Verzekering stopt bij arbeidsongeschiktheid

Kifid (logo)

LEREN VAN KIFID SCHADE

De consument in deze klacht is revisiespecialist en heeft een eigen bedrijf. In 2013 sluit hij een arbeidsongeschiktheidsverzekering. In 2014 raakt consument door een bloedprop aan zijn linkeroog blind waardoor hij arbeidsongeschikt raakt. Omdat hij door deze arbeidsongeschiktheid zijn onderneming niet verder kan voeren, beëindigt hij de bedrijfsactiviteiten en meldt dit aan de verzekeraar.

In de polisvoorwaarden is echter bepaald dat de dekking vervalt en de verzekering wordt stopgezet indien het bedrijf wordt beëindigd of verkocht. Direct na ontvangst van de mededeling dat de consument als gevolg van zijn arbeidsongeschiktheid zijn bedrijfsactiviteiten heeft beëindigd, doet de verzekeraar een beroep op deze polisvoorwaarden. Concreet betekent dit dat voor de op het moment van beëindiging van de arbeidsongeschiktheidsverzekering bestaande arbeidsongeschiktheid wél dekking wordt geboden en de uitkering blijft doorlopen. Voor eventueel nadien optredende vermeerdering van de mate van arbeidsongeschiktheid bestaat echter geen dekking meer.

Consument vindt deze bepaling in de polisvoorwaarden onredelijk bezwarend. Dit mede omdat na de beëindiging de consument niet meer geaccepteerd zal worden door andere arbeidsongeschiktheidsverzekeraars. De geschillencommissie wijst de klacht echter af. De polisvoorwaarden zijn naar het oordeel van de commissie duidelijk: artikel 12 van de voorwaarden is een uitvloeisel van het uitgangspunt dat de verzekering aan consument slechts dekking biedt in zijn verzekerde hoedanigheid van ‘revisiespecialist’. Zowel de omvang van het door de verzekering gedekte risico als de daarbij overeengekomen premie zijn op dat uitgangspunt gebaseerd. Dit brengt mee dat indien consument het verzekerde beroep of bedrijf niet langer uitoefent, daarmee ook de grondslag aan de verzekering is komen te ontvallen en het de verzekeraar onder die omstandigheden vrij staat te bedingen dat de verzekering niet langer wordt voortgezet.

Financieel adviseurs doen er derhalve verstandig aan hun arbeidsongeschikte klanten te wijzen op dit mogelijke gevolg, indien de klant als gevolg van zijn arbeidsongeschiktheid formeel zijn bedrijfsactiviteiten wil beëindigen.

Uitspraak: 2018-636

Reactie toevoegen

 
Editie
Kifid: UMG Verzekeringen schond zorgplicht

Kifid: UMG Verzekeringen schond zorgplicht

(Kifid-uitspraak GC 2022-0777, bindend) De consument heeft zijn levensverzekering met een garantiekapitaal in 1998 omgezet naar een beleggingsverzekering. Hierdoor...

Eric van der Jagt (UWV) in Geschillencommissie Kifid

Eric van der Jagt (UWV) in Geschillencommissie Kifid

Eric van der Jagt is benoemd als lid van de Geschillencommissie. Hij vervult deze functie als nevenfunctie. De leden van de Geschillencommissie zijn niet werkzaam...

Kifid: ING moet BKR-registraties verwijderen

Kifid: ING moet BKR-registraties verwijderen

(Kifid-uitspraak GC 2022-0696, bindend) Een consument heeft een klacht ingediend over de registraties in het CKI en gesteld dat de registraties niet proportioneel...

Kifid:  aflossing krediet niet mogelijk door hypotheek te verhogen

Kifid: aflossing krediet niet mogelijk door hypotheek te verhogen

(Kifid-uitspraak GC 2022-0684, bindend) Consumenten hebben een klacht ingediend over de registraties in het CKI. De consumenten willen hun hypothecaire geldlening...

Kifid begrijpt consument, maar wijst klacht af

Kifid begrijpt consument, maar wijst klacht af

(Kifid-uitspraak GC 2022-0679, bindend) In het kader van het Wwft-cliëntenonderzoek heeft DeGiro de consument verzocht om het online formulier 'Declaratie herkomst...

Ook Beroepscommissie Kifid wijst klacht tegen adviseur over beleggingsverzekering af

Ook Beroepscommissie Kifid wijst klacht tegen adviseur over beleggingsverzekering af

(Kifid-uitspraak Commissie van Beroep 2022-0006) Consumenten klagen over de door adviseur Vogelaar Advies verstrekte informatie ten tijde van de totstandkoming van...

Kifid: verzekeraar verantwoordelijk voor informatie aan consument

Kifid: verzekeraar verantwoordelijk voor informatie aan consument

(Kifid-uitspraak GC 2022-810 bindend) Verzekeraars mogen er niet op vertrouwen dat adviseurs de informatie uit met de door de verzekeraar ter beschikbaar gestelde...

Kifid: valschade wel gedekt onder reisverzekering

Kifid: valschade wel gedekt onder reisverzekering

(Kifid-uitspraak GC 2022-0483, bindend) Een consument heeft een beroep gedaan op haar doorlopende reisverzekering in verband met schade aan een mobiele telefoon....

Kifid: slechte communicatie over aov, klacht toch ongegrond

Kifid: slechte communicatie over aov, klacht toch ongegrond

(Kifid-uitspraak GC 2022-0438) De consument heeft een arbeidsongeschiktheidsverzekering bij Loyalis (onderdeel a.s.r.). De consument is volledig arbeidsongeschikt...

Kifid: klachten over dwaling en misleiding door KoersPlan slagen niet

Kifid: klachten over dwaling en misleiding door KoersPlan slagen niet

(Kifid-uitspraak GC 2022-0349) Een consument heeft in 1994 een beleggingsverzekering, Aegon KoersPlan, afgesloten bij de verzekeraar. De verzekering is in 2009 tot...