid. In...

Bij weigeren dekking verwijzen naar relevante bepalingen

Bij weigeren dekking verwijzen naar relevante bepalingen

(Kifid-uitspraak GC 2024-0784) De Geschillencommissie is van mening dat een verzekeraar die dekking weigert aan een verzekerde, daarbij een concrete koppeling met...

Afzien van ORV komt consument duur te staan

Afzien van ORV komt consument duur te staan

(Kifid-uitspraak GC 2024-0774) De consument heeft in het verleden met zijn echtgenote een aflossingsvrije hypothecaire geldlening afgesloten bij de bank met een...

Waar rook is...

Waar rook is...

(Kifid-uitspraak GC 2024-0764) De consument heeft een claim ingediend op zijn inboedelverzekering vanwege een drietal schroeischades. De verzekeraar heeft dekking...

Kifid definitief niet open voor ondernemers

Kifid definitief niet open voor ondernemers

De nieuwe minister van Financiën Heinen acht openstelling van Kifid voor ondernemers niet nodig, is te lezen in een verzamelbrief moties en toezeggingen op...

Diefstalgevoelige spullen horen in handbagage

Diefstalgevoelige spullen horen in handbagage

(Kifid-uitspraak GC 2024-0748) De consument heeft een beroep gedaan op haar reisverzekering omdat haar laptop en sporthorloge uit haar koffer zijn gestolen. De verzekeraar...

Aansprakelijkheidsverzekeringen toegevoegd aan Kifid Kennis

Aansprakelijkheidsverzekeringen toegevoegd aan Kifid Kennis

Kifid heeft aan de reeks Kennis een themadocument toegevoegd over de aansprakelijkheidsverzekering: ‘Ik voel me rot over schade die ik heb verooraakt maar...