Jacht op adviseur geopend?

Kifid 2017 (deel logo)

BEHEER – Terecht was er de afgelopen weken veel aandacht voor uitspraken GC 2019-623 en -625. De Geschillencommissie stelt hierin nogmaals dat de adviseur gehouden is zijn klanten te wijzen op premiedalingen. Nieuw is echter dat dit naar de mening van de Commissie sowieso moet op grond van Wft-artikel 4:20 lid 3. Als deze interpretatie stand houdt, heeft dat grote gevolgen voor de financieel adviseur.

Juist vanwege het grote belang heeft de Commissie de mogelijkheid opengesteld om in beroep te gaan. De adviseur (VLIEG) uit uitspraak 625 heeft inmiddels aangekondigd dit te doen. Er is dus kans dat de Commissie van Beroep van Kifid de interpretatie door de Geschillencommissie van Wftartikel 4:20 lid 3 weerlegt. Maar hebben adviseurs dan ook werkelijk reden tot juichen?

Tot nu toe was de redenering: er is niets aan de hand als het bewaken van premieontwikkelingen niet nadrukkelijk overeengekomen is met de consument. In september deed de Geschillencommissie echter een onderbelicht gebleven uitspraak die deze route op z’n minst hobbelig maakt. Dat wil zeggen: als consumenten in actie komen.

Het betreft uitspraak GC 2019-206. In deze uitspraak wijst de Commissie de consument een bedrag van 4.415,63 euro toe. De Commissie concludeert dat de adviseur “is tekortgeschoten in zijn verplichtingen jegens Consument door niet periodiek de passendheid van het product voor Consument te toetsen en haar daarbij te wijzen op de mogelijkheid om een Ondernemers AOV af te sluiten”.

De consument sloot via haar adviseur HuninkDorgelo een AOV bij De Goudse. Zij heeft vervolgens jaarlijks bij de adviseur aangegeven de premie te hoog te vinden. Uiteindelijk heeft de vrouw zelf bij De Goudse een andere verzekering (een nieuw in de markt gezet product, Ondernemers AOV) gevonden tegen een veel lagere premie. In de procedure bij Kifid vorderde de consument een tegemoetkoming in de teveel door haar betaalde premie.

Cruciaal in deze uitspraak is dat de Commissie vindt dat een beheercontract er niet toe doet, zodra de consument zich roert. Zij schrijft: “Adviseur, zoals hij ter zitting heeft erkend, wist van het nieuwe product Ondernemers AOV dat Verzekeraar op 1 januari 2012 in de markt heeft gezet. In aanmerking genomen de wens van Consument om minder premie te gaan betalen – zij heeft dit jaarlijks bij Adviseur aangegeven – had het in dit specifieke geval in de rede gelegen dat Adviseur in zijn hoedanigheid van tussenpersoon Consument over dit nieuwe product zou hebben geïnformeerd en dat hij bij Verzekeraar zou hebben nagevraagd of Consument in aanmerking zou kunnen komen voor deze nieuwe verzekering, ook al was er in 2012 nog geen beheercontract en maakt deze vorm van dienstverlening geen onderdeel uit van het in 2016 getekende beheercontract. Eén telefoontje was genoeg geweest.”

Dus ook al is regelmatige toetsing géén onderdeel van de overeenkomst met de klant, één mailtje van de consument aan de adviseur met het verzoek uit te kijken naar een lagere premie of beter passend product en de adviseur zal wel moeten. Nu zullen de meeste individuele klanten er niet aan denken hun adviseur te mailen met de vraag om een lagere premie of beter passend product. Maar wat als de consumentenorganisaties wakker worden en het vuurtje opstoken?

– Uitspraak GC 2019-206

Reactie toevoegen

 
Editie
Bank niet verplicht kleiner wonen te financieren

Bank niet verplicht kleiner wonen te financieren

(Kifid-einduitspraak GC 2023-0816B) De consumenten hebben schadevergoeding gevorderd omdat de aanvraag van hun hypothecaire geldlening is afgewezen. Zij wilden juist...

Voor eigen rekening...

Voor eigen rekening...

(Kifid-uitspraak GC 2024-0235) De consument heeft zich voor advies in verband met de mogelijke aankoop van een beleggingspand tot de adviseur gewend. Hierbij is...

Geldverstrekker hoefde notariskosten niet te vergoeden in erfpachtkwestie

Geldverstrekker hoefde notariskosten niet te vergoeden in erfpachtkwestie

(Kifid-uitspraak GC 2024-0237) De Geschillencommissie is van oordeel dat het beleid van de kredietverstrekker om - bij omzetting naar eeuwigdurend recht van erfpacht...

Adviseur heeft geen resultaatsverplichting

Adviseur heeft geen resultaatsverplichting

(Kifid-uitspraak GC 2024-0240) De financieringsaanvraag van de consumenten is door de geldverstrekker afgewezen omdat het onderpand niet paste binnen de acceptatievoorwaarden....

Verzekeraar eiste terecht alle originele selutels

Verzekeraar eiste terecht alle originele selutels

(Kifid-uitspraak GC 2024-0242) De verzekeraar heeft dekking afgewezen voor de diefstal van de camperbus van de consument, omdat hij niet alle originele sleutels...

Adviseur wees onvoldoende op risico's overbruggingskrediet

Adviseur wees onvoldoende op risico's overbruggingskrediet

(Kifid-tussenuitspraak GC 2024-231A) De Geschillencommissie is van oordeel dat de adviseur de consumenten in de gegeven omstandigheden onvoldoende heeft gewezen...

Geen recht op contra-expertise schade tegenpartij

Geen recht op contra-expertise schade tegenpartij

(Kifid-uitspraak GC 2024-0206) De consument wil dat de verzekeraar een contra-expert inschakelt om de schade van de tegenpartij te beoordelen. De verzekeraar heeft...

Geschillencommissie spoelt argumenten verzekeraar door

Geschillencommissie spoelt argumenten verzekeraar door

(Kifid-uitspraak GC 2024-0205) Consument 1 heeft een tuinslang aangesloten op de mengkraan in de keuken. Met de tuinslang heeft hij het balkon schoongemaakt. Vervolgens...

In hoeverre is bewijs vereist van strafbaar gedrag?

In hoeverre is bewijs vereist van strafbaar gedrag?

Rabobank mag toch beroep instellen tegen uitspraak 2023-0920 van de Geschillencommissie Kifid. De voorzitter van de Commissie van Beroep: "De uitspraak van de Geschillencommissie...

NZa treedt op tegen zorgverzekeraars voor niet nakomen zorgplicht

NZa treedt op tegen zorgverzekeraars voor niet nakomen zorgplicht

De Nederlandse Zorgautoriteit (NZa) legt twee zorgverzekeraars een formele maatregel op voor het niet nakomen van hun zorgplicht. De NZa onderzocht de grootste zorgverzekeraar...