Garantieverlies hoeft niet gemeld
LEVEN - In 1999 sluit consument een verzekering met een gegarandeerd kapitaal, bij in leven zijn op pensioendatum, van 463.492 euro. Eind 2009 ontvangt de consument een aanbod van de aanbieder om te switchen naar een verzekering op beleggingsbasis. Hierbij werd op pensioendatum een hoger pensioenkapitaal gegarandeerd. Consument gaat hierop in, maar wijzigt, in samenspraak met zijn adviseur, de allocatie over de beleggingsfondsen. Op de pensioendatum rest er nog slechts een kapitaal van 254.270 euro. De consument meent dat de verzekeraar hem duidelijker had moeten waarschuwen, dat wijziging van de allocatie verlies van de garantie tot gevolg zou hebben.
De geschillencommissie oordeelt hierover als volgt: ‘Naar het oordeel van de Commissie legt de consument in de gegeven omstandigheden een te vergaande zorgplicht bij de verzekeraar neer. Deze had de consument wellicht nadrukkelijker kunnen wijzen op de risico’s van zijn keuze voor de andere beleggingsfondsen, maar het verweer van de verzekeraar dat zij er vanuit mocht gaan dat de consument dit niet op eigen initiatief heeft gedaan, maar in nauw overleg met zijn adviseur, snijdt hout. De rol en positie van de adviseur is juist om de consument hierin te begeleiden en de financiële belangen van zijn cliënt naar beste weten en kunnen te behartigen. In deze procedure tegen de verzekeraar staat de rol van de adviseur echter niet ter discussie’. - Uitspraak 2017 - 830
Reactie toevoegen
Editie
Kifid verwelkomt twee nieuwe commissieleden
Het bestuur van Kifid heeft per 1 januari 2022 Frans van der Ent benoemd tot lid van de Commissie van Beroep en Niek Strohmaier tot lid van de Geschillencommissie. Zij...
Kifid: vernietigingsvordering verjaard, klacht afgewezen
(Geschillencommissie Kifid-uitspraak 2021-1021) Een consument vordert een vernietiging van de wijziging van de eindleeftijd van een arbeidsongeschiktheidsverzekering...
Kifid wijst klacht tegen Aegon Spaarkas af
(Geschillencommissie Kifid-uitspraak 2021-1019) De consument heeft in 1992 een beleggingsverzekering, een VermogensPlan, afgesloten bij de verzekeraar. De verzekering...
Kifid: botsen regels AVG en antiwitwassen (Wwft)?
(Kifid-uitspraak GC 2021-0879) Veel consumenten klagen over de zogenoemde identificatieplicht van financiële instellingen. De Geschillencommissie wijst een...
Kifid: verzekeraar dient kosten expliciet te vermelden
(Kifid-uitspraak GC 2021-0963) Een consument stelt dat ASR Levensverzekering niet aan de informatieverplichting heeft voldaan betreffende een beleggingsverzekering...
Kifid: geen advies, dan ook geen aansprakelijkheid
(Kifid-uitspraak GC 2021-0959) Een consument kan volgens de Geschillencommissie Kifid niet aannemelijk maken dat de Van Bruggen Adviesgroep betrokken is geweest...
Kifid: ABN Amro doet terecht beroep op verjaring
(Kifid-uitspraak 2021-0910) ABN Amro adviseert een klant om de financiering van de verbouwing van een woning via een rekeningcourantkrediet te financieren en niet...
Kifid: boeterente Quion niet te hoog
(Kifid-uitspraak Uitspraak 2021-0881) Een consument meldt zich bij het Kifid omdat hij in de veronderstelling is dat Quion een te hoge boeterente heeft berekend....
Kifid: klager geen consument, klacht niet behandelbaar
(Kifid-uitspraak GC 2021-0877) Klager vordert een bedrag van 450.00 euro van de Rabobank. De bank had een hypothecaire lening verstrekt bedoeld om de aankoop van...
Kifid: ING had dossier niet op orde en moet klantrelatie herstellen
(Uitspraak Geschillencommissie Kifid, bindende uitspraak 2021-0837) Volgens ING heeft een consument hypotheekfraude gepleegd door niet te melden dat een hypothecaire...