Adviseur hoeft klant niet maanden voor aflopen polis te informeren

Document via Pixabay

De zorgplicht van een financieel adviseur gaat volgens Kifid niet zover dat hij een verzekerde maanden voor de einddatum van een koopsomverzekering informeert of adviseert over een nieuw te sluiten verzekering of het verzekeren van een inlooprisico. Onder bijzondere omstandigheden is dit mogelijk anders. Die bijzondere omstandigheden zijn in het onderhavige geval echter gesteld noch gebleken (uitspraak GC 2020-850).

Consument heeft in 2007 via tussenkomst van tussenpersoon een HypotheekOpvangPolis voor tien jaar afgesloten. Zij verwijt tussenpersoon (CNS Adviesgroep) dat hij haar niet heeft geadviseerd de verzekering voort te zetten of te informeren over de consequenties van het niet voortzetten. Consument is arbeidsongeschikt en vordert alsnog uitkering. Omdat consument voor het einde van de koopsomverzekering arbeidsongeschikt is geworden is het naar het oordeel van de Geschillencommissie niet mogelijk dat zij dekking had gekregen onder een nieuwe verzekering. De Commissie is ook van oordeel dat het niet aannemelijk is dat consument een nieuwe koopsomverzekering had gesloten indien de oude nog liep omdat zij dan dubbele lasten had gehad. De Commissie is van oordeel dat de klacht ongegrond is. Vordering afgewezen.

Consument vorderde van de adviseur een bedrag van ongeveer 54.000 euro omdat zij meende tien jaar lang een uitkering van 450 euro per maand mis te lopen doordat tussenpersoon zijn zorgplicht volgens haar heeft geschonden.

Reactie toevoegen

 
Hypotheekadviseur voerde onvoldoende regie

Hypotheekadviseur voerde onvoldoende regie

(Kifid-uitspraak GC 2024-0118) De consumenten hebben de adviseur ingeschakeld voor advies en bemiddeling inzake het oversluiten van hun bestaande hypothecaire geldlening....

Toezegging van dekking weegt zwaarder dan voorwaarden

Toezegging van dekking weegt zwaarder dan voorwaarden

(Kifid-uitspraak GC 2024-0109) De Geschillencommissie oordeelt dat de verzekeringsvoorwaarden geen recht geven op dekking, maar dat de consument uit het telefoongesprek...

Consumenten wisten niet dat zij overeenkomst tot opdracht ondertekenden

Consumenten wisten niet dat zij overeenkomst tot opdracht ondertekenden

(Kifid-uitspraak GC 2024-0111) Met toepassing van de wettelijke bewijsregels oordeelt de Geschillencommissie dat de adviseur onvoldoende heeft bewezen dat de consumenten...

Geheugenverlies klager wil er bij Geschillencommissie niet in

Geheugenverlies klager wil er bij Geschillencommissie niet in

(Kifid-uitspraak GC 2024-0106) Met de verzekeraar is de Geschillencommissie van oordeel dat de consument heeft geprobeerd de verzekeraar opzettelijk te misleiden...

Volgende verzekeraar struikelt over 'duurzame informatiedrager'

Volgende verzekeraar struikelt over 'duurzame informatiedrager'

(Kifid-uitspraak GC 2024-0101) De Geschillencommissie heeft ambtshalve getoetst aan de Richtlijn betreffende verkoop op afstand van financiële diensten aan...

Commissie van Beroep laat verzekeraar tuinschade alsnog vergoeden

Commissie van Beroep laat verzekeraar tuinschade alsnog vergoeden

(Kifid-uitspraak CvB 2024-0007) De consument heeft twee akkoordverklaringen ondertekend, voor schade aan de inboedel en voor schade aan opstal en tuin. Daarna heeft...

Kifid: registratie van persoonsgegevens niet standaard acht jaar

Kifid: registratie van persoonsgegevens niet standaard acht jaar

De Commissie van Beroep van Kifid oordeelt in een dinsdag gepubliceerde uitspraak dat de bank bij registratie van persoonsgegevens niet standaard mag uitgaan van...

Geen disculperende stilstand

Geen disculperende stilstand

(Kifid-uitspraak GC 2024-.0061) De consument is betrokken geweest bij een aanrijding met een scooterrijder. Hij is van mening dat de scooterrijder, verzekerde van...

ORV splijt ex-partners

ORV splijt ex-partners

(Kifid-uitspraak GC 2024-0062) Consument is het niet eens met het feit dat zijn ex-echtgenote een overlijdensrisicoverzekering op zijn leven heeft gesloten. Hij...

Hypotheekadviseur bewaakte tijdlijnen onvoldoende

Hypotheekadviseur bewaakte tijdlijnen onvoldoende

(Kifid-uitspraak GC 2024- 0053) De consument heeft de adviseur ingeschakeld voor advies over en bemiddeling bij het oversluiten van zijn hypotheek en het verkrijgen...