Adviseur gebonden aan toezegging deel vergoeding terug te storten

Euro's via Pixabay 2018

Een hypotheekadviseur moet 550 euro aan een klant over maken, omdat hij het nu eenmaal had toegezegd. Aldus de Geschillencommissie Financiële Dienstverlening (Kifid) in Uitspraak 2019-521.

De adviseur (Hypotheekshop Rijnstraat) zegde de ontevreden klant toe 550 euro terug te geven van de vergoeding die hij had bedongen. Maar later weigerde hij te betalen.

De Commissie: "Een overeenkomst komt tot stand door een aanbod en de aanvaarding daarvan (artikel 6:217 lid 1 van het Burgerlijk Wetboek). In het onderhavige geval heeft Consument met haar e-mailbericht van 29 mei 2018, waarin zij voorstelt dat de Adviseur 550 euro aan haar overmaakt, de Adviseur een aanbod gedaan. In zijn e-mailbericht van 14 juni 2018 heeft de Adviseur aangegeven dat hij het bedrag zal overmaken en dat hij, als Consument haar rekeningnummer aan hem doorgeeft, het in orde zal maken. Naar het oordeel van de Commissie heeft de Adviseur hiermee het aanbod van Consument aanvaard.

"Dat de Adviseur bij nader inzien niet meer bereid was om het bedrag aan Consument over te maken, doet niet af aan het feit dat hij met zijn e-mailbericht van 14 juni 2018 welbewust heeft ingestemd met het voorstel van Consument.

"De stelling van de Adviseur dat hij niet is tekortgeschoten in zijn dienstverlening en dat Consument daarom geen recht heeft op een korting van 550 euro, kan niet worden aanvaard. Het doet immers niet af aan het feit dat de Adviseur met zijn e-mailbericht van 14 juni 2018 heeft toegezegd om 550 euro aan Consument over te maken en daar dus aan gebonden is."

Reactie toevoegen

 
Toezegging van dekking weegt zwaarder dan voorwaarden

Toezegging van dekking weegt zwaarder dan voorwaarden

(Kifid-uitspraak GC 2024-0109) De Geschillencommissie oordeelt dat de verzekeringsvoorwaarden geen recht geven op dekking, maar dat de consument uit het telefoongesprek...

Consumenten wisten niet dat zij overeenkomst tot opdracht ondertekenden

Consumenten wisten niet dat zij overeenkomst tot opdracht ondertekenden

(Kifid-uitspraak GC 2024-0111) Met toepassing van de wettelijke bewijsregels oordeelt de Geschillencommissie dat de adviseur onvoldoende heeft bewezen dat de consumenten...

Geheugenverlies klager wil er bij Geschillencommissie niet in

Geheugenverlies klager wil er bij Geschillencommissie niet in

(Kifid-uitspraak GC 2024-0106) Met de verzekeraar is de Geschillencommissie van oordeel dat de consument heeft geprobeerd de verzekeraar opzettelijk te misleiden...

Volgende verzekeraar struikelt over 'duurzame informatiedrager'

Volgende verzekeraar struikelt over 'duurzame informatiedrager'

(Kifid-uitspraak GC 2024-0101) De Geschillencommissie heeft ambtshalve getoetst aan de Richtlijn betreffende verkoop op afstand van financiële diensten aan...

Commissie van Beroep laat verzekeraar tuinschade alsnog vergoeden

Commissie van Beroep laat verzekeraar tuinschade alsnog vergoeden

(Kifid-uitspraak CvB 2024-0007) De consument heeft twee akkoordverklaringen ondertekend, voor schade aan de inboedel en voor schade aan opstal en tuin. Daarna heeft...

Kifid: registratie van persoonsgegevens niet standaard acht jaar

Kifid: registratie van persoonsgegevens niet standaard acht jaar

De Commissie van Beroep van Kifid oordeelt in een dinsdag gepubliceerde uitspraak dat de bank bij registratie van persoonsgegevens niet standaard mag uitgaan van...

Geen disculperende stilstand

Geen disculperende stilstand

(Kifid-uitspraak GC 2024-.0061) De consument is betrokken geweest bij een aanrijding met een scooterrijder. Hij is van mening dat de scooterrijder, verzekerde van...

ORV splijt ex-partners

ORV splijt ex-partners

(Kifid-uitspraak GC 2024-0062) Consument is het niet eens met het feit dat zijn ex-echtgenote een overlijdensrisicoverzekering op zijn leven heeft gesloten. Hij...

Hypotheekadviseur bewaakte tijdlijnen onvoldoende

Hypotheekadviseur bewaakte tijdlijnen onvoldoende

(Kifid-uitspraak GC 2024- 0053) De consument heeft de adviseur ingeschakeld voor advies over en bemiddeling bij het oversluiten van zijn hypotheek en het verkrijgen...

Sector geeft Kifid ruime voldoende

Sector geeft Kifid ruime voldoende

Financiële dienstverleners zijn in 2023 onverminderd tevreden over het financiële klachteninstituut Kifid. Zij waarderen Kifid met een 7,4 gemiddeld. Ruim...