Soms loont het jezelf af te raden bij je klant

Kennisartikel Dukers & Baelemans Frank_Paalman

(Partner in kennis Dukers & Baelemans in VVP-special Duurzaam Advies 2024) “Wij hebben vorige week bij jullie onze hypotheek afgesloten voor het verbouwen en verduurzamen van onze woning. We hebben 2.500 euro aan advies- en bemiddelingskosten betaald en de rente is 4,20 procent. We komen er net achter dat we dit ook hadden kunnen regelen via een lening bij de gemeente tegen 1,60 procent zonder afsluitkosten. Waarom heb je ons hier niet op gewezen?” Niet een bericht waar je als financieel adviseur op zit te wachten. Hoe kun je dit voorkomen én hoe kun je je klant nog beter informeren en adviseren?

...

TEKST Frank Paalman

Het bespreken van energiebesparende maatregelen (EBM) is inmiddels gemeengoed binnen de financiële sector. Helemaal nu sinds dit jaar het energielabel van de woning sterker van invloed is op de leencapaciteit van onze klanten. We zetten woningverduurzaming op de agenda, interviewen de klant over de voordelen, doorlopen (wellicht) een online stappenplan tijdens het gesprek en zorgen uiteraard voor de juiste financiering.

Invloed energielabel

Onderzoeken van de universiteiten van Tilburg en Maastricht en Brainbay leren dat er een sterke relatie is tussen het energielabel en de verkoopopbrengst en -snelheid van woningen. De verwachting is dat deze relatie in de komende jaren toeneemt. Het woonbericht van ING van september 2023 leert zelfs dat de meeste woningzoekenden niet meer kijken naar woningen met een energielabel lager dan C.

Een belangrijke taak dus voor ons als adviseurs om onze klanten hierop te wijzen. Het goede nieuws is dat het verbeteren van het energielabel in veel gevallen haalbaar is met een aanvaardbare investering. Zo kan een woning met energielabel D verduurzaamd worden naar energielabel B door het aanbrengen van spouwmuurisolatie, vloerisolatie, dakisolatie en isolatieglas.

...

De website van Milieu Centraal ( www.verbeterjehuis.nl ) geeft de volgende informatie over de kosten en opbrengsten bij het verduurzamen van een gemiddelde tweekapper waarin nog geen EBM zijn getroffen (bedragen in euro’s):

Conclusie is dat met een aanvaardbare investering de klant niet alleen de directe voordelen ervaart, maar ook zijn woning beter en sneller kan verkopen in de toekomst. Zo blijkt uit het onderzoek van Brainbay dat de gemiddelde waar-destijging in 2022 bij een labelsprong van D naar B 4,30 procent bedraagt.

De energiebespaarlening

Ik was 21 toen ik in 1998 begon als hypotheekadviseur en het zit daardoor denk ik in mijn DNA om de financie ringswens van mijn klant in te vullen met een hypotheek. Toch is dat niet altijd de beste optie. De bekendste alternatieve financieringsvorm is waar schijnlijk de Energiebespaarlening van het Warmtefonds. Deze landelijk verkrijgbare, niet-hypothecaire geldlening is bedoeld voor eigenaar-bewoners die energiebesparende voorzieningen willen financieren. Met rentes tussen 3,75 en 4,20 procent en geen afsluitkosten een prima alternatief voor een hypotheek met hogere bijkomende kosten. Eigenaar-bewoners met een verzame-linkomen lager dan 60.000 euro, kunnen zelfs tegen nul procent rente finan cieren. Op www.warmtefonds.nl/particulieren vind je alle informatie en kan de klant zelf een lening aanvragen.

Svn

Voor een rente van 1,60 procent moeten we zijn bij het Stimuleringsfonds Volkshuisvesting Nederlandse gemeenten (Svn). De Svn biedt duurzame financie ringsoplossingen aan verschillende doelgroepen en werkt samen met voornamelijk gemeenten en provincies. De bekendste Svn-lening onder hypotheekadviseurs is waarschijnlijk de Starterslening.

Maar ook voor het verduurzamen en renoveren van de eigen woning kan een huiseigenaar bij veel gemeenten terecht voor een voordelige financiering. Check wel altijd vooraf of er nog ‘geld in de pot’ zit en onder welke voorwaarden en tarieven kan worden geleend. Via www. svn.nl/overheden/alle-regelingen kun je aangeven in welke gemeente je een lening zoekt en voor welk doel.

In tegenstelling tot de Energiebespaarlening die een landelijke dekking kent, verschillen de beschikbare regelingen vaak per gemeente. De gemeente ’s-Hertogenbosch heeft bijvoorbeeld geen lening voor het verduurzamen van de woning, terwijl de consument in Nijmegen tegen 1,60 procent niet-hypothe - cair kan financieren met een looptijd van vijftien jaar (wel inschrijving BKR). Als je de gemeentenaam invult, het gewenste product selecteert en klikt op ‘proefberekening’, zie je tegen welke rente en voorwaarden kan worden ge-financierd.

Ook de productnamen van leningen voor het verduurzamen van de woning kunnen per gemeente verschillen. Zo kennen we de Duurzaamheidslening, de Stimuleringslening, Toekomstbestendig-wonen lening, Verzilverlening (voor senioren) en de Maatwerklening. Bij de Stimuleringslening en Toekomstbestendig-wonen lening heeft de consument soms de keuze tussen een wel- en niet-hypothecaire variant. Voor deze laatste brengt de Svn 850 euro afsluit kosten in rekening.

Conclusie: gezien de voorwaarden en tarieven die sommige gemeenten bieden, kunnen we als financieel professio nals niet anders dan deze mogelijkheden betrekken in het advies. Het feit dat we niet kunnen bemiddelen voor een Svn-lening, doet daar in mijn beleving niets aan af.

Win-win situatie

Mijn klant meldde zich een paar weken geleden bij mij voor de financiering van het verduurzamen van zijn woning en andere verbouwingen. Een kort onder-zoek wees uit dat financieren via de Svn veel voordeliger was dan bij de hypotheekverstrekker. Vervolgens leerde ik wat er gebeurt als je jezelf bij een klant afraadt: je betrouwbaarheidsfactor neemt direct toe. De klant waardeerde het eerlijke advies en ik weet zeker dat ik er een ambassadeur bij heb. Soms is het zaaien om later weer te kunnen oogsten.

Reactie toevoegen

 
Meer over
Branche-initiatief Actief Klantbeheer positief over AFM-principes

Branche-initiatief Actief Klantbeheer positief over AFM-principes

De negen partijen verenigd in het branche-initiatief Actief Klantbeheer zijn positief over de AFM-principesdoorlopende ondersteuning van klanten en zien de principes...

Serie Actief Klantbeheer, deel 11: mensen helpen, juist ook in slechte tijden

Serie Actief Klantbeheer, deel 11: mensen helpen, juist ook in slechte tijden

Er komen tal van wijzigingen af op huiseigenaren die gevolgen kunnen hebben voor de betaalbaarheid van de hypotheek. "Het is dan ook van belang om klanten op tijd...

Consequenties verbinden aan niet verduurzamen

Consequenties verbinden aan niet verduurzamen

(Mark Dukers van Dukers & Baelemans in VVP Special Duurzaam Adviseren 2021) Als onderdeel van het Dukers & Baelemans team verwacht je van mij in deze special...

Serie Actief Klantbeheer, deel 10: van modern visitekaartje naar slim actief beheer

Serie Actief Klantbeheer, deel 10: van modern visitekaartje naar slim actief beheer

"Wie weet wat er loopt bij z’n relaties en daar proactief op inspeelt, blijft ertoe doen: er valt wat te besparen op de hypotheek, het verzekeringspakket...

Groen licht voor opleiding Actief Klantbeheer

Groen licht voor opleiding Actief Klantbeheer

De opleiding Actief Klantbeheer gaat na een geslaagde pilot officieel op 2 december 2021 van start. De opleiding is ontwikkeld in het kader van het initiatief...

Serie Actief Klantbeheer, deel 9: kwalijk misverstand Consumentenbond biedt ook kansen

Serie Actief Klantbeheer, deel 9: kwalijk misverstand Consumentenbond biedt ook kansen

"Welke hulp heb je tussentijds nodig bij hypotheken met een rentevaste periode van 20 jaar?' Met deze retorische vraag stelde de Consumentenbond de waarde van...

Doe mee met het onderzoek Actief Klantbeheer onder adviseurs!

Doe mee met het onderzoek Actief Klantbeheer onder adviseurs!

Doet u mee met het onafhankelijk onderzoek naar Actief Klantbeheer onder adviseurs? Het kost u slechts een paar minuten van uw tijd en u bewijst de financiële...

Serie Actief Klantbeheer, deel 8:  waagt u de sprong?

Serie Actief Klantbeheer, deel 8: waagt u de sprong?

"We willen het allemaal. Loyale klanten. Loyale klanten zijn binnen handbereik als u uw mindset hierop aanpast. Adviseren over een passende financiële oplossing,...

Serie Actief Klantbeheer, deel 7:  versla de varkenscyclus!

Serie Actief Klantbeheer, deel 7: versla de varkenscyclus!

"Je ziet het op dit moment gebeuren. Er zijn relatief veel nieuw toetredende financieel dienstverleners op de hypothekenmarkt. Oud-werknemers van banken die voor...

Serie Actief Klantbeheer, deel 6: maak er een gezond businessmodel van

Serie Actief Klantbeheer, deel 6: maak er een gezond businessmodel van

“Adviseurs zijn geen filantropische instellingen. Actief klantbeheer kost een adviseur tijd en diezelfde tijd is zo hard nodig om klanten te helpen bij nieuwe...