AVG geeft geen recht op kopie document met persoonsgegevens

Het recht op inzage van persoonsgegevens die worden verwerkt staat niet gelijk aan het delen of opsturen van de stukken waarin de persoonsgegevens van de consument voorkomen. Aldus Kifid in uitspraak GC 2020-058.

De Geschillencommissie: "In artikel 15 lid 3 AVG is nadrukkelijk bepaald dat de verwerkingsverantwoordelijke (in dit geval de erzekeraar, red.) de betrokkene (consument) een kopie verstrekt van de persoonsgegevens die worden verwerkt wanneer een betrokkene gebruik maakt van zijn recht op inzage. Stukken als zodanig zijn geen persoonsgegevens en nergens in de AVG wordt gesproken over het verstrekken van een kopie van de bescheiden waarin de persoonsgegevens zijn verwerkt. Consument heeft op grond van artikel 15 AVG dus (in beginsel) geen recht op een kopie van alle stukken/bescheiden waarin zijn persoonsgegevens voorkomen.

"Consument heeft op grond van artikel 15 lid 3 AVG echter wel recht op een kopie van de persoonsgegevens die Verzekeraar van Consument verwerkt. Dit in de vorm van een volledig overzicht, in begrijpelijke vorm, van alle persoonsgegevens, dat Consument in staat stelt kennis te nemen van zijn persoonsgegevens en te controleren of zij juist zijn en zijn verwerkt in overeenstemming met de AVG.

"De Commissie constateert dat Verzekeraar op 28 maart 2019, op 16 april 2019 en op 2 september 2019 heeft getracht te voldoen aan het inzageverzoek van Consument. Naar het oordeel van de Commissie volgt daaruit dat Verzekeraar niet tijdig en ook niet volledig aan het verzoek van Consument heeft voldaan. Zoals de Commissie in overweging 4.8 reeds heeft overwogen, kwalificeren de ongevalsgegevens immers eveneens als persoonsgegevens, wat Verzekeraar tot op heden heeft miskend. De aanvullingen van Verzekeraar op het overzicht van de verwerkte persoonsgegevens is voorts pas op een later moment en naar aanleiding van het klagen van Consument gekomen. Daarmee is de informatie als genoemd in artikel 15 lid 1 AVG niet onverwijld en uiterlijk binnen een maand na ontvangst van het inzageverzoek aan Consument verstrekt. De Commissie is gezien het voorgaande van oordeel dat Verzekeraar in strijd met artikel 12 lid 2 AVG Consument niet (voldoende) heeft gefaciliteerd in zijn recht op inzage als bedoeld in artikel 15 AVG.

"Wat betreft onrechtmatig handelen van Verzekeraar heeft de Commissie enkel kunnen oordelen dat Verzekeraar Consument niet dan wel onvoldoende heeft gefaciliteerd in het uitoefenen van het recht op inzage. Dat dit op zichzelf heeft geleid tot schade, is niet gebleken. De overige klachtonderdelen zijn ongegrond of niet-behandelbaar. Het verzoek om schadevergoeding wordt afgewezen."

 

Reactie toevoegen

 
Meer over
Twee nieuwe leden CvB Kifid

Twee nieuwe leden CvB Kifid

Het bestuur van het financiële klachtenloket Kifid heeft per 1 september 2025 Maartje Kruithof en Klaas Bisschop benoemd als leden van de Commissie van Beroep....

Ruinaard (Kifid) nieuwe juryvoorzitter categorie Klantbelang Adfiz Prestatie Onderzoek

Ruinaard (Kifid) nieuwe juryvoorzitter categorie Klantbelang Adfiz Prestatie Onderzoek

Eveline Ruinaard, voorzitter Geschillencommissie en directeur van Kifid, is de nieuwe juryvoorzitter van de categorie Klantbelang van het Adfiz Prestatie...

Is tas diefstalgevoelige persoonlijke bezitting?

Is tas diefstalgevoelige persoonlijke bezitting?

(Kifid-uitspraak GC 2025-0587) De tas van de dochter van de consument is gestolen uit een druk bezocht café. De verzekeraar heeft dekking geweigerd omdat...

Rechts heeft altijd voorrang

Rechts heeft altijd voorrang

(Kifid-uitspraak GC 2025-0581) Ook wanneer de consument voorrang heeft op een andere derde partij, ontslaat dit hem niet om voorrang te verlenen aan de van rechtkomende...

B&B is commerciële verhuur

B&B is commerciële verhuur

(Kifid-uitspraak GC 2025-0580). De consumenten hebben een hypothecaire lening afgesloten voor de financiering van hun woning. Op grond van de algemene voorwaarden...

Dure schending zorgplicht

Dure schending zorgplicht

(Kifid-uitspraak GC 2025-0162B ) n de tussenuitspraak heeft de Geschillencommissie geoordeeld dat de financieel dienstverlener zijn zorgplicht heeft geschonden....

Adviseur gehouden nota te laten vervallen

Adviseur gehouden nota te laten vervallen

(Kifid-uitspraak GC 2025-0572) De consumenten hebben zich beklaagd over de advieskosten die de adviseur in rekening heeft gebracht en zich op het standpunt...

Direct toezicht verdiende de voorkeur boven toezicht op afstand

Direct toezicht verdiende de voorkeur boven toezicht op afstand

(Kifid-uitspraak GC 2025-0563) Op het strand van Ibiza is een tas met spullen van de consument gestolen. De verzekeraar heeft een deel van de schade vergoed...

Onwaarschijnlijk toeval

Onwaarschijnlijk toeval

(Kifid-uitspraak GC 2025-0569) De verzekeraar heeft zich na een schademelding op het standpunt gesteld dat de consument heeft gefraudeerd. De consument claimde...

Consument moet bewijzen dat adviseur heeft verzaakt

Consument moet bewijzen dat adviseur heeft verzaakt

(Kifid-uitspraak GC 2025-0556) De adviseur is niet toerekenbaar tekortgeschoten in de nakoming van de serviceovereenkomst. De Geschillencommissie: "Om te kunnen...