Adviseur hoeft klant niet maanden voor aflopen polis te informeren

Document via Pixabay

De zorgplicht van een financieel adviseur gaat volgens Kifid niet zover dat hij een verzekerde maanden voor de einddatum van een koopsomverzekering informeert of adviseert over een nieuw te sluiten verzekering of het verzekeren van een inlooprisico. Onder bijzondere omstandigheden is dit mogelijk anders. Die bijzondere omstandigheden zijn in het onderhavige geval echter gesteld noch gebleken (uitspraak GC 2020-850).

Consument heeft in 2007 via tussenkomst van tussenpersoon een HypotheekOpvangPolis voor tien jaar afgesloten. Zij verwijt tussenpersoon (CNS Adviesgroep) dat hij haar niet heeft geadviseerd de verzekering voort te zetten of te informeren over de consequenties van het niet voortzetten. Consument is arbeidsongeschikt en vordert alsnog uitkering. Omdat consument voor het einde van de koopsomverzekering arbeidsongeschikt is geworden is het naar het oordeel van de Geschillencommissie niet mogelijk dat zij dekking had gekregen onder een nieuwe verzekering. De Commissie is ook van oordeel dat het niet aannemelijk is dat consument een nieuwe koopsomverzekering had gesloten indien de oude nog liep omdat zij dan dubbele lasten had gehad. De Commissie is van oordeel dat de klacht ongegrond is. Vordering afgewezen.

Consument vorderde van de adviseur een bedrag van ongeveer 54.000 euro omdat zij meende tien jaar lang een uitkering van 450 euro per maand mis te lopen doordat tussenpersoon zijn zorgplicht volgens haar heeft geschonden.

Reactie toevoegen

 
Hypotheekadviseur moet bijna veertien mille vergoeden

Hypotheekadviseur moet bijna veertien mille vergoeden

(Kifid-uitspraak GC 2024-0040) Toen de consument advies vroeg voor de aanvraag van een hypothecaire geldlening, ging de adviseur ervan uit dat de consument en zijn...

Alleen op strand met waardevolle spullen? Dan niet badderen!

Alleen op strand met waardevolle spullen? Dan niet badderen!

(Kifid-uitspraak GC 2024-0042) De spullen van de consument zijn tijdens een bezoek aan het strand in Thailand gestolen op het moment dat de consument de zee in is...

Kifid: afronding projectmatig behandelen beleggingsverzekeringsklachten in zicht

Kifid: afronding projectmatig behandelen beleggingsverzekeringsklachten in zicht

Op dit moment heeft Kifid nog ongeveer 80 beleggingsverzekeringsklachten in behandeling. Daarmee komt de afronding van de projectmatige en fasegewijze aanpak van...

Adviseur vroeg te laat renteaanbod aan

Adviseur vroeg te laat renteaanbod aan

(Kifid-uitspraak GC 2024-0038) De consumenten verwijten de adviseur dat hij niet tijdig een renteaanbod heeft aangevraagd bij de bank. Zij betalen daarom uiteindelijk...

Adviseur was te veel alleen doorgeefluik

Adviseur was te veel alleen doorgeefluik

(Kifid-uitspraak GC 2024-0022) De consument heeft in 1997 een beleggingsverzekering afgesloten. De consument vindt dat de tussenpersoon zijn zorgplicht heeft geschonden...

Geen zoete afdronk voor klager

Geen zoete afdronk voor klager

(Kifid-uitspraak GC 2024-0030) Als gevolg van een storm zijn zonnepanelen van de consument van het dak van haar woning afgewaaid en tegen geparkeerde auto’s...

Vlieger gaat niet op

Vlieger gaat niet op

(Kifid-uitspraak GC 2024-0017) De zoon van de consument is tijdens de gezinsvakantie in Frankrijk uitgenodigd voor een interview op het Amerikaanse consulaat in...

Adviseur mag vergoeding houden ondanks gebrekkige communicatie

Adviseur mag vergoeding houden ondanks gebrekkige communicatie

(Kifid-uitspraak GC 2024-0012) De consument verwijt de adviseur dat hij gebrekkig met hem heeft gecommuniceerd. Bovendien heeft hij onvoldoende de belangen van de...

Verzekeraar mag uitgaan van juistheid oordeel deskundige

Verzekeraar mag uitgaan van juistheid oordeel deskundige

(Kifid-uitspraak GC 2024-0016) De verzekeraar mag in beginsel uitgaan van de juistheid van het oordeel van de door hem ingeschakelde deskundige tenzij blijkt dat...

Schending zorgplicht kost adviseur 22 mille

Schending zorgplicht kost adviseur 22 mille

(Kifid-uitspraak GC 2023-1013) De consumenten vorderen 20.000 euro vanwege de hogere rente en 2.000 euro aan bemiddelingskosten voor een nieuwe adviseur. De Geschillencommissie...