ACM kijkt naar onverzekerbaarheid

Oog kijken via Pixabay

De Autoriteit Consument & Markt (ACM) bracht begin vorige maand een bezoek aan Adfiz. "Om met ons van gedachten te wisselen over en input te verzamelen voor een marktonderzoek naar onverzekerbaarheid, verschraling en verstoorde marktwerking", aldus Adfiz-voorzitter Wim Heeres in zijn toespraak op de Nieuwjaarsbijeenkomst van de adviseursorganisatie donderdag in Bussum.

Heeres noemde het een goede zaak dat er aandacht is gekomen voor de groeiende onverzekerbaarheid, mede dankzij de inspanningen van Adfiz. "Ik denk dus dat ik gerust kan stellen dat bij alle partijen nu het besef begint door te dringen dat we moeten handelen willen we voorkomen dat ondernemers of particulieren in groten getale de dupe worden."

Heeres riep de adviseurs op zelf ook bij te dragen aan een oplossing. "Bijvoorbeeld door samenwerking te zoeken met collega’s en verzekeringspakketten te bundelen. Of door risico’s eerder in kaart te brengen en preventiemaatregelen te treffen. En te kijken welke oplossingen in het buitenland liggen."

 

 

Reactie toevoegen

 
Meer over
Minister wast varkentje onverzekerbaarheid niet...

Minister wast varkentje onverzekerbaarheid niet...

Minister Schouten is niet van plan het varkentje van onverzekerbaarheid van varkens- en pluimveehouderij te wassen... Dat blijkt haar antwoord op Kamervragen over...

Forse ACM-boetes voor niet duidelijk vermelden eenmalige kosten

Forse ACM-boetes voor niet duidelijk vermelden eenmalige kosten

De ACM heeft voor het eerst omzetgerelateerde boetes opgelegd voor overtredingen van de consumentenregels. Dit aan vier telecomaanbieders (KPN, Tele2, T-Mobile,...

Industriële brandrisico’s onverzekerbaar, adviseurs luiden noodklok

Industriële brandrisico’s onverzekerbaar, adviseurs luiden noodklok

Tal van industriële brandrisico’s dreigen (deels) onverzekerd te raken. Adviseurs luiden de noodklok. Met name in de sectoren food, recycling en houtopslag...

AFM tegen betaalde Top 3 in vergelijkingen

AFM tegen betaalde Top 3 in vergelijkingen

De meeste vergelijkingssites tonen volgens de AFM na het maken van een vergelijking eerst een betaalde Top 3. De AFM vindt dit niet wenselijk. De volgorde van een...

Minister laat markt onverzekerbaarheid onzichtbare schade aan zonnepanelen zelf oplossen

Minister laat markt onverzekerbaarheid onzichtbare schade aan zonnepanelen zelf oplossen

Minister Hoekstra vindt dat, voor het blijven bestaan van het draagvlak voor zonnepanelen, eigenaren zich goed moeten kunnen verzekeren.Toch grijpt hij niet in de...

Adfiz: "Differentieer naar inspanning in plaats van naar alleen risico’s"

Adfiz: "Differentieer naar inspanning in plaats van naar alleen risico’s"

Scheer niet langer alle risico's over één kam. Die oproep aan verzekeraars doet Adfiz-directeur Enno Wiertsema in zijn maandcolumn op de website van...

ACM werkt aan leidraad online beslisomgeving

ACM werkt aan leidraad online beslisomgeving

De ACM gaat een leidraad opstellen die onder andere invulling moet geven aan de reikwijdte van de zorgplicht voor bedrijven bij de inrichting van online beslisomgevingen....

ACM: werk aan de winkel voor zorgverzekeraars

ACM: werk aan de winkel voor zorgverzekeraars

Mensen die veel zorg nodig hebben, zijn het afgelopen jaar veel minder vaak overgestapt naar een andere zorgverzekeraar dan mensen die aangeven geen zorg nodig te...

Big Brother nu ook anoniem

Big Brother nu ook anoniem

De financiële sector heeft er kennelijk geen moeite mee dat toezichthouders die zich bezig houden met consumentenbescherming, waaronder de AFM, vanaf begin...

Verzekeraars beheersen risico's bewust ingekocht verlies onvoldoende

Verzekeraars beheersen risico's bewust ingekocht verlies onvoldoende

Instellingen hanteren veelal een bewuste strategie als verlieslatende producten in de Motor WA- en de WIA-WGA-markt worden gezet, maar de risicobeheersing hierbij...