Advies mag oriëntatierapport overnemen

Document via Pixabay

Een consument klaagt dat het door de bank verplicht gestelde advies nauwelijks afwijkt van wat hem in oriëntatierapporten al is meegedeeld. Hij eist de 925 euro advieskosten terug. Tevergeefs. De Geschillencommissie Financiële Dienstverlening (Kifid) in uitspraak 2020-155: “Het klachtonderdeel gericht op de kwaliteit van het advies kan niet tot toewijzing van de vordering leiden. Naast het feit dat dit door de Bank gemotiveerd is weersproken, is ook overigens niet gebleken dat de Bank tekort is geschoten en niet gehandeld zou hebben als een redelijk handelend en redelijk bekwaam adviseur.”

Consument wenste onder ophoging van de geldlening het bestaande bankspaarleningdeel voort te zetten. Vanwege het bestaande bankspaarproduct kon de financieringsaanvraag niet zonder advies worden ingediend.

De consument stelde vraagtekens bij de toegevoegde waarde van het advies. Dit advies week - op een punt na - nauwelijks af van hetgeen in de oriëntatierapporten met consument reeds was gedeeld. Het afwijkende onderdeel had betrekking op het verkrijgen van een duurzaamheidskorting, over welk onderdeel geen advies was verstrekt; de korting is verkregen nadat dit door consument zelf is ontdekt.

Reactie toevoegen

 
Adviseur moet alle relevante scenario's bespreken

Adviseur moet alle relevante scenario's bespreken

(Kifid-uitspraak GC 2024-0321) Rabobank heeft aangevoerd dat van haar niet verwacht kan worden dat zij alle toekomstige, soms zelfs onaannemelijke, scenario’s...

Kifid-directeur pleit voor meer financiële educatie op scholen

Kifid-directeur pleit voor meer financiële educatie op scholen

“In de klachten", aldus Kifid-directeur Eveline Ruinaard in het jaarverslag 2023, "gaat het vaak niet over de werking van producten maar veel meer over de...

Niet schuld adviseur dat geldverstrekker niet meewerkt

Niet schuld adviseur dat geldverstrekker niet meewerkt

(Kifid-uitspraak GC 2024-0302) De consument en haar (inmiddels overleden) echtgenoot hebben in het verleden via de adviseur een hypothecaire geldlening afgesloten....

Ken je vak! VVP 2-2024: leren van Kifid-uitspraken

Ken je vak! VVP 2-2024: leren van Kifid-uitspraken

(Uit Ken je vak! VVP 2-2024) Struikelen over eigen voeten niet onrechtmatig AVP – De Geschillencommissie overweegt dat een gedraging pas onrechtmatig...

Ken je vak! VVP 2-2024: leren van Kifid-uitspraken hypotheken

Ken je vak! VVP 2-2024: leren van Kifid-uitspraken hypotheken

(NVHP in Ken je vak! VVP 2-2024) Ingeschakelde buitenlandse adviseur is hulppersoon HYPOTHEKEN – Consumenten wensen in Duitsland een woning te kopen....

Kifid veegt vloer aan met klacht

Kifid veegt vloer aan met klacht

(Kifid-uitspraak GC 2024-0299) De consument is betrokken geweest bij een aanrijding met een veegmachine. Volgens de consument is de bestuurder van de veegmachine,...

Schade aan ruiten door cementsluier niet gedekt

Schade aan ruiten door cementsluier niet gedekt

(Kifid-uitspraak GC 2024-0291) Door een lekkage van het inpandige balkon is er cementsluier ontstaan op enkele ruiten van de woning van de consumenten. Hierdoor...

Hypotheekadviseur had moeten wijzen op knelpunten

Hypotheekadviseur had moeten wijzen op knelpunten

(Kifid-uitspraak GC 2024-0268) De Geschillencommissie acht het voldoende aannemelijk dat de consument door de fout van de adviseur een gunstiger rente is misgelopen. Volgens...

Bank niet verplicht kleiner wonen te financieren

Bank niet verplicht kleiner wonen te financieren

(Kifid-einduitspraak GC 2023-0816B) De consumenten hebben schadevergoeding gevorderd omdat de aanvraag van hun hypothecaire geldlening is afgewezen. Zij wilden juist...

Voor eigen rekening...

Voor eigen rekening...

(Kifid-uitspraak GC 2024-0235) De consument heeft zich voor advies in verband met de mogelijke aankoop van een beleggingspand tot de adviseur gewend. Hierbij is...