Adviseur kan niet hard maken dat hij wijziging product besprak met klant

Kantoor Kifid

(Kifid-uitspraak GC 2020-865) Consument klaagt omdat hij van mening is dat module C (Inkomen) ten onrechte is meeverzekerd op zijn rechtsbijstandverzekering. Tussenpersoon had in 2014 op eigen initiatief de mogelijkheid van het verzekeren van verschillende modules op de rechtsbijstandverzekering met consument moeten bespreken. De Geschillencommissie kan echter niet afleiden uit de overgelegde gespreksnotitie of dit is gebeurd. De Commissie is van oordeel dat Tussenpersoon toerekenbaar tekort is geschoten in de nakoming van zijn zorgplicht jegens consument.

De Commissie overweegt dat "uit de overgelegde stukken blijkt dat Tussenpersoon de Verzekering in 2014 heeft overgevoerd naar ARAG. Omdat er vanaf dit moment een wijziging in het product optrad – namelijk de mogelijkheid om bepaalde modules wel of niet te verzekeren – had Tussenpersoon dit op eigen initiatief moeten bespreken met Consument. Dit geldt des te meer omdat Consument een hoge leeftijd had en alleen een AOW-uitkering ontving. De Commissie gaat ervan uit dat, indien Tussenpersoon de verschillende modules zou hebben uitgelegd aan Consument, Consument ervoor had gekozen module C niet mee te verzekeren."

Naar het oordeel van de Commissie is er "wel sprake van eigen schuld van Consument in de zin van art. 6:101 Burgerlijk Wetboek. Op het op 25 maart 2014 aan Consument afgegeven polisblad staat aangegeven dat er sprake is van verschillende modules en of deze wel of niet meeverzekerd zijn. Van Consument mag worden verwacht dat hij de aan hem verstrekte documentatie aandachtig doorleest en dat hij daarover zo nodig kritische vragen stelt. Zie ook de uitspraak van de Geschillencommissie 2018-300. Indien Consument dit had gedaan, had hij naar het oordeel van de Commissie vrij eenvoudig kunnen ontdekken dat er sprake was van de mogelijkheid om bepaalde modules wel of niet mee te verzekeren en hierover nadere inlichtingen bij Tussenpersoon kunnen inwinnen".

De Commissie stelt het eigen schuld percentage op 50 procent. Tussenpersoon (Westenburg Assurantiën) dient 50 procent van de betaalde premie van module C vanaf 1 april 2014 tot 1 april 2020 aan consument te vergoeden.

Consument vorderde 1.000 euro.

 

Reactie toevoegen

 
Leren van Kifid-uitspraken VVP 1-2024

Leren van Kifid-uitspraken VVP 1-2024

(Uit Ken je vak! in VVP 1-2024) ‘mijnomgeving’ geen duurzame informatiedrager INFORMATIEVERSTREKKING – Kifid oordeelt geregeld dat informatie...

Hypotheekadviseur voerde onvoldoende regie

Hypotheekadviseur voerde onvoldoende regie

(Kifid-uitspraak GC 2024-0118) De consumenten hebben de adviseur ingeschakeld voor advies en bemiddeling inzake het oversluiten van hun bestaande hypothecaire geldlening....

Toezegging van dekking weegt zwaarder dan voorwaarden

Toezegging van dekking weegt zwaarder dan voorwaarden

(Kifid-uitspraak GC 2024-0109) De Geschillencommissie oordeelt dat de verzekeringsvoorwaarden geen recht geven op dekking, maar dat de consument uit het telefoongesprek...

Consumenten wisten niet dat zij overeenkomst tot opdracht ondertekenden

Consumenten wisten niet dat zij overeenkomst tot opdracht ondertekenden

(Kifid-uitspraak GC 2024-0111) Met toepassing van de wettelijke bewijsregels oordeelt de Geschillencommissie dat de adviseur onvoldoende heeft bewezen dat de consumenten...

Geheugenverlies klager wil er bij Geschillencommissie niet in

Geheugenverlies klager wil er bij Geschillencommissie niet in

(Kifid-uitspraak GC 2024-0106) Met de verzekeraar is de Geschillencommissie van oordeel dat de consument heeft geprobeerd de verzekeraar opzettelijk te misleiden...

Volgende verzekeraar struikelt over 'duurzame informatiedrager'

Volgende verzekeraar struikelt over 'duurzame informatiedrager'

(Kifid-uitspraak GC 2024-0101) De Geschillencommissie heeft ambtshalve getoetst aan de Richtlijn betreffende verkoop op afstand van financiële diensten aan...

Commissie van Beroep laat verzekeraar tuinschade alsnog vergoeden

Commissie van Beroep laat verzekeraar tuinschade alsnog vergoeden

(Kifid-uitspraak CvB 2024-0007) De consument heeft twee akkoordverklaringen ondertekend, voor schade aan de inboedel en voor schade aan opstal en tuin. Daarna heeft...

Zorgplichtclaims bij hypotheken keren

Zorgplichtclaims bij hypotheken keren

(Richard Meinders, SVC Groep, in VVP 6-2023) Ik verwacht de komende jaren meer claims en rechtszaken waarbij de adviseur verantwoordelijk wordt gehouden voor het...

Kifid: registratie van persoonsgegevens niet standaard acht jaar

Kifid: registratie van persoonsgegevens niet standaard acht jaar

De Commissie van Beroep van Kifid oordeelt in een dinsdag gepubliceerde uitspraak dat de bank bij registratie van persoonsgegevens niet standaard mag uitgaan van...

Geen disculperende stilstand

Geen disculperende stilstand

(Kifid-uitspraak GC 2024-.0061) De consument is betrokken geweest bij een aanrijding met een scooterrijder. Hij is van mening dat de scooterrijder, verzekerde van...