Duidelijk zijn over dienstverlening en kosten

Kantoor Kifid

(Leren van Kifid-uitspraken in Ken je vak! VVP 1-2021) TRANSPARANTIE – Deze uitspraak laat (opnieuw) zien hoe belangrijk het is om als adviseur tot op de letter én tot op de komma duidelijk te zijn richting de consument inzake de dienstverlening en de kosten daarvan.

De Geschillencommissie: “Voor het nemen van een weloverwogen beslissing is vereist dat transparantie is geboden en dus ook dat het voor Consument duidelijk is welke kosten hij verschuldigd zal zijn. In dit specifieke geval heeft Consument ermee ingestemd dat de kosten in een later stadium worden bepaald. Consument heeft echter ook gesteld dat als hij ermee bekend was dat de Adviseur (Financieel Fit Servicecenter, red.) 175,00 euro per uur in rekening zou brengen, hij nooit akkoord was gegaan.

“De Commissie merkt op dat de specificatie van de factuur (ad 635,25 euro inclusief btw, red.) bestaat uit de tijd voor het opstellen van de opdracht tot dienstverlening op 1 mei 2019 (120 minuten), een telefoongesprek tussen Consument en de Adviseur op 11 oktober 2019 (60 minuten), een analyse van de schadeverzekeringen op 14 oktober 2019 (vijf minuten) en een gesprek dat de Adviseur op 17 januari 2020 heeft gevoerd ten behoeve van de autoverzekering van Consument (vijf minuten). Ook is op de factuur het oriëntatiegesprek op 17 april 2019 (120 minuten) vermeld.

“Afgaand op een uurtarief van 175,00 euro is dus drie uur aan werkzaamheden in rekening gebracht. Dit zou betekenen dat het oriëntatiegesprek en de gesprekken van vijf minuten niet zijn gefactureerd. Dit blijkt echter niet uit het overzicht, waardoor de factuur(specificatie) onvoldoende transparant is. Bovendien heeft Consument met een overzicht van zijn telefoongegevens aangetoond dat het gesprek van 60 minuten op 11 oktober 2019 niet heeft plaatsgevonden. Naar het oordeel van de Commissie is twee uur voor het opstellen van een standaard overeenkomst tot dienstverlening ook geen redelijke termijn. De factuur dient daarom gematigd te worden zowel voor wat betreft het aantal uren alsook het uurtarief. Het uurtarief is namelijk ook niet helder vastgelegd en/of overeengekomen, dus ook dat tarief zal de Commissie matigen.

“Op grond van de voorgaande overwegingen oordeelt de Commissie dat de Adviseur kosten in rekening mag brengen voor de verrichte werkzaamheden, maar dat de hoogte van deze kosten naar maatstaven van redelijkheid en billijkheid gematigd dienen te worden naar 250 euro inclusief btw.” – Uitspraak GC 2021-0009

 

Reactie toevoegen

 
Hypotheekadviseur moet bijna veertien mille vergoeden

Hypotheekadviseur moet bijna veertien mille vergoeden

(Kifid-uitspraak GC 2024-0040) Toen de consument advies vroeg voor de aanvraag van een hypothecaire geldlening, ging de adviseur ervan uit dat de consument en zijn...

Alleen op strand met waardevolle spullen? Dan niet badderen!

Alleen op strand met waardevolle spullen? Dan niet badderen!

(Kifid-uitspraak GC 2024-0042) De spullen van de consument zijn tijdens een bezoek aan het strand in Thailand gestolen op het moment dat de consument de zee in is...

Kifid: afronding projectmatig behandelen beleggingsverzekeringsklachten in zicht

Kifid: afronding projectmatig behandelen beleggingsverzekeringsklachten in zicht

Op dit moment heeft Kifid nog ongeveer 80 beleggingsverzekeringsklachten in behandeling. Daarmee komt de afronding van de projectmatige en fasegewijze aanpak van...

Adviseur vroeg te laat renteaanbod aan

Adviseur vroeg te laat renteaanbod aan

(Kifid-uitspraak GC 2024-0038) De consumenten verwijten de adviseur dat hij niet tijdig een renteaanbod heeft aangevraagd bij de bank. Zij betalen daarom uiteindelijk...

Adviseur was te veel alleen doorgeefluik

Adviseur was te veel alleen doorgeefluik

(Kifid-uitspraak GC 2024-0022) De consument heeft in 1997 een beleggingsverzekering afgesloten. De consument vindt dat de tussenpersoon zijn zorgplicht heeft geschonden...

Geen zoete afdronk voor klager

Geen zoete afdronk voor klager

(Kifid-uitspraak GC 2024-0030) Als gevolg van een storm zijn zonnepanelen van de consument van het dak van haar woning afgewaaid en tegen geparkeerde auto’s...

Vlieger gaat niet op

Vlieger gaat niet op

(Kifid-uitspraak GC 2024-0017) De zoon van de consument is tijdens de gezinsvakantie in Frankrijk uitgenodigd voor een interview op het Amerikaanse consulaat in...

Adviseur mag vergoeding houden ondanks gebrekkige communicatie

Adviseur mag vergoeding houden ondanks gebrekkige communicatie

(Kifid-uitspraak GC 2024-0012) De consument verwijt de adviseur dat hij gebrekkig met hem heeft gecommuniceerd. Bovendien heeft hij onvoldoende de belangen van de...

Verzekeraar mag uitgaan van juistheid oordeel deskundige

Verzekeraar mag uitgaan van juistheid oordeel deskundige

(Kifid-uitspraak GC 2024-0016) De verzekeraar mag in beginsel uitgaan van de juistheid van het oordeel van de door hem ingeschakelde deskundige tenzij blijkt dat...

Schending zorgplicht kost adviseur 22 mille

Schending zorgplicht kost adviseur 22 mille

(Kifid-uitspraak GC 2023-1013) De consumenten vorderen 20.000 euro vanwege de hogere rente en 2.000 euro aan bemiddelingskosten voor een nieuwe adviseur. De Geschillencommissie...