Geen verhaal geen gezicht

Marcel Kroon 2018

Verhalen, we zijn er gek op. Of het nou een film van Tarantino, een boek van Reve, een verhaal dat de slager vertelt tijdens het aanschaffen van je vegetarische pondje gehakt is, het maakt niet uit. Al sinds mensenheugenis houden we ons ermee bezig. Met mooie verhalen breng je de essentie van je bedrijf beter over. Je zet een gevoel neer waardoor klanten zich eerder identificeren met je merk. Storytelling zorgt ervoor dat het verhaal beter blijft hangen en wordt doorverteld.

Dat content king is weten we al een tijdje. Storytelling is ook echt niet nieuw. Zelfs onze nationale volksmenner zet Henk en Ingrid in om zijn verhaal kracht bij te zetten, een gezicht te geven en memorabel te maken. De Amerikaanse presidentskandidaat John McCain had een Jan met de pet nodig in zijn campagne en kwam met Joe the Plumber. Unicef vraagt in haar campagnes niet direct om geld, maar geeft de getroffen kinderen een naam, schetst hun achtergrond en vraagt dán om een donatie.

Storytelling

Voor assurantieadviseurs is storytelling een kans om aan de beeldvorming van het bedrijf te werken. Het gemiddelde assurantiekantoor zal niet direct een aantal scenarioschrijvers achter de hand hebben. Veelgehoorde kreten zijn dan ook, kan ik niet, is niets voor ons, past ons niet. Of, wij doen in verzekeringen en hebben (natuurlijk) geen spannende verhalen te vertellen. Maar dat is iets te makkelijk, iedereen kan een verhaal schrijven. Het hoeft ook niet direct een boekwerk te zijn. Een half A4’tje is meer dan genoeg, en geloof me, die heb je zo vol. Bij storytelling zijn er een paar basis-ingrediënten die gevuld moeten worden om emotie op te roepen: hoofdpersoon, incident en conflict.

Een aantal vragen kan je snel op weg helpen. Denk aan vragen over de ontstaansgeschiedenis: wat drijft ons, waar komen we vandaan, hoe zijn we ooit begonnen. Maar ook vragen die dicht tegen je missie en visie aanschuren kunnen topverhalen opleveren: waarom zijn we hier, waar draait het om, wat zorgt ervoor dat wij iedere dag weer vol goede moed achter ons bureau plaatsnemen. Kwetsbaarheid is ook een sterk uitgangspunt om tot authentieke verhalen te komen. Wat raakt ons. Wat hebben wij als bedrijf meegemaakt en waarom hebben we bepaalde beslissingen genomen. Hadden we er niet beter aan gedaan om toen… Waar worstelen we mee. Of schrijf eens op hoe je een klant hebt geholpen bij een moeilijk schadevraagstuk.

In de rubriek ‘Marketing van N(u)’ geeft Marcel Kroon, senior marketeer bij Turien & Co. Assuradeuren, direct toepasbare marketingtips voor assurantiekantoren. Reacties zijn welkom op: mkroon@turien.nl.

Jeff bezos

Een leuk voorbeeld is Jeff Bezos, de grote baas van Amazon. Hij maakt bij vergaderingen gebruik van storytelling door de documenten vol opsommingen in verhaalvorm te zetten. Dit doet hij om de boodschap makkelijker te laten landen bij zijn toehoorders. Zij kunnen het verhaal snel in de context plaatsen waardoor vergaderingen veel efficiënter verlopen.

Een ander argument om vandaag nog te starten met storytelling is dat het u helpt persoonlijker en menselijker over te komen. Iets wat veel assurantiekantoren ambiëren. De verschillende anekdotes kunt u op gepaste momenten in uw adviesgesprekken laten terugkomen. Ook kunt u de verhalen weer bundelen en tijdens een jubileumjaar in boekvorm aan uw klanten sturen.

...

Reactie toevoegen

 
Editie
Meer over
Duurzaamheid in de praktijk

Duurzaamheid in de praktijk

(Adfiz in katern Ken je vak! in VVP 4, 2023) In 2022 heeft Adfiz samen met de HAN University of Applied Science onderzoek gedaan naar de potentie van duurzaam...

Geen tegenvordering

Geen tegenvordering

HYPOTHEKEN – Het kan verleidelijk zijn. De klant stelt de adviseur aan-sprakelijk en gaat naar Kifid, maar de adviseur heeft eigenlijk ook nog wel een appeltje...

Kampvuur als verbinding

Kampvuur als verbinding

(Jelle Bartels in Ken je vak! in VVP 3, 2023) Het kijken naar een kampvuur is ontspannend en meditatief. Het helpt om stress te verminderen en een gevoel van rust...

Het MVO-overleg

Het MVO-overleg

(Björn Jalving in Ken je vak! in VVP 3, 2023) Wat er voor mij in het afgelopen jaar het meest veranderd is op het gebied van duurzaamheid is de verankering...

Kameleons en draaideuren

Kameleons en draaideuren

(Annemieke Postema, RADI AOV, in Ken je vak! in VVP 3, 2023) Ondernemers zijn vaak net kameleons; ze passen zich aan veranderende omstandigheden aan. Maar hoe...

Maar dan gaat het toch nog heel snel mis…

Maar dan gaat het toch nog heel snel mis…

(Mieke Dadema in Ken je vak! in VVP 3, 2023) Ik heb nooit schade, dus ik lees nooit de voorwaarden van mijn eigen verzekeringen. Ik lees die alleen beroepsmatig...

Gelijke kansen

Gelijke kansen

(Adfiz in Ken je vak! in VVP 3, 2023) Voor werkgevers wordt het verplicht een werkwijze te hebben en toe te passen waarin ze aangeven hoe ze het wervings- en selectieproces...

Oprecht betrokken betekent…

Oprecht betrokken betekent…

(Sonja Stalfoort in Ken je vak! in VVP 3, 2023) Een hogere klant-én medewerkerstevredenheid… Hoe werkt dat precies? In de basis wil iedere medewerker...

Verzwaarde stelplicht financieel dienstverleners

Verzwaarde stelplicht financieel dienstverleners

(Christel van Bommel-Versluijs in Ken je vak! in VVP 3, 2023) Klanten hebben in 2001 een hypotheek afgesloten. Nu blijkt dat de bijbehorende levensverzekering...

Draag elkanders lasten

Draag elkanders lasten

(Adviseur Paul Burger in VVP 2) De wereldbevolking is vorig jaar de acht miljard gepasseerd. Dit was mij al bekend, maar wat ik niet wist is dat van alle mensen...