Klant natura-uitvaartverzekeraar delft onderspit
LEREN VAN KIFID-UITSPRAKEN NATURA-UITVAART
Uitvaartverzekeraar Monuta mag de 25 procent vergoeding die zij betaalt aan Monuta Uitvaartverzorging als nabestaanden de in natura verzekerde uitvaart door een andere partij laten verzorgen, verrekenen met de uitkering die in zo’n geval wordt gedaan. Dat oordeelde eerder de Geschillencommissie en is onlangs bevestigd door de Commissie van Beroep.
De Geschillencommissie stelde eerder: “Verzekeraar heeft ter zitting gemotiveerd aangegeven er een redelijk belang bij te hebben dat de uitvaart wordt verzorgd door of in zijn opdracht. Zo heeft Verzekeraar gesteld ter zake van de verzekerde diensten - mede door zijn omvang - prijzen kunnen bedingen die lager zijn dan Verzekeraar zou moeten betalen bij levering van die diensten door een externe partij. Indien een uitvaart niet door of in opdracht van Verzekeraar wordt verzorgd, is Verzekeraar niet in de gelegenheid om het bedongen prijsvoordeel te realiseren.”
Monuta is zeker niet de enige die deze werkwijze hanteert. Het ‘Protocol transparantie voor uitvaartondernemers en natura-uitvaartverzekeraars’ schrijft ook voor dat de externe uitvaartondernemer onder meer het bedrag op vraagt dat de natura-uitvaartverzekeraar uitkeert.
Maar nu even eerlijk: heeft u uw klanten op de bepaling gewezen bij de advisering van een natura-uitvaartverzekering van de betreffende verzekeraars?
Reactie toevoegen
Editie
Adviseur stuurde getekend renteaanbod niet tijdig door
(Kifid-uitspraak GC 2023-0663) De adviseur heeft nagelaten het ondertekende renteaanbod (tijdig) naar de bank te sturen, waardoor dit renteaanbod is komen te vervallen....
Adviseur was te optimistisch over maximale financiering
(Kifid-uitspraak GC 2023-0659) De adviseur heeft de consumenten in het vooruitzicht gesteld dat zij een hypothecaire geldlening konden verkrijgen van 300.000 euro....
Adviseur was te afwachtend bij regelen opstalverzekering
(Kifid-uitspraak GC 2023-0651) Een adviseur moet ruim 2.000 stormschade aan cliënten vergoeden omdat hij te afwachtend was bij het regelen van de opstalverzekering. De...
(Kifid-uitspraak GC 2023-0644) De echtgenote van de consument heeft zich verstapt tijdens hun rondreis in Thailand en daardoor rugpijn gekregen. In overleg met de...
(Kifid-uitspraak GC 2023-0640) De adviseur heeft de consumenten in zijn definitieve standpunt van 1 februari 2022 niet gewezen op de mogelijkheid een procedure te...
Kifid: klagen alleen mogelijk als werkelijk financiële dienst is afgenomen
(Kifid-uitspraak GC 2023-0621) De consumenten klagen over het aanvraagproces voor een hypothecaire geldlening. Deze aanvraag is uiteindelijk afgewezen, waardoor...
Adfiz staat achter afzien door Kifid van zorgvuldigheidstoets
Adfiz noemt het een goede zaak dat Kifid geen zorgvuldigheidstoets gaat doen. Adfiz: "Wij zijn blij met deze conclusie van Kifid, omdat een andere afweging tot meer...
Werkzaamheden advocaat waren buitengerechtelijk
(Kifid-uitspraak GC 2023-0604) De advocaat van de consumenten heeft werkzaamheden verricht ter nakoming van een gesloten vaststellingsovereenkomst. De uitvoerder...
Adviseur kan niet aantonen dat klant voor Inkomensverklaring zou zorgen
(Kifid-uitspraak GC 2023-0595) De Geschillencommissie beslist dat de hypotheekadviseur een bedrag van 1.797,50 euro aan de consument vergoedt. De consument heeft...
Obvion moet alsnog meeneemregeling toepassen
(Kifid-uitspraak GC 2023-0596) In 2022 hebben de consumenten Obvion gevraagd om de meeneem-regeling toe te passen. Obvion heeft dit verzoek afgewezen. De Geschillencommissie...