Ons voordeel optimaal benutten

BJÖRN Bierhaalder

Door de terugtrekkende overheid op sociale voorzieningen, is er meer zelfredzaamheid nodig. Voor veel mensen leidt dit tot complexe financiële vraagstukken waarbij het de vraag is of zij die zelfstandig en op tijd kunnen oplossen. Bij uitstek een kans voor de financiële sector om zich van haar goede kant te laten zien en betekenisvol te zijn met haar dienstverlening.

Als we naar de huidige staat van de financiële dienstverlening kijken, is het maar de vraag of zij al voldoende in staat zijn die betekenisvolle dienstverlening te bieden. Het keten- en productgerichte denken is nog steeds dominant. Er is een ander perspectief nodig, waarin adviseurs en verzekeraars op een andere manier naar de context van klanten en zichzelf kijken. Adviseurs zijn in het voordeel ten opzichte van andere financiële dienstverleners. Voor een belangrijk deel is dit terug te voeren op de nabijheid en toegankelijkheid van adviseurs. Mogen adviseurs dan al op hun lauweren gaan rusten? Nee, zeker niet. Ten opzichte van andere financieel dienstverleners doen ze het relatief goed als het gaat om klantgerichtheid, maar in absolute zin is er nog veel te verbeteren. Uit het onderzoek dat ik afgelopen voorjaar met Fred de Jong en SparklingCRM heb uitgevoerd, komt een beeld naar voren dat advieskantoren relatief weinig informatie over hun klanten vastleggen. Zelfs op basisgegevens als NAW en e-mailadres kregen we geen honderd procent score! Uit ons onderzoek kwam ook naar voren dat de digitaliseringsgraad van kantoren laag is. Het was voor ons verrassend hoe weinig digitale ondersteuning en dienstverlening advieskantoren bieden.

Adviseurs kennen hun klanten onvoldoende en maken te weinig gebruik van de huidige technische mogelijkheden om klanten op een effectieve manier goed te ondersteunen. En daarmee missen ze de mogelijkheid om echt betekenisvol te zijn voor klanten met complexe financiële vraagstukken. Zonde! Het is eenvoudig te bedenken hoe je met de digitale mogelijkheden betekenisvoller kunt zijn. Maar een goed idee bedenken is niet hetzelfde als een goed idee in resultaat omzetten. Iedere verandering begint met een nieuw perspectief. Bijvoorbeeld: wegstappen van het idee dat je als adviseur onderdeel bent van de verzekeringsdistributieketen en beginnen te werken vanuit je rol als adviseur voor complexe financiële vraagstukken. Het eerste gaat over geld verdienen met polissen en schades. Het tweede gaat over geld verdienen met advieswerk rondom de doelstellingen van je klanten. Het verschil tussen die twee ga je pas zien als je het doorhebt. En als je het doorhebt, besef dat de verandering naar het adviesmodel complex is.

Ik heb vaak genoeg gezien dat strategieën voor complexe veranderingen niet lukken. Ook dit heeft met perspectief te maken. Veranderplannen worden meestal ontwikkeld vanuit het idee dat we de route naar de nieuwe bestemming kennen. Dat is niet zo, die nieuwe route moeten we leren ontdekken. En leren ontdekken doe je stap voor stap. Door goede ideeën uit te proberen. Door iets te doen zoals je het nog nooit eerder hebt gedaan. Door te accepteren dat sommige goede ideeën mislukken en ervan te leren. Door te experimenteren en te doen, leer je het meeste. Hiermee maak je de kans groter dat je goede ideeën naar grote hoogte kunt ontwikkelen.

Reactie toevoegen

 
Editie
Meer over
Zonder woorden

Zonder woorden

(Mieke Dadema, Soepel.org, in Ken je vak! VVP 6-2023) Hoe kan ik de verzekeringsstukjes in kleine stapjes aanbieden, met een handleiding die zo is opgebouwd dat...

Maak financieel kwetsbare huishoudens vitaal

Maak financieel kwetsbare huishoudens vitaal

(Björn Bierhaalder en Fred de Jong in katern Veilig Wonen in VVP 6-2023) Financieel vitale mensen zijn de levensader voor een gezonde financiële sector...

Klantreis banken legt het af die tegen die van verzekeraars

Klantreis banken legt het af die tegen die van verzekeraars

In een studie van Sia Partners naar de klantreis bij Auto en Inboedel leggen de grote banken het af tegen verzekeraars. Paul Geerts, Associate Partner van Sia Partners:...

Wat geeft jou energie?

Wat geeft jou energie?

(Sonja Stalfoort, PuurKlant, in Ken je vak! VVP 5-2023) Einstein zei het al: “Alles is energie”. Om een organisatie op vol vermogen te laten draaien...

Verzekeren: voor of tegen?

Verzekeren: voor of tegen?

(Mieke Dadema, soepel.org, in Ken je vak! VVP 5-2023) Ineens wist ik het niet meer. Ben ik nou verzekerd tegen brand of voor brand? Eigenlijk klopt het allebei...

Dat is persoonlijk!

Dat is persoonlijk!

(Sonja Stalfoort van Puur Klant in katern Ken je Vak! in VVP 4, 2023) De klant centraal, authentiek, betrokken, klantgericht, op maat. De kans is groot dat een...

Wie wint?

Wie wint?

(Mieke Dadema van Soepel.org in katern Ken je Vak! in VVP 4, 2023. In mijn vorige column had ik een prijsvraag uitgeschreven. Altijd een goed middel om te kijken...

Masterclass succesvolle toekomst voor zelfstandig financieel advies

Masterclass succesvolle toekomst voor zelfstandig financieel advies

Fred de Jong en Björn Bierhaalder verzorgen op woensdagmiddag 25 oktober in Veenendaal de Masterclass tsuccesvolle oekomst van zelfstandig financieel advies....

Met elkaar het verschil maken

Met elkaar het verschil maken

De intermediairverzekeraars Nh1816 en Scildon organiseerden onlangs een bijeenkomst voor een geselecteerde groep financieel adviseurs met als thema ‘loyaliteit’....

De juiste plannen realiseren

De juiste plannen realiseren

(Sonja Stalfoort, PuurKlant, in Ken je vak! VVP 06-2022) Hoe weet je nu of je vandaag de juiste beslissingen neemt voor morgen? Het antwoord is heel simpel: door...