Geen verhaal geen gezicht

Marcel Kroon 2018

Verhalen, we zijn er gek op. Of het nou een film van Tarantino, een boek van Reve, een verhaal dat de slager vertelt tijdens het aanschaffen van je vegetarische pondje gehakt is, het maakt niet uit. Al sinds mensenheugenis houden we ons ermee bezig. Met mooie verhalen breng je de essentie van je bedrijf beter over. Je zet een gevoel neer waardoor klanten zich eerder identificeren met je merk. Storytelling zorgt ervoor dat het verhaal beter blijft hangen en wordt doorverteld.

Dat content king is weten we al een tijdje. Storytelling is ook echt niet nieuw. Zelfs onze nationale volksmenner zet Henk en Ingrid in om zijn verhaal kracht bij te zetten, een gezicht te geven en memorabel te maken. De Amerikaanse presidentskandidaat John McCain had een Jan met de pet nodig in zijn campagne en kwam met Joe the Plumber. Unicef vraagt in haar campagnes niet direct om geld, maar geeft de getroffen kinderen een naam, schetst hun achtergrond en vraagt dán om een donatie.

Storytelling

Voor assurantieadviseurs is storytelling een kans om aan de beeldvorming van het bedrijf te werken. Het gemiddelde assurantiekantoor zal niet direct een aantal scenarioschrijvers achter de hand hebben. Veelgehoorde kreten zijn dan ook, kan ik niet, is niets voor ons, past ons niet. Of, wij doen in verzekeringen en hebben (natuurlijk) geen spannende verhalen te vertellen. Maar dat is iets te makkelijk, iedereen kan een verhaal schrijven. Het hoeft ook niet direct een boekwerk te zijn. Een half A4’tje is meer dan genoeg, en geloof me, die heb je zo vol. Bij storytelling zijn er een paar basis-ingrediënten die gevuld moeten worden om emotie op te roepen: hoofdpersoon, incident en conflict.

Een aantal vragen kan je snel op weg helpen. Denk aan vragen over de ontstaansgeschiedenis: wat drijft ons, waar komen we vandaan, hoe zijn we ooit begonnen. Maar ook vragen die dicht tegen je missie en visie aanschuren kunnen topverhalen opleveren: waarom zijn we hier, waar draait het om, wat zorgt ervoor dat wij iedere dag weer vol goede moed achter ons bureau plaatsnemen. Kwetsbaarheid is ook een sterk uitgangspunt om tot authentieke verhalen te komen. Wat raakt ons. Wat hebben wij als bedrijf meegemaakt en waarom hebben we bepaalde beslissingen genomen. Hadden we er niet beter aan gedaan om toen… Waar worstelen we mee. Of schrijf eens op hoe je een klant hebt geholpen bij een moeilijk schadevraagstuk.

In de rubriek ‘Marketing van N(u)’ geeft Marcel Kroon, senior marketeer bij Turien & Co. Assuradeuren, direct toepasbare marketingtips voor assurantiekantoren. Reacties zijn welkom op: mkroon@turien.nl.

Jeff bezos

Een leuk voorbeeld is Jeff Bezos, de grote baas van Amazon. Hij maakt bij vergaderingen gebruik van storytelling door de documenten vol opsommingen in verhaalvorm te zetten. Dit doet hij om de boodschap makkelijker te laten landen bij zijn toehoorders. Zij kunnen het verhaal snel in de context plaatsen waardoor vergaderingen veel efficiënter verlopen.

Een ander argument om vandaag nog te starten met storytelling is dat het u helpt persoonlijker en menselijker over te komen. Iets wat veel assurantiekantoren ambiëren. De verschillende anekdotes kunt u op gepaste momenten in uw adviesgesprekken laten terugkomen. Ook kunt u de verhalen weer bundelen en tijdens een jubileumjaar in boekvorm aan uw klanten sturen.

...

Reactie toevoegen

 
Editie
Meer over
Poortwachtergarantie

Poortwachtergarantie

(Angelo Wiegmans van Bedrijf Plus in VVP 2) Werkgevers kunnen een verzuimverzekering afsluiten met een Poortwachtergarantie. Zo’n garantie klinkt aantrekkelijk,...

Return to sender

Return to sender

(Annemieke Postema van AOVdokter in Katern Ken je Vak! in VVP 2) Een adreswijziging wordt vaak gezien als een eenvoudige, niet adviesgevoelige mutatie die zich...

De ins en outs van de Zorgverzekeringswet

De ins en outs van de Zorgverzekeringswet

(Adfiz in katern Ken je vak! in VVP 1, 2023) Omdat vrijwel iedereen die in Nederland woont verplicht is een zorgverzekering af te sluiten, zal de Zorgverzekeringswet...

Veel meer dan een zak met geld om geleden schade te vergoeden

Veel meer dan een zak met geld om geleden schade te vergoeden

(Partner in Kennis Turien & Co. in Katern Cyber in VVP 2) Een steeds groter deel van onze levens speelt zich online af. Dit brengt voordelen met zich mee,...

Handhaving op wet DBA komt terug

Handhaving op wet DBA komt terug

(Marjol Nikkels van CS Opleidingen in katern Ken je vak! in VVP 1, 2023) Op 16 december 2022 is de langverwachte brief van minister van Gennip verschenen om de...

Verbetering of tijdverspilling?

Verbetering of tijdverspilling?

(Christel van Bommel- Versluijs in katern Ken je vak! in VVP 1, 2023) Wat 2023 ons gaat brengen? Dat is altijd afwachten, maar er zijn plannen genoeg. Om er een...

AOV: privé of op naam van je BV?

AOV: privé of op naam van je BV?

(Annemieke Postema van AOVdokter in katern Ken je vak! in VVP 1, 2023) AOV afsluiten: privé of op naam van je BV? Veel ondernemers met een BV stellen deze...

Heeft erfgenaam recht van inzage hypotheek overledene?

Heeft erfgenaam recht van inzage hypotheek overledene?

HYPOTHEKEN – De broer van de overleden zus verzoekt de bank informatie te verstrekken over twee hypothecaire geldleningen van zijn zus. De bank weigert deze...

Verhuizen is niet blijven wonen waar je woont

Verhuizen is niet blijven wonen waar je woont

HYPOTHEKEN – De zeer op leeftijd zijnde consument ziet de uitkeringen van zijn lijfrenteverzekeringen eindigen en voorziet dat zijn besteedbaar inkomen te...

Hoedanigheid of doel?

Hoedanigheid of doel?

HYPOTHEKEN – Een consument koopt als particulier een bedrijfspand. In het kader van de financiering van dit pand heeft de consument een klacht over de financieel...