Verzekering stopt bij arbeidsongeschiktheid

Kifid (logo)

LEREN VAN KIFID SCHADE

De consument in deze klacht is revisiespecialist en heeft een eigen bedrijf. In 2013 sluit hij een arbeidsongeschiktheidsverzekering. In 2014 raakt consument door een bloedprop aan zijn linkeroog blind waardoor hij arbeidsongeschikt raakt. Omdat hij door deze arbeidsongeschiktheid zijn onderneming niet verder kan voeren, beëindigt hij de bedrijfsactiviteiten en meldt dit aan de verzekeraar.

In de polisvoorwaarden is echter bepaald dat de dekking vervalt en de verzekering wordt stopgezet indien het bedrijf wordt beëindigd of verkocht. Direct na ontvangst van de mededeling dat de consument als gevolg van zijn arbeidsongeschiktheid zijn bedrijfsactiviteiten heeft beëindigd, doet de verzekeraar een beroep op deze polisvoorwaarden. Concreet betekent dit dat voor de op het moment van beëindiging van de arbeidsongeschiktheidsverzekering bestaande arbeidsongeschiktheid wél dekking wordt geboden en de uitkering blijft doorlopen. Voor eventueel nadien optredende vermeerdering van de mate van arbeidsongeschiktheid bestaat echter geen dekking meer.

Consument vindt deze bepaling in de polisvoorwaarden onredelijk bezwarend. Dit mede omdat na de beëindiging de consument niet meer geaccepteerd zal worden door andere arbeidsongeschiktheidsverzekeraars. De geschillencommissie wijst de klacht echter af. De polisvoorwaarden zijn naar het oordeel van de commissie duidelijk: artikel 12 van de voorwaarden is een uitvloeisel van het uitgangspunt dat de verzekering aan consument slechts dekking biedt in zijn verzekerde hoedanigheid van ‘revisiespecialist’. Zowel de omvang van het door de verzekering gedekte risico als de daarbij overeengekomen premie zijn op dat uitgangspunt gebaseerd. Dit brengt mee dat indien consument het verzekerde beroep of bedrijf niet langer uitoefent, daarmee ook de grondslag aan de verzekering is komen te ontvallen en het de verzekeraar onder die omstandigheden vrij staat te bedingen dat de verzekering niet langer wordt voortgezet.

Financieel adviseurs doen er derhalve verstandig aan hun arbeidsongeschikte klanten te wijzen op dit mogelijke gevolg, indien de klant als gevolg van zijn arbeidsongeschiktheid formeel zijn bedrijfsactiviteiten wil beëindigen.

Uitspraak: 2018-636

Reactie toevoegen

 
Editie
Kifid: geen dekking voor gemist woongenot

Kifid: geen dekking voor gemist woongenot

(Geschillencommissie Kifid, bindende uitspraak 2022-0263, consument tegen Anac) Een consument heeft waterschade geleden door een lekkage in de badkamer en heeft...

Kifid publiceert nieuwe reglementen

Kifid publiceert nieuwe reglementen

Kifid actualiseert per 1 april de reglementen. Volgens Kifid worden ze toegankelijker en begrijpelijker voor gebruikers. Voor de klachten en beroepen die vóór...

Kifid wijst vordering hogere rentevergoeding InterBank af

Kifid wijst vordering hogere rentevergoeding InterBank af

(Kifid-uitspraak GC 2022-0219)  Consumenten stellen zich op het standpunt dat zij recht hebben op een hogere vergoeding dan dat de bank reeds aan hen heeft...

Kifid: klant mag contra-expert onderzoek laten verrichten

Kifid: klant mag contra-expert onderzoek laten verrichten

(Geschillencommissie Kifid uitspraak 2022-0180A). Een klant wordt in de gelegenheid gesteld om een contra-expert onderzoek te laten verrichten naar de schadeoorzaak...

Kifid: fraude bewezen, toch vergoeding schade

Kifid: fraude bewezen, toch vergoeding schade

(Geschillencommissie Kifid uitspraak 2022-0173) De consument, eigenaresse van een Audi A1, is samen met haar partner betrokken geweest bij een nachtelijke botsing...

Kranenburg nieuw lid Geschillencommisie Kifid

Kranenburg nieuw lid Geschillencommisie Kifid

Hendrik-Jan Kranenburg is benoemd tot lid van de Geschillencommissie Kifid met veterinaire deskundigheid. Hij vervult de functie als nevenfunctie en is niet werkzaam...

Geschillencommissie Kifid kan verder met beleggingsverzekeringsklachten

Geschillencommissie Kifid kan verder met beleggingsverzekeringsklachten

De Geschillencommissie Kifid kan verder met de behandeling en beoordeling van beleggingsverzekeringsklachten van het type universal life, aldus stelt Kifid na kennisname...

Kifid: klachten over woekerpolissen nemen gestaag af

Kifid: klachten over woekerpolissen nemen gestaag af

In 2021 hebben opnieuw ruim 100 consumenten duidelijkheid gekregen over hun klacht over een beleggingsverzekering. Voor 40 klachten is door bemiddeling een oplossing...

Voorzitter Commissie van Beroep Kifid: wrakingsverzoek kennelijk ongegrond

Voorzitter Commissie van Beroep Kifid: wrakingsverzoek kennelijk ongegrond

Voorzittersbeslissing 2022-0006V (Wraking). De gemachtigde van twee consumenten heeft de leden van de Commissie van Beroep van Kifid gewraakt. Dit omdat de commissie...

Kifid: klacht tegen Koersplan van Aegon afgewezen

Kifid: klacht tegen Koersplan van Aegon afgewezen

(Bindende uitspraak Geschillencommissie Kifid 2021-1070) De Geschillencommissie Kifid wijst klacht van een consument over een Koersplan-beleggingsverzekering af....