Klant moet adviesrapport krijgen

Kifid 2017 (deel logo)

HYPOTHEKEN - In de praktijk komt het nog regelmatig voor dat klanten van hun adviseur geen schriftelijk adviesrapport ontvangen. Eén van de onderdelen in deze klacht betreft de vraag of, en zo ja, wanneer een adviseur aan de klant een adviesrapport moet verstrekken. Ten aanzien van deze vraag oordeelt de geschillencommissie als volgt.

Van een redelijk bekwaam en redelijk handelend adviseur mag worden verwacht dat hij bij een opdracht tot advies ter zake het aangaan van een financiering zorg draagt voor een deugdelijk en transparant dossier. De procedure diende door de adviseur zo te zijn ingericht dat het adviestraject werd afgesloten met het aanbieden van het adviesrapport alvorens de adviseur over ging tot bemiddeling, zodat consument het adviesrapport tot zich kon nemen voordat de overeenkomst met de geldverstrekker werd aangegaan. - Uitspraak 2018-276

Reactie toevoegen

 
Editie
Verzekeraar struikelt bij Kifid

Verzekeraar struikelt bij Kifid

(Kifid-uitspraak GC 2024-0913) De verzekerde heeft bij de verzekeraar een schade ingediend, omdat hij was gestruikeld en daarbij de consument in het water had geduwd....

Verzekeraar krijgt pandeksel op neus

Verzekeraar krijgt pandeksel op neus

(Kifid-uitspraak GC 2024-0892) De consument vordert dekking voor schade doordat bij het gebruik van het gasfornuis een pan is beschadigd, de inhoud van de pan is...

Meer mensen kunnen met incassotuchtklacht naar Kifid

Meer mensen kunnen met incassotuchtklacht naar Kifid

Kifid behandelt vanaf deze maand ook klachten over geregistreerde incassodienstverleners die geen lid zijn van de NVI en wel zijn aangesloten bij Kifid. Sinds 1...

Grens overschreden

Grens overschreden

(Kifid-uitspraak GC 2024-0861) Een in België wonende man geeft zijn voormalig adres in Nederland op om het elektronische aanvraagproces te kunnen doorlopen....

Zwemvijver is geen gebouw

Zwemvijver is geen gebouw

(Kifid-uitspraak GC 2024-0854) De zwemvijver in de tuin van de consument is door hevige regenval beschadigd. De consument heeft voor deze schade dekking onder zijn...

Bij wijziging object is sprake van nieuwe verzekeringsovereenkomst

Bij wijziging object is sprake van nieuwe verzekeringsovereenkomst

(Kifid-uitspraak GC 2024-0858) Uit vraag 2 van het reglement van Kifid volgt dat de klacht over de weigering om een overeenkomst aan te gaan alleen behandelbaar...

Racefietser gaat onderuit bij Kifid

Racefietser gaat onderuit bij Kifid

(Kifid-uitspraak GC 2024-0849) De consument claimt schade op zijn fietsverzekering na diefstal van zijn racefiets. De verzekeraar heeft dekking afgewezen, omdat...

Waterschade doordat muren vocht doorlaten was niet gedekt

Waterschade doordat muren vocht doorlaten was niet gedekt

(Kifid-uitspraak GC 2024-0843) Waterschade na vochtdoorlating (buiten)muren. Tussen partijen staat ter discussie of de verzekeraar op basis van de voorwaarden de...

Adviseur moet onderzoek doen naar bestaande hypothecaire lening

Adviseur moet onderzoek doen naar bestaande hypothecaire lening

(Kifid-uitspraak GC 2024-0839) De consumenten hebben zich in verband met de financiering van hun nieuwe woning tot de adviseur gewend. Ze wilden hun lopende hypothecaire...

Klacht uit zadel geworpen

Klacht uit zadel geworpen

(Kifid-uitspraak GC 2024-0832) De adviseur heeft zijn zorgplicht jegens de consument geschonden, doordat onvoldoende aannemelijk is geworden dat hij heeft gewezen...