Adviseur kan niet hard maken dat hij wijziging product besprak met klant

Kantoor Kifid

(Kifid-uitspraak GC 2020-865) Consument klaagt omdat hij van mening is dat module C (Inkomen) ten onrechte is meeverzekerd op zijn rechtsbijstandverzekering. Tussenpersoon had in 2014 op eigen initiatief de mogelijkheid van het verzekeren van verschillende modules op de rechtsbijstandverzekering met consument moeten bespreken. De Geschillencommissie kan echter niet afleiden uit de overgelegde gespreksnotitie of dit is gebeurd. De Commissie is van oordeel dat Tussenpersoon toerekenbaar tekort is geschoten in de nakoming van zijn zorgplicht jegens consument.

De Commissie overweegt dat "uit de overgelegde stukken blijkt dat Tussenpersoon de Verzekering in 2014 heeft overgevoerd naar ARAG. Omdat er vanaf dit moment een wijziging in het product optrad – namelijk de mogelijkheid om bepaalde modules wel of niet te verzekeren – had Tussenpersoon dit op eigen initiatief moeten bespreken met Consument. Dit geldt des te meer omdat Consument een hoge leeftijd had en alleen een AOW-uitkering ontving. De Commissie gaat ervan uit dat, indien Tussenpersoon de verschillende modules zou hebben uitgelegd aan Consument, Consument ervoor had gekozen module C niet mee te verzekeren."

Naar het oordeel van de Commissie is er "wel sprake van eigen schuld van Consument in de zin van art. 6:101 Burgerlijk Wetboek. Op het op 25 maart 2014 aan Consument afgegeven polisblad staat aangegeven dat er sprake is van verschillende modules en of deze wel of niet meeverzekerd zijn. Van Consument mag worden verwacht dat hij de aan hem verstrekte documentatie aandachtig doorleest en dat hij daarover zo nodig kritische vragen stelt. Zie ook de uitspraak van de Geschillencommissie 2018-300. Indien Consument dit had gedaan, had hij naar het oordeel van de Commissie vrij eenvoudig kunnen ontdekken dat er sprake was van de mogelijkheid om bepaalde modules wel of niet mee te verzekeren en hierover nadere inlichtingen bij Tussenpersoon kunnen inwinnen".

De Commissie stelt het eigen schuld percentage op 50 procent. Tussenpersoon (Westenburg Assurantiën) dient 50 procent van de betaalde premie van module C vanaf 1 april 2014 tot 1 april 2020 aan consument te vergoeden.

Consument vorderde 1.000 euro.

 

Reactie toevoegen

 
Bank niet verplicht kleiner wonen te financieren

Bank niet verplicht kleiner wonen te financieren

(Kifid-einduitspraak GC 2023-0816B) De consumenten hebben schadevergoeding gevorderd omdat de aanvraag van hun hypothecaire geldlening is afgewezen. Zij wilden juist...

Voor eigen rekening...

Voor eigen rekening...

(Kifid-uitspraak GC 2024-0235) De consument heeft zich voor advies in verband met de mogelijke aankoop van een beleggingspand tot de adviseur gewend. Hierbij is...

Geldverstrekker hoefde notariskosten niet te vergoeden in erfpachtkwestie

Geldverstrekker hoefde notariskosten niet te vergoeden in erfpachtkwestie

(Kifid-uitspraak GC 2024-0237) De Geschillencommissie is van oordeel dat het beleid van de kredietverstrekker om - bij omzetting naar eeuwigdurend recht van erfpacht...

Adviseur heeft geen resultaatsverplichting

Adviseur heeft geen resultaatsverplichting

(Kifid-uitspraak GC 2024-0240) De financieringsaanvraag van de consumenten is door de geldverstrekker afgewezen omdat het onderpand niet paste binnen de acceptatievoorwaarden....

Verzekeraar eiste terecht alle originele selutels

Verzekeraar eiste terecht alle originele selutels

(Kifid-uitspraak GC 2024-0242) De verzekeraar heeft dekking afgewezen voor de diefstal van de camperbus van de consument, omdat hij niet alle originele sleutels...

Adviseur wees onvoldoende op risico's overbruggingskrediet

Adviseur wees onvoldoende op risico's overbruggingskrediet

(Kifid-tussenuitspraak GC 2024-231A) De Geschillencommissie is van oordeel dat de adviseur de consumenten in de gegeven omstandigheden onvoldoende heeft gewezen...

Geen recht op contra-expertise schade tegenpartij

Geen recht op contra-expertise schade tegenpartij

(Kifid-uitspraak GC 2024-0206) De consument wil dat de verzekeraar een contra-expert inschakelt om de schade van de tegenpartij te beoordelen. De verzekeraar heeft...

Geschillencommissie spoelt argumenten verzekeraar door

Geschillencommissie spoelt argumenten verzekeraar door

(Kifid-uitspraak GC 2024-0205) Consument 1 heeft een tuinslang aangesloten op de mengkraan in de keuken. Met de tuinslang heeft hij het balkon schoongemaakt. Vervolgens...

In hoeverre is bewijs vereist van strafbaar gedrag?

In hoeverre is bewijs vereist van strafbaar gedrag?

Rabobank mag toch beroep instellen tegen uitspraak 2023-0920 van de Geschillencommissie Kifid. De voorzitter van de Commissie van Beroep: "De uitspraak van de Geschillencommissie...

NZa treedt op tegen zorgverzekeraars voor niet nakomen zorgplicht

NZa treedt op tegen zorgverzekeraars voor niet nakomen zorgplicht

De Nederlandse Zorgautoriteit (NZa) legt twee zorgverzekeraars een formele maatregel op voor het niet nakomen van hun zorgplicht. De NZa onderzocht de grootste zorgverzekeraar...