Geen verhaal geen gezicht

Marcel Kroon 2018

Verhalen, we zijn er gek op. Of het nou een film van Tarantino, een boek van Reve, een verhaal dat de slager vertelt tijdens het aanschaffen van je vegetarische pondje gehakt is, het maakt niet uit. Al sinds mensenheugenis houden we ons ermee bezig. Met mooie verhalen breng je de essentie van je bedrijf beter over. Je zet een gevoel neer waardoor klanten zich eerder identificeren met je merk. Storytelling zorgt ervoor dat het verhaal beter blijft hangen en wordt doorverteld.

Dat content king is weten we al een tijdje. Storytelling is ook echt niet nieuw. Zelfs onze nationale volksmenner zet Henk en Ingrid in om zijn verhaal kracht bij te zetten, een gezicht te geven en memorabel te maken. De Amerikaanse presidentskandidaat John McCain had een Jan met de pet nodig in zijn campagne en kwam met Joe the Plumber. Unicef vraagt in haar campagnes niet direct om geld, maar geeft de getroffen kinderen een naam, schetst hun achtergrond en vraagt dán om een donatie.

Storytelling

Voor assurantieadviseurs is storytelling een kans om aan de beeldvorming van het bedrijf te werken. Het gemiddelde assurantiekantoor zal niet direct een aantal scenarioschrijvers achter de hand hebben. Veelgehoorde kreten zijn dan ook, kan ik niet, is niets voor ons, past ons niet. Of, wij doen in verzekeringen en hebben (natuurlijk) geen spannende verhalen te vertellen. Maar dat is iets te makkelijk, iedereen kan een verhaal schrijven. Het hoeft ook niet direct een boekwerk te zijn. Een half A4’tje is meer dan genoeg, en geloof me, die heb je zo vol. Bij storytelling zijn er een paar basis-ingrediënten die gevuld moeten worden om emotie op te roepen: hoofdpersoon, incident en conflict.

Een aantal vragen kan je snel op weg helpen. Denk aan vragen over de ontstaansgeschiedenis: wat drijft ons, waar komen we vandaan, hoe zijn we ooit begonnen. Maar ook vragen die dicht tegen je missie en visie aanschuren kunnen topverhalen opleveren: waarom zijn we hier, waar draait het om, wat zorgt ervoor dat wij iedere dag weer vol goede moed achter ons bureau plaatsnemen. Kwetsbaarheid is ook een sterk uitgangspunt om tot authentieke verhalen te komen. Wat raakt ons. Wat hebben wij als bedrijf meegemaakt en waarom hebben we bepaalde beslissingen genomen. Hadden we er niet beter aan gedaan om toen… Waar worstelen we mee. Of schrijf eens op hoe je een klant hebt geholpen bij een moeilijk schadevraagstuk.

In de rubriek ‘Marketing van N(u)’ geeft Marcel Kroon, senior marketeer bij Turien & Co. Assuradeuren, direct toepasbare marketingtips voor assurantiekantoren. Reacties zijn welkom op: mkroon@turien.nl.

Jeff bezos

Een leuk voorbeeld is Jeff Bezos, de grote baas van Amazon. Hij maakt bij vergaderingen gebruik van storytelling door de documenten vol opsommingen in verhaalvorm te zetten. Dit doet hij om de boodschap makkelijker te laten landen bij zijn toehoorders. Zij kunnen het verhaal snel in de context plaatsen waardoor vergaderingen veel efficiënter verlopen.

Een ander argument om vandaag nog te starten met storytelling is dat het u helpt persoonlijker en menselijker over te komen. Iets wat veel assurantiekantoren ambiëren. De verschillende anekdotes kunt u op gepaste momenten in uw adviesgesprekken laten terugkomen. Ook kunt u de verhalen weer bundelen en tijdens een jubileumjaar in boekvorm aan uw klanten sturen.

...

Reactie toevoegen

 
Editie
Meer over
Doelgroep uitzendregeling eigen woning verruimd

Doelgroep uitzendregeling eigen woning verruimd

(Lindenhaeghe in katern Ken je vak! in VVP 1, 2023) Het kan altijd voorkomen dat een werknemer tijdelijk in het buitenland gaat werken en een eigen woning achterlaat....

Alsnog startersvrijstelling of lage tarief door bezwaar

Alsnog startersvrijstelling of lage tarief door bezwaar

(Lindenhaeghe in katern Ken je vak! in VVP 1, 2023) Vanaf 2021 kunnen woningkopers die jonger dan 35 jaar zijn, gebruikmaken van de startersvrijstelling op overdrachtsbelasting....

Je product is klantbeleving

Je product is klantbeleving

(Sonja Stalfoort van PuurKlant in katern Ken je vak! in VVP 1, 2023) Door de huidige technologie en de transparantie van het internet en social media, zijn er...

Te druk voor duurzaamheid?

Te druk voor duurzaamheid?

(Björn Jalving van Turien & Co. in katern Ken je vak! in VVP 1, 2023) Hoe krijg ik meer gedaan op het gebied van duurzaamheid? Helaas heb ik de achtste...

Wartaal – verzekeringstaal

Wartaal – verzekeringstaal

(Mieke Dadema van Soepel.org in katern Ken je vak! in VVP 1, 2023) Net als jullie allemaal moet ook ik mijn Wft-diploma’s op orde houden. Een paar jaar geleden...

Ga voor de relatie

Ga voor de relatie

(Jelle Bartels van Next Step Factory in katern Ken je vak! in VVP 1, 2023) Een adviseur verslaan op prijs en aanbod is redelijk gemakkelijk. Maar een adviseur...

Herhaling van zetten

Herhaling van zetten

(Christel van Bommel-Versluijs, compliance adviseur, in Ken je vak! VVP 01-2022) Adviseurs doen er (bijna) alles voor om de droom van klanten uit te laten komen....

Samenhang werkt

Samenhang werkt

(Jelle Bartels, Next Step Factory in VVP 01-2022) Als ondernemer in de financiële dienstverlening komt er nogal wat op je af. Hoe houd jij je staande in een...

Welke klantwaarde heb jij?

Welke klantwaarde heb jij?

(Sonja Stalfoort (PuurKlant) in Ken je vak! VVP 01-2022) Veel assurantiekantoren zijn druk bezig met segmentatie van hun klanten. Welke waarde heeft een klant...

Duurzaamheid steeds vaker op schap adviseur

Duurzaamheid steeds vaker op schap adviseur

(Björn Jalving van Turien & Co. in Ken je vak! VVP 01-2022).  Steeds meer adviseurs nemen het onderwerp duurzaamheid mee in hun adviezen. Het zou...