Verzekering stopt bij arbeidsongeschiktheid

Kifid (logo)

LEREN VAN KIFID SCHADE

De consument in deze klacht is revisiespecialist en heeft een eigen bedrijf. In 2013 sluit hij een arbeidsongeschiktheidsverzekering. In 2014 raakt consument door een bloedprop aan zijn linkeroog blind waardoor hij arbeidsongeschikt raakt. Omdat hij door deze arbeidsongeschiktheid zijn onderneming niet verder kan voeren, beëindigt hij de bedrijfsactiviteiten en meldt dit aan de verzekeraar.

In de polisvoorwaarden is echter bepaald dat de dekking vervalt en de verzekering wordt stopgezet indien het bedrijf wordt beëindigd of verkocht. Direct na ontvangst van de mededeling dat de consument als gevolg van zijn arbeidsongeschiktheid zijn bedrijfsactiviteiten heeft beëindigd, doet de verzekeraar een beroep op deze polisvoorwaarden. Concreet betekent dit dat voor de op het moment van beëindiging van de arbeidsongeschiktheidsverzekering bestaande arbeidsongeschiktheid wél dekking wordt geboden en de uitkering blijft doorlopen. Voor eventueel nadien optredende vermeerdering van de mate van arbeidsongeschiktheid bestaat echter geen dekking meer.

Consument vindt deze bepaling in de polisvoorwaarden onredelijk bezwarend. Dit mede omdat na de beëindiging de consument niet meer geaccepteerd zal worden door andere arbeidsongeschiktheidsverzekeraars. De geschillencommissie wijst de klacht echter af. De polisvoorwaarden zijn naar het oordeel van de commissie duidelijk: artikel 12 van de voorwaarden is een uitvloeisel van het uitgangspunt dat de verzekering aan consument slechts dekking biedt in zijn verzekerde hoedanigheid van ‘revisiespecialist’. Zowel de omvang van het door de verzekering gedekte risico als de daarbij overeengekomen premie zijn op dat uitgangspunt gebaseerd. Dit brengt mee dat indien consument het verzekerde beroep of bedrijf niet langer uitoefent, daarmee ook de grondslag aan de verzekering is komen te ontvallen en het de verzekeraar onder die omstandigheden vrij staat te bedingen dat de verzekering niet langer wordt voortgezet.

Financieel adviseurs doen er derhalve verstandig aan hun arbeidsongeschikte klanten te wijzen op dit mogelijke gevolg, indien de klant als gevolg van zijn arbeidsongeschiktheid formeel zijn bedrijfsactiviteiten wil beëindigen.

Uitspraak: 2018-636

Reactie toevoegen

 
Editie
Kifid: Interbank sluit consumenten ten onrechte uit van compensatieregeling

Kifid: Interbank sluit consumenten ten onrechte uit van compensatieregeling

(Bindende uitspraak Geschillencommissie Kifid 2022-0029)  Twee consumenten komen alsnog in aanmerking voor de compensatieregeling van Interbank voor mogelijk...

Kifid: geen contractuele relatie, dan klacht niet behandelbaar

Kifid: geen contractuele relatie, dan klacht niet behandelbaar

(Kifid-uitspraak GC 2021-1104, bindend) De Geschillencommissie Kifid stelt dat Kifid geen klachten kan behandelen als er geen contractuele relatie tot de verzekeraar...

kifid: zorgplicht adviseur kent grenzen

kifid: zorgplicht adviseur kent grenzen

(Kifid-uitspraak GC 2021-1101, bindend) Volgens de Geschillencommissie Kifid reikt de zorgplicht van een adviseur niet zover dat hij alle verzekeringsmogelijkheden...

Kifid verwelkomt twee nieuwe commissieleden

Kifid verwelkomt twee nieuwe commissieleden

Het bestuur van Kifid heeft per 1 januari 2022 Frans van der Ent benoemd tot lid van de Commissie van Beroep en Niek Strohmaier tot lid van de Geschillencommissie. Zij...

Kifid: vernietigingsvordering verjaard, klacht afgewezen

Kifid: vernietigingsvordering verjaard, klacht afgewezen

(Geschillencommissie Kifid-uitspraak 2021-1021) Een consument vordert een vernietiging van de wijziging van de eindleeftijd van een arbeidsongeschiktheidsverzekering...

Kifid wijst klacht tegen Aegon Spaarkas af

Kifid wijst klacht tegen Aegon Spaarkas af

(Geschillencommissie Kifid-uitspraak 2021-1019) De consument heeft in 1992 een beleggingsverzekering, een VermogensPlan, afgesloten bij de verzekeraar. De verzekering...

Kifid: botsen regels AVG en antiwitwassen (Wwft)?

Kifid: botsen regels AVG en antiwitwassen (Wwft)?

(Kifid-uitspraak GC 2021-0879) Veel consumenten klagen over de zogenoemde identificatieplicht van financiële instellingen. De Geschillencommissie wijst een...

Kifid: verzekeraar dient kosten expliciet te vermelden

Kifid: verzekeraar dient kosten expliciet te vermelden

(Kifid-uitspraak GC 2021-0963) Een consument stelt dat ASR Levensverzekering niet aan de informatieverplichting heeft voldaan betreffende een beleggingsverzekering...

Kifid: geen advies, dan ook geen aansprakelijkheid

Kifid: geen advies, dan ook geen aansprakelijkheid

(Kifid-uitspraak GC 2021-0959) Een consument kan volgens de Geschillencommissie Kifid niet aannemelijk maken dat de Van Bruggen Adviesgroep betrokken is geweest...

Kifid: ABN Amro doet terecht beroep op verjaring

Kifid: ABN Amro doet terecht beroep op verjaring

(Kifid-uitspraak 2021-0910) ABN Amro adviseert een klant om de financiering van de verbouwing van een woning via een rekeningcourantkrediet te financieren en niet...