Serie Actief Klantbeheer, deel 2: ben jij nog relevant voor je klant?

Hello, Actief klanthebeer, deel 2

"Als iets al drie jaar op je lijstje met goede voornemens staat, wat zegt dat dan? Uit eigen ervaring weet ik: dat werd geen super succes. Je vindt het wel belangrijk, maar tja… Ik doel niet op meer sporten, op tijd naar huis gaan, of andere persoonlijke drijfveren. Vanuit mijn rol ben ik benieuwd hoe jij als adviseur aan de slag ging met actief klantbeheer. Tenslotte scoort dit aandachtspunt al sinds 2019 hoog in het Adfiz onderzoek. Wat houd je tegen om hier een goede gewoonte van te maken", aldus Jos van Driesum (de Nationale Hypotheekbond) in Deel 2 van de serie 'Actief Klantbeheer' in de nieuwsbrief op vrijdag van VVP.

Zeker, het was druk met hypotheekaanvragen. Goed advies vergt tijd, aandacht. Het is natuurlijk ook leuk, en lucratief. En toch… wie veel hypotheken regelt is misschien nu succesvol, de adviseur die serieus werk maakt van actief beheer is waardevoller. Zowel voor zijn klanten als voor zijn kantoor. Weten wat er leeft bij de klant, tijdig inspelen op life events, op wijzigingen in de wet- en regelgeving, bespaarmogelijkheden. Van een up-to-date klantenportefeuille heb je jaren profijt, ook als je deze ooit te gelde wilt maken.

Een solide fundament is daarbij een belangrijke, maar in feite eenvoudige stap. Gewoon een kwestie van het vastleggen van de relevante gegevens--of het updaten hiervan bij bestaande relaties. Maak er een gewoonte van als afsluiting van elke hypotheekaanvraag. En start per vandaag met één klant per week te bellen. Dat kost weinig tijd, minder zelfs dan je bespaart met tools die je proces aan de voorkant efficiënter maken. Denk daarbij aan een slim CRM systeem zoals Elements en de digitale aanlevering van klantdata, bijvoorbeeld via uwkluis.nl.

Laat systemen voor je werken

Net als de witte jassen van wc-eend adviseer ik uiteraard PortefeuilleSignalen als bron voor actief klantbeheer. What’s in a name, tenslotte? Alleen kunnen we het spreekwoordelijke paard wel naar de bron brengen, daaruit drinken moet-ie zelf! Dagelijks signaleren we honderden kansen op basis van miljoenen berekeningen trouwens. Pik ze op, pak de telefoon, stuur een (kant-en-klare) mail. Of een brief, als je nog meer wilt opvallen. Voor één klant in de week heb je altijd tijd. En dat smaakt vast snel naar meer.

Er staan campagnes klaar en sinds kort ook onze nieuwe klant-kantoor ‘tinder’-service. Zie je niks in data, dan kijk je verkeerd. Echt. En zijn ze mogelijk achterhaald? Verzamel dan actuele data via Actiefbeheerscans. Zo geef je de klant aandacht en verzilver je kansen. Onlangs haalde een hypotheekadviseur zijn licentie schadeverzekeringen--één mailshot naar bestaande relaties en hij was ook hiermee in business (netto conversie 4,7%).

Voor altijd verbonden

uwkluis.nl is nog veelzijdiger. Hiermee kun je de laatste mutaties door je klant direct overnemen in zijn digitale dossier. Dit data- en communicatieplatform maakt de cirkel rond, want houdt je portefeuille altijd actueel voor nieuwe spot-on signalen. Dus ga je laven aan de bron, of vraag een demo of opfriscursus aan. Dat kost je niets en werkt heel stimulerend. Doe het nú, dat scheelt weer een voornemen voor 2022.

MANIFEST ACTIEF KLANTBEHEER

Financieel professionals helpen bij het informeren, initiëren, implementeren en uitvoeren van actief klantbeheer. Dat is het doel van een aantal marktpartijen die op 1 juli het manifest Actief Klantbeheer hebben ondertekend. Streven is dat in 2025 actief klantbeheer een logisch onderdeel is van de bedrijfsvoering van financieel dienstverleners. Dat is goed voor de adviseur, maar bovenal voor de klant. Die marktpartijen zijn: ABN Amro, Adfiz, Dukers & Baelemans, FlexFront, Helder Beheerd, Nationale Hypotheekbond, Obvion, Vereniging Eigen Huis en VVP.

 

Reactie toevoegen

 
Meer over
De basis van je onderneming

De basis van je onderneming

(Uit VVP 5-2021) “Klantbeheer doe je altijd actief en is de basis van je onderneming. Door de groei in klanten zijn we gegroeid met adviseurs. We hebben...

Kort op de bal biedt voordelen voor klant én kantoor

Kort op de bal biedt voordelen voor klant én kantoor

(Uit VVP 5-2021) “Als je kort op de bal speelt, loopt de klant niet onnodig lang risico; of blijven zijn lasten niet onnodig lang te hoog. Je creëert...

Serie Actief Klantbeheer, deel 9: kwalijk misverstand Consumentenbond biedt ook kansen

Serie Actief Klantbeheer, deel 9: kwalijk misverstand Consumentenbond biedt ook kansen

"Welke hulp heb je tussentijds nodig bij hypotheken met een rentevaste periode van 20 jaar?' Met deze retorische vraag stelde de Consumentenbond de waarde van...

Doe mee met het onderzoek Actief Klantbeheer onder adviseurs!

Doe mee met het onderzoek Actief Klantbeheer onder adviseurs!

Doet u mee met het onafhankelijk onderzoek naar Actief Klantbeheer onder adviseurs? Het kost u slechts een paar minuten van uw tijd en u bewijst de financiële...

In zeven stappen aan de slag met actief klantbeheer

In zeven stappen aan de slag met actief klantbeheer

(Martin Holleman, Adfiz, in VVP 5-2021) Veel adviseurs willen aan de slag met actief klantbeheer, zodat zij ook na het afsluiten van een financieel product op...

VVP 5-2021: hoe ontstaat nu écht die killer propositie voor de klant?

VVP 5-2021: hoe ontstaat nu écht die killer propositie voor de klant?

Cyberverzekeraars stellen hogere eisen, aldus Aon en Klap in het Katern Cyber in VVP 5-2021. In deze nieuwe VVP ook weer veel aandacht voor actief klantbeheer. Martin...

Serie Actief Klantbeheer, deel 8:  waagt u de sprong?

Serie Actief Klantbeheer, deel 8: waagt u de sprong?

"We willen het allemaal. Loyale klanten. Loyale klanten zijn binnen handbereik als u uw mindset hierop aanpast. Adviseren over een passende financiële oplossing,...

Serie Actief Klantbeheer, deel 7:  versla de varkenscyclus!

Serie Actief Klantbeheer, deel 7: versla de varkenscyclus!

"Je ziet het op dit moment gebeuren. Er zijn relatief veel nieuw toetredende financieel dienstverleners op de hypothekenmarkt. Oud-werknemers van banken die voor...

Serie Actief Klantbeheer, deel 6: maak er een gezond businessmodel van

Serie Actief Klantbeheer, deel 6: maak er een gezond businessmodel van

“Adviseurs zijn geen filantropische instellingen. Actief klantbeheer kost een adviseur tijd en diezelfde tijd is zo hard nodig om klanten te helpen bij nieuwe...

Eerste opleidingsdag Actief Klantbeheer voor slechts één euro

Eerste opleidingsdag Actief Klantbeheer voor slechts één euro

Naast het brancheonderzoek Actief Klantbeheer dat op 13 oktober 2021 van start is gegaan, zal binnenkort ook de eerste opleiding Actief Klantbeheer in première...