Verzekering stopt bij arbeidsongeschiktheid

Kifid (logo)

LEREN VAN KIFID SCHADE

De consument in deze klacht is revisiespecialist en heeft een eigen bedrijf. In 2013 sluit hij een arbeidsongeschiktheidsverzekering. In 2014 raakt consument door een bloedprop aan zijn linkeroog blind waardoor hij arbeidsongeschikt raakt. Omdat hij door deze arbeidsongeschiktheid zijn onderneming niet verder kan voeren, beëindigt hij de bedrijfsactiviteiten en meldt dit aan de verzekeraar.

In de polisvoorwaarden is echter bepaald dat de dekking vervalt en de verzekering wordt stopgezet indien het bedrijf wordt beëindigd of verkocht. Direct na ontvangst van de mededeling dat de consument als gevolg van zijn arbeidsongeschiktheid zijn bedrijfsactiviteiten heeft beëindigd, doet de verzekeraar een beroep op deze polisvoorwaarden. Concreet betekent dit dat voor de op het moment van beëindiging van de arbeidsongeschiktheidsverzekering bestaande arbeidsongeschiktheid wél dekking wordt geboden en de uitkering blijft doorlopen. Voor eventueel nadien optredende vermeerdering van de mate van arbeidsongeschiktheid bestaat echter geen dekking meer.

Consument vindt deze bepaling in de polisvoorwaarden onredelijk bezwarend. Dit mede omdat na de beëindiging de consument niet meer geaccepteerd zal worden door andere arbeidsongeschiktheidsverzekeraars. De geschillencommissie wijst de klacht echter af. De polisvoorwaarden zijn naar het oordeel van de commissie duidelijk: artikel 12 van de voorwaarden is een uitvloeisel van het uitgangspunt dat de verzekering aan consument slechts dekking biedt in zijn verzekerde hoedanigheid van ‘revisiespecialist’. Zowel de omvang van het door de verzekering gedekte risico als de daarbij overeengekomen premie zijn op dat uitgangspunt gebaseerd. Dit brengt mee dat indien consument het verzekerde beroep of bedrijf niet langer uitoefent, daarmee ook de grondslag aan de verzekering is komen te ontvallen en het de verzekeraar onder die omstandigheden vrij staat te bedingen dat de verzekering niet langer wordt voortgezet.

Financieel adviseurs doen er derhalve verstandig aan hun arbeidsongeschikte klanten te wijzen op dit mogelijke gevolg, indien de klant als gevolg van zijn arbeidsongeschiktheid formeel zijn bedrijfsactiviteiten wil beëindigen.

Uitspraak: 2018-636

Reactie toevoegen

 
Editie
Kifid: opnieuw ingediende klacht niet behandelbaar

Kifid: opnieuw ingediende klacht niet behandelbaar

(Kifid-uitspraak GC 2023-0615, bindend) De consument klaagt over de (totstandkoming van de) second opinion van met betrekking tot een rechtsbijstandverzekering van...

Kifid: terechte verwachting van consument is nog geen toezegging van de bank

Kifid: terechte verwachting van consument is nog geen toezegging van de bank

(Kifid-uitspraak GC 2023-0614) Consumenten doen bij ABN Amro een hypotheekaanvraag zonder advies. Ze hebben het idee dat de hypotheekaanvraag wordt toegewezen, maar...

Kifid: klacht over registratie deels niet-behandelbaar deels gegrond

Kifid: klacht over registratie deels niet-behandelbaar deels gegrond

(Kifid-uitspraak GC 2023-0587) De consument heeft een klacht ingediend over de registratie van zijn persoonsgegevens in het EVR door Nationale-Nederlanden Schade....

Kifid: klacht over late afwijzing financieringsaanvraag ongegrond

Kifid: klacht over late afwijzing financieringsaanvraag ongegrond

(Kifid-uitspraak GC 2023-0588) ASR heeft kort voor de overdracht een financieringsaanvraag afgewezen. Consumenten klagen bij Kifid over de communicatie van de verzekeraar...

Kifid: belang minderjarigen rechtvaardigt langere opzeggingstermijn

Kifid: belang minderjarigen rechtvaardigt langere opzeggingstermijn

(Kifid-uitspraak GC 2023-0389) Bij broker DEGIRO konden minderjarigen (via hun ouders) beleggingsdiensten afnemen. De broker fuseert met een Duitse bank. Enige tijd...

Kifid: redelijk vermoeden van fraude telt niet

Kifid: redelijk vermoeden van fraude telt niet

(Kifid-uitspraak GC 2023-0379, bindend) De Geschillencommissie Kifid is van oordeel dat verzekeraar Rhion de persoonsgegevens van de consument ten onrechte heeft...

Kifid wijst klacht over boeterente af

Kifid wijst klacht over boeterente af

(Kifid-uitspraak GC 2023-0134, bindend) De consumenten hebben Florius verzocht om de lopende rentevastperiode open te breken, waarna zij een aanbod is gedaan. De...

Kifid: verzekeraar hoeft klant niet te attenderen op voordeliger product

Kifid: verzekeraar hoeft klant niet te attenderen op voordeliger product

(Kifid-uitspraak GC 2023-0133) Een consument klaagt omdat hij voor zijn aov meer betaalt dan zijn broers in vergelijkbare omstandigheden. Ook heeft de verzekeraar...

ABN Amro verwijst niet naar Kifid, maar schendt zorgplicht niet

ABN Amro verwijst niet naar Kifid, maar schendt zorgplicht niet

(Kifid-uitspraak GC 2022-1007) ABN Amro heeft verzuimd een ontevreden klant te verwijzen naar Kifid (of de burgerlijke rechter), maar is daarmee niet tekortgeschoten...

Kifid: ga voor klachten over certificaten Triodos naar civiele rechter

Kifid: ga voor klachten over certificaten Triodos naar civiele rechter

(Uitspraak Geschillencommissie Kifid 2022-0892) Kifid heeft meerdere klachten ontvangen over het besluit van Triodos om de handel in certificaten Triodos langdurig...