AVG geeft geen recht op kopie document met persoonsgegevens

Het recht op inzage van persoonsgegevens die worden verwerkt staat niet gelijk aan het delen of opsturen van de stukken waarin de persoonsgegevens van de consument voorkomen. Aldus Kifid in uitspraak GC 2020-058.

De Geschillencommissie: "In artikel 15 lid 3 AVG is nadrukkelijk bepaald dat de verwerkingsverantwoordelijke (in dit geval de erzekeraar, red.) de betrokkene (consument) een kopie verstrekt van de persoonsgegevens die worden verwerkt wanneer een betrokkene gebruik maakt van zijn recht op inzage. Stukken als zodanig zijn geen persoonsgegevens en nergens in de AVG wordt gesproken over het verstrekken van een kopie van de bescheiden waarin de persoonsgegevens zijn verwerkt. Consument heeft op grond van artikel 15 AVG dus (in beginsel) geen recht op een kopie van alle stukken/bescheiden waarin zijn persoonsgegevens voorkomen.

"Consument heeft op grond van artikel 15 lid 3 AVG echter wel recht op een kopie van de persoonsgegevens die Verzekeraar van Consument verwerkt. Dit in de vorm van een volledig overzicht, in begrijpelijke vorm, van alle persoonsgegevens, dat Consument in staat stelt kennis te nemen van zijn persoonsgegevens en te controleren of zij juist zijn en zijn verwerkt in overeenstemming met de AVG.

"De Commissie constateert dat Verzekeraar op 28 maart 2019, op 16 april 2019 en op 2 september 2019 heeft getracht te voldoen aan het inzageverzoek van Consument. Naar het oordeel van de Commissie volgt daaruit dat Verzekeraar niet tijdig en ook niet volledig aan het verzoek van Consument heeft voldaan. Zoals de Commissie in overweging 4.8 reeds heeft overwogen, kwalificeren de ongevalsgegevens immers eveneens als persoonsgegevens, wat Verzekeraar tot op heden heeft miskend. De aanvullingen van Verzekeraar op het overzicht van de verwerkte persoonsgegevens is voorts pas op een later moment en naar aanleiding van het klagen van Consument gekomen. Daarmee is de informatie als genoemd in artikel 15 lid 1 AVG niet onverwijld en uiterlijk binnen een maand na ontvangst van het inzageverzoek aan Consument verstrekt. De Commissie is gezien het voorgaande van oordeel dat Verzekeraar in strijd met artikel 12 lid 2 AVG Consument niet (voldoende) heeft gefaciliteerd in zijn recht op inzage als bedoeld in artikel 15 AVG.

"Wat betreft onrechtmatig handelen van Verzekeraar heeft de Commissie enkel kunnen oordelen dat Verzekeraar Consument niet dan wel onvoldoende heeft gefaciliteerd in het uitoefenen van het recht op inzage. Dat dit op zichzelf heeft geleid tot schade, is niet gebleken. De overige klachtonderdelen zijn ongegrond of niet-behandelbaar. Het verzoek om schadevergoeding wordt afgewezen."

 

Reactie toevoegen

 
Meer over
Bank hoeft er niet op te wijzen dat het gunstig is over te sluiten

Bank hoeft er niet op te wijzen dat het gunstig is over te sluiten

(Kifid-uitspraak GC 2025-0548) De Geschillencommissie oordeelt dat de bank niet verplicht was de consument erop te wijzen dat het gunstig was om de hypotheek...

Doorreis niet verzekerd

Doorreis niet verzekerd

(Kifid-uitspraak GC 2025-0526) De consumenten vorderen vergoeding van extra kosten door uitval van een trein tussen Parijs en Annecy als gevolg van storm. De...

Spoelbak is geen sanitair toestel aangesloten op waterleiding

Spoelbak is geen sanitair toestel aangesloten op waterleiding

(Kifid-uitspraak GC 2025-0532) De consument klaagt dat de verzekeraar onterecht dekking weigert voor waterschade door het overstromen van de spoelbak in de...

96 wil nog niet zeggen dat je binnenkort overlijdt

96 wil nog niet zeggen dat je binnenkort overlijdt

(Kifid-uitspraak GC 2025-0518) De verzekeraar heeft dekking geweigerd voor de annulering van een reis naar Oostenrijk na een val van de 96-jarige (schoon)moeder...

Diefstal drone dreunt na

Diefstal drone dreunt na

(Kifid-uitspraak GC 2025-0506) Tijdens een reis is de rugtas van de consument gestolen. In de gestolen rugtas van de consument zat onder andere een drone. De...

Dubbel premie betalen is voor eigen rekening

Dubbel premie betalen is voor eigen rekening

(Kifid-uitspraak GC 2025-0507) De consument is gedurende tien maanden dubbel WA verzekerd geweest. Zij vordert dat de verzekeraar haar een bedrag van 825,20...

Consument moet eigendom en waarde gestolen bagage kunnen bewijzen

Consument moet eigendom en waarde gestolen bagage kunnen bewijzen

(Kifid-uitspraak GC 2025-0498) De consumenten vorderen vergoeding vanwege gestolen bagage. De verzekeraar weigert dekking, omdat de consumenten enerzijds niet...

Verzekeraar moet alsnog wettelijke rente (over 10,95 euro) vergoeden

Verzekeraar moet alsnog wettelijke rente (over 10,95 euro) vergoeden

(Kifid-uitspraak GC 2025-0499) De consument heeft de verzekering opgezegd. De verzekeraar heeft deze opzegging niet verwerkt. Nadat de consument een klacht...

Niet alle huishoudongelukjes verzekerd

Niet alle huishoudongelukjes verzekerd

(Kifid-uitspraak GC 2025-0486) De consument vordert vergoeding van schade aan zijn parketvloer. Hij heeft bij het optuigen van de kerstboom water gemorst, wat...

Consument moet kennis nemen van inreisvoorwaarden

Consument moet kennis nemen van inreisvoorwaarden

(Kifid-uitspraak GC 2025-0481) De consument vordert vergoeding van de annuleringskosten van zijn reis naar Canada omdat hem de toegang tot dat land is geweigerd...