Liquidatietarief Kifid maximaal 5.000 euro

Kantoor Kifid

LEREN VAN KIFID-UITSPRAKEN SCHADE

Een klant van DAS wordt door de Geschillencommissie in het gelijk gesteld. Maar zij krijgt maar zeer ten dele haar zin als het gaat om vergoeding van de kosten die zij tijdens de klachtprocedure heeft gemaakt. Deze uitspraak laat goed de werking zien van het zogeheten liquidatietarief van Kifid.

De consument vorderde 1.830 euro. Dit bedrag betreft de rekening van een advocaat die door de consument was ingeschakeld om de klacht bij de verzekeraar in te dienen. Tevens vorderde de consument kosten betreffende het aanhangig maken van de klacht bij Kifid: 8.103,12 euro. Het antwoord van de Geschillencommissie wat betreft de eerste vordering is duidelijk: “Deze kosten komen op basis van het Reglement niet voor vergoeding in aanmerking.”

De kosten die de consument vorderde in verband met het aanhangig maken van de klacht bij Kifid, komen in aanmerking voor vergoeding met inachtneming van het liquidatietarief. Op basis hiervan beslist de Commissie dat DAS “bedragen van 100 respectievelijk 50 euro vergoedt aan Consument aangezien voor het aanhangig maken van de klacht bij Kifid door Consument zowel een advocaat als een administratief geschoolde deskundige is ingeschakeld”.

In vergelijking met de procedure bij instanties zoals de rechtbank, heeft Kifid een tarievenstelsel ontworpen op basis waarvan vastgesteld kan worden welke bijdrage in de kosten voor rechtsbijstand een consument kan krijgen, indien zijn hoofdvordering door Kifid (gedeeltelijk) wordt toegewezen. Er wordt een onderscheid gemaakt tussen kosten voor rechtsbijstand door een advocaat en door andere beroepsmatige professionals. Advocaten zijn juridisch geschoold, staan onder toezicht en moeten voldoen aan strikte opleidingseisen, waardoor een hogere kostenvergoeding voor rechtsbijstand door advocaten op zijn plaats is. Bij niet-advocaten geldt dat het om een gemachtigde moet gaan die door de consument vanwege zijn professionaliteit wordt ingeschakeld en door de consument wordt betaald. In alle gevallen geldt een maximum vergoeding van 5.000 euro.

 

Reactie toevoegen

 
Editie
Tom van der Geer commercieel directeur a.i. bij DAS

Tom van der Geer commercieel directeur a.i. bij DAS

Tom van der Geer is op tijdelijke basis bij DAS begonnen als commercieel directeur. Hij volgt de vertrokken commercieel directeur Charles Staats op tot een vaste...

Kifid: afronding projectmatig behandelen beleggingsverzekeringsklachten in zicht

Kifid: afronding projectmatig behandelen beleggingsverzekeringsklachten in zicht

Op dit moment heeft Kifid nog ongeveer 80 beleggingsverzekeringsklachten in behandeling. Daarmee komt de afronding van de projectmatige en fasegewijze aanpak van...

Adviseur vroeg te laat renteaanbod aan

Adviseur vroeg te laat renteaanbod aan

(Kifid-uitspraak GC 2024-0038) De consumenten verwijten de adviseur dat hij niet tijdig een renteaanbod heeft aangevraagd bij de bank. Zij betalen daarom uiteindelijk...

Adviseur was te veel alleen doorgeefluik

Adviseur was te veel alleen doorgeefluik

(Kifid-uitspraak GC 2024-0022) De consument heeft in 1997 een beleggingsverzekering afgesloten. De consument vindt dat de tussenpersoon zijn zorgplicht heeft geschonden...

Geen zoete afdronk voor klager

Geen zoete afdronk voor klager

(Kifid-uitspraak GC 2024-0030) Als gevolg van een storm zijn zonnepanelen van de consument van het dak van haar woning afgewaaid en tegen geparkeerde auto’s...

Vlieger gaat niet op

Vlieger gaat niet op

(Kifid-uitspraak GC 2024-0017) De zoon van de consument is tijdens de gezinsvakantie in Frankrijk uitgenodigd voor een interview op het Amerikaanse consulaat in...

Edward David nieuwe directeur Juridisch Service Center bij DAS

Edward David nieuwe directeur Juridisch Service Center bij DAS

Edward David start 1 februari als directeur Juridisch Servicecenter (JSC) bij DAS. Hij volgt Mariëlle van de Merbel op, die deze functie sinds december 2022...

Adviseur mag vergoeding houden ondanks gebrekkige communicatie

Adviseur mag vergoeding houden ondanks gebrekkige communicatie

(Kifid-uitspraak GC 2024-0012) De consument verwijt de adviseur dat hij gebrekkig met hem heeft gecommuniceerd. Bovendien heeft hij onvoldoende de belangen van de...

Verzekeraar mag uitgaan van juistheid oordeel deskundige

Verzekeraar mag uitgaan van juistheid oordeel deskundige

(Kifid-uitspraak GC 2024-0016) De verzekeraar mag in beginsel uitgaan van de juistheid van het oordeel van de door hem ingeschakelde deskundige tenzij blijkt dat...

Kifid: fraude bewezen, toch verkorting opname persoonsgegevens in EVR

Kifid: fraude bewezen, toch verkorting opname persoonsgegevens in EVR

(Kifid-uitspraak GC 2024-0007, bindend) Consumenten claimen in 2022 stormschade aan boeidelen aan de gevel van hun woning bij Nh1816. De verzekeraar heeft op basis...