AVG geeft geen recht op kopie document met persoonsgegevens

Kifid 2017 (deel logo)

Het recht op inzage van persoonsgegevens die worden verwerkt staat niet gelijk aan het delen of opsturen van de stukken waarin de persoonsgegevens van de consument voorkomen. Aldus Kifid in uitspraak GC 2020-058.

De Geschillencommissie: "In artikel 15 lid 3 AVG is nadrukkelijk bepaald dat de verwerkingsverantwoordelijke (in dit geval de erzekeraar, red.) de betrokkene (consument) een kopie verstrekt van de persoonsgegevens die worden verwerkt wanneer een betrokkene gebruik maakt van zijn recht op inzage. Stukken als zodanig zijn geen persoonsgegevens en nergens in de AVG wordt gesproken over het verstrekken van een kopie van de bescheiden waarin de persoonsgegevens zijn verwerkt. Consument heeft op grond van artikel 15 AVG dus (in beginsel) geen recht op een kopie van alle stukken/bescheiden waarin zijn persoonsgegevens voorkomen.

"Consument heeft op grond van artikel 15 lid 3 AVG echter wel recht op een kopie van de persoonsgegevens die Verzekeraar van Consument verwerkt. Dit in de vorm van een volledig overzicht, in begrijpelijke vorm, van alle persoonsgegevens, dat Consument in staat stelt kennis te nemen van zijn persoonsgegevens en te controleren of zij juist zijn en zijn verwerkt in overeenstemming met de AVG.

"De Commissie constateert dat Verzekeraar op 28 maart 2019, op 16 april 2019 en op 2 september 2019 heeft getracht te voldoen aan het inzageverzoek van Consument. Naar het oordeel van de Commissie volgt daaruit dat Verzekeraar niet tijdig en ook niet volledig aan het verzoek van Consument heeft voldaan. Zoals de Commissie in overweging 4.8 reeds heeft overwogen, kwalificeren de ongevalsgegevens immers eveneens als persoonsgegevens, wat Verzekeraar tot op heden heeft miskend. De aanvullingen van Verzekeraar op het overzicht van de verwerkte persoonsgegevens is voorts pas op een later moment en naar aanleiding van het klagen van Consument gekomen. Daarmee is de informatie als genoemd in artikel 15 lid 1 AVG niet onverwijld en uiterlijk binnen een maand na ontvangst van het inzageverzoek aan Consument verstrekt. De Commissie is gezien het voorgaande van oordeel dat Verzekeraar in strijd met artikel 12 lid 2 AVG Consument niet (voldoende) heeft gefaciliteerd in zijn recht op inzage als bedoeld in artikel 15 AVG.

"Wat betreft onrechtmatig handelen van Verzekeraar heeft de Commissie enkel kunnen oordelen dat Verzekeraar Consument niet dan wel onvoldoende heeft gefaciliteerd in het uitoefenen van het recht op inzage. Dat dit op zichzelf heeft geleid tot schade, is niet gebleken. De overige klachtonderdelen zijn ongegrond of niet-behandelbaar. Het verzoek om schadevergoeding wordt afgewezen."

 

Reactie toevoegen

 
Meer over
Hypotheekadviseur moet bijna veertien mille vergoeden

Hypotheekadviseur moet bijna veertien mille vergoeden

(Kifid-uitspraak GC 2024-0040) Toen de consument advies vroeg voor de aanvraag van een hypothecaire geldlening, ging de adviseur ervan uit dat de consument en zijn...

Alleen op strand met waardevolle spullen? Dan niet badderen!

Alleen op strand met waardevolle spullen? Dan niet badderen!

(Kifid-uitspraak GC 2024-0042) De spullen van de consument zijn tijdens een bezoek aan het strand in Thailand gestolen op het moment dat de consument de zee in is...

Kifid: afronding projectmatig behandelen beleggingsverzekeringsklachten in zicht

Kifid: afronding projectmatig behandelen beleggingsverzekeringsklachten in zicht

Op dit moment heeft Kifid nog ongeveer 80 beleggingsverzekeringsklachten in behandeling. Daarmee komt de afronding van de projectmatige en fasegewijze aanpak van...

Adviseur vroeg te laat renteaanbod aan

Adviseur vroeg te laat renteaanbod aan

(Kifid-uitspraak GC 2024-0038) De consumenten verwijten de adviseur dat hij niet tijdig een renteaanbod heeft aangevraagd bij de bank. Zij betalen daarom uiteindelijk...

Adviseur was te veel alleen doorgeefluik

Adviseur was te veel alleen doorgeefluik

(Kifid-uitspraak GC 2024-0022) De consument heeft in 1997 een beleggingsverzekering afgesloten. De consument vindt dat de tussenpersoon zijn zorgplicht heeft geschonden...

Geen zoete afdronk voor klager

Geen zoete afdronk voor klager

(Kifid-uitspraak GC 2024-0030) Als gevolg van een storm zijn zonnepanelen van de consument van het dak van haar woning afgewaaid en tegen geparkeerde auto’s...

Vlieger gaat niet op

Vlieger gaat niet op

(Kifid-uitspraak GC 2024-0017) De zoon van de consument is tijdens de gezinsvakantie in Frankrijk uitgenodigd voor een interview op het Amerikaanse consulaat in...

Adviseur mag vergoeding houden ondanks gebrekkige communicatie

Adviseur mag vergoeding houden ondanks gebrekkige communicatie

(Kifid-uitspraak GC 2024-0012) De consument verwijt de adviseur dat hij gebrekkig met hem heeft gecommuniceerd. Bovendien heeft hij onvoldoende de belangen van de...

Verzekeraar mag uitgaan van juistheid oordeel deskundige

Verzekeraar mag uitgaan van juistheid oordeel deskundige

(Kifid-uitspraak GC 2024-0016) De verzekeraar mag in beginsel uitgaan van de juistheid van het oordeel van de door hem ingeschakelde deskundige tenzij blijkt dat...

Schending zorgplicht kost adviseur 22 mille

Schending zorgplicht kost adviseur 22 mille

(Kifid-uitspraak GC 2023-1013) De consumenten vorderen 20.000 euro vanwege de hogere rente en 2.000 euro aan bemiddelingskosten voor een nieuwe adviseur. De Geschillencommissie...