Adviseur kan niet hard maken dat hij wijziging product besprak met klant

Kantoor Kifid

(Kifid-uitspraak GC 2020-865) Consument klaagt omdat hij van mening is dat module C (Inkomen) ten onrechte is meeverzekerd op zijn rechtsbijstandverzekering. Tussenpersoon had in 2014 op eigen initiatief de mogelijkheid van het verzekeren van verschillende modules op de rechtsbijstandverzekering met consument moeten bespreken. De Geschillencommissie kan echter niet afleiden uit de overgelegde gespreksnotitie of dit is gebeurd. De Commissie is van oordeel dat Tussenpersoon toerekenbaar tekort is geschoten in de nakoming van zijn zorgplicht jegens consument.

De Commissie overweegt dat "uit de overgelegde stukken blijkt dat Tussenpersoon de Verzekering in 2014 heeft overgevoerd naar ARAG. Omdat er vanaf dit moment een wijziging in het product optrad – namelijk de mogelijkheid om bepaalde modules wel of niet te verzekeren – had Tussenpersoon dit op eigen initiatief moeten bespreken met Consument. Dit geldt des te meer omdat Consument een hoge leeftijd had en alleen een AOW-uitkering ontving. De Commissie gaat ervan uit dat, indien Tussenpersoon de verschillende modules zou hebben uitgelegd aan Consument, Consument ervoor had gekozen module C niet mee te verzekeren."

Naar het oordeel van de Commissie is er "wel sprake van eigen schuld van Consument in de zin van art. 6:101 Burgerlijk Wetboek. Op het op 25 maart 2014 aan Consument afgegeven polisblad staat aangegeven dat er sprake is van verschillende modules en of deze wel of niet meeverzekerd zijn. Van Consument mag worden verwacht dat hij de aan hem verstrekte documentatie aandachtig doorleest en dat hij daarover zo nodig kritische vragen stelt. Zie ook de uitspraak van de Geschillencommissie 2018-300. Indien Consument dit had gedaan, had hij naar het oordeel van de Commissie vrij eenvoudig kunnen ontdekken dat er sprake was van de mogelijkheid om bepaalde modules wel of niet mee te verzekeren en hierover nadere inlichtingen bij Tussenpersoon kunnen inwinnen".

De Commissie stelt het eigen schuld percentage op 50 procent. Tussenpersoon (Westenburg Assurantiën) dient 50 procent van de betaalde premie van module C vanaf 1 april 2014 tot 1 april 2020 aan consument te vergoeden.

Consument vorderde 1.000 euro.

 

Reactie toevoegen

 
ORV splijt ex-partners

ORV splijt ex-partners

(Kifid-uitspraak GC 2024-0062) Consument is het niet eens met het feit dat zijn ex-echtgenote een overlijdensrisicoverzekering op zijn leven heeft gesloten. Hij...

Hypotheekadviseur bewaakte tijdlijnen onvoldoende

Hypotheekadviseur bewaakte tijdlijnen onvoldoende

(Kifid-uitspraak GC 2024- 0053) De consument heeft de adviseur ingeschakeld voor advies over en bemiddeling bij het oversluiten van zijn hypotheek en het verkrijgen...

Sector geeft Kifid ruime voldoende

Sector geeft Kifid ruime voldoende

Financiële dienstverleners zijn in 2023 onverminderd tevreden over het financiële klachteninstituut Kifid. Zij waarderen Kifid met een 7,4 gemiddeld. Ruim...

Hypotheekadviseur moet bijna veertien mille vergoeden

Hypotheekadviseur moet bijna veertien mille vergoeden

(Kifid-uitspraak GC 2024-0040) Toen de consument advies vroeg voor de aanvraag van een hypothecaire geldlening, ging de adviseur ervan uit dat de consument en zijn...

Alleen op strand met waardevolle spullen? Dan niet badderen!

Alleen op strand met waardevolle spullen? Dan niet badderen!

(Kifid-uitspraak GC 2024-0042) De spullen van de consument zijn tijdens een bezoek aan het strand in Thailand gestolen op het moment dat de consument de zee in is...

Kifid: afronding projectmatig behandelen beleggingsverzekeringsklachten in zicht

Kifid: afronding projectmatig behandelen beleggingsverzekeringsklachten in zicht

Op dit moment heeft Kifid nog ongeveer 80 beleggingsverzekeringsklachten in behandeling. Daarmee komt de afronding van de projectmatige en fasegewijze aanpak van...

Adviseur vroeg te laat renteaanbod aan

Adviseur vroeg te laat renteaanbod aan

(Kifid-uitspraak GC 2024-0038) De consumenten verwijten de adviseur dat hij niet tijdig een renteaanbod heeft aangevraagd bij de bank. Zij betalen daarom uiteindelijk...

Adviseur was te veel alleen doorgeefluik

Adviseur was te veel alleen doorgeefluik

(Kifid-uitspraak GC 2024-0022) De consument heeft in 1997 een beleggingsverzekering afgesloten. De consument vindt dat de tussenpersoon zijn zorgplicht heeft geschonden...

Geen zoete afdronk voor klager

Geen zoete afdronk voor klager

(Kifid-uitspraak GC 2024-0030) Als gevolg van een storm zijn zonnepanelen van de consument van het dak van haar woning afgewaaid en tegen geparkeerde auto’s...

Vlieger gaat niet op

Vlieger gaat niet op

(Kifid-uitspraak GC 2024-0017) De zoon van de consument is tijdens de gezinsvakantie in Frankrijk uitgenodigd voor een interview op het Amerikaanse consulaat in...