AVG geeft geen recht op kopie document met persoonsgegevens

Kifid 2017 (deel logo)

Het recht op inzage van persoonsgegevens die worden verwerkt staat niet gelijk aan het delen of opsturen van de stukken waarin de persoonsgegevens van de consument voorkomen. Aldus Kifid in uitspraak GC 2020-058.

De Geschillencommissie: "In artikel 15 lid 3 AVG is nadrukkelijk bepaald dat de verwerkingsverantwoordelijke (in dit geval de erzekeraar, red.) de betrokkene (consument) een kopie verstrekt van de persoonsgegevens die worden verwerkt wanneer een betrokkene gebruik maakt van zijn recht op inzage. Stukken als zodanig zijn geen persoonsgegevens en nergens in de AVG wordt gesproken over het verstrekken van een kopie van de bescheiden waarin de persoonsgegevens zijn verwerkt. Consument heeft op grond van artikel 15 AVG dus (in beginsel) geen recht op een kopie van alle stukken/bescheiden waarin zijn persoonsgegevens voorkomen.

"Consument heeft op grond van artikel 15 lid 3 AVG echter wel recht op een kopie van de persoonsgegevens die Verzekeraar van Consument verwerkt. Dit in de vorm van een volledig overzicht, in begrijpelijke vorm, van alle persoonsgegevens, dat Consument in staat stelt kennis te nemen van zijn persoonsgegevens en te controleren of zij juist zijn en zijn verwerkt in overeenstemming met de AVG.

"De Commissie constateert dat Verzekeraar op 28 maart 2019, op 16 april 2019 en op 2 september 2019 heeft getracht te voldoen aan het inzageverzoek van Consument. Naar het oordeel van de Commissie volgt daaruit dat Verzekeraar niet tijdig en ook niet volledig aan het verzoek van Consument heeft voldaan. Zoals de Commissie in overweging 4.8 reeds heeft overwogen, kwalificeren de ongevalsgegevens immers eveneens als persoonsgegevens, wat Verzekeraar tot op heden heeft miskend. De aanvullingen van Verzekeraar op het overzicht van de verwerkte persoonsgegevens is voorts pas op een later moment en naar aanleiding van het klagen van Consument gekomen. Daarmee is de informatie als genoemd in artikel 15 lid 1 AVG niet onverwijld en uiterlijk binnen een maand na ontvangst van het inzageverzoek aan Consument verstrekt. De Commissie is gezien het voorgaande van oordeel dat Verzekeraar in strijd met artikel 12 lid 2 AVG Consument niet (voldoende) heeft gefaciliteerd in zijn recht op inzage als bedoeld in artikel 15 AVG.

"Wat betreft onrechtmatig handelen van Verzekeraar heeft de Commissie enkel kunnen oordelen dat Verzekeraar Consument niet dan wel onvoldoende heeft gefaciliteerd in het uitoefenen van het recht op inzage. Dat dit op zichzelf heeft geleid tot schade, is niet gebleken. De overige klachtonderdelen zijn ongegrond of niet-behandelbaar. Het verzoek om schadevergoeding wordt afgewezen."

 

Reactie toevoegen

 
Meer over
Adviseur de gebeten hond...

Adviseur de gebeten hond...

(Kifid-uitspraak GC 2024-0941) De consument stelt dat de adviseur zijn zorgplicht heeft geschonden en vordert schadevergoeding. De tussenpersoon heeft, ondanks herhaaldelijke...

Drone niet gedekt op reisverzekering

Drone niet gedekt op reisverzekering

(Kifid-uitspraak GC 2024-0938) Met de verzekeraar is de Geschillencommissie van oordeel dat de drone van de consumenten een luchtvaartuig is op grond van artikel...

Adviseur stuurde onprofessionele e-mail

Adviseur stuurde onprofessionele e-mail

(Kifid-uitspraak GC 2024-0925) De Geschillencommissie is van oordeel dat het advieskantoor een onprofessionele e-mail naar de consument gestuurd heeft. Op 28 mei...

Ongeluk tijdens operatie niet gedekt op ongevallenpolis

Ongeluk tijdens operatie niet gedekt op ongevallenpolis

(Kifid-uitspraak GC 2024-0920) De consument claimt een uitkering onder de verzekering, omdat hij na een ziekenhuisopname een ongeval heeft gehad. De verzekeraar...

Verzekeraar struikelt bij Kifid

Verzekeraar struikelt bij Kifid

(Kifid-uitspraak GC 2024-0913) De verzekerde heeft bij de verzekeraar een schade ingediend, omdat hij was gestruikeld en daarbij de consument in het water had geduwd....

Verzekeraar krijgt pandeksel op neus

Verzekeraar krijgt pandeksel op neus

(Kifid-uitspraak GC 2024-0892) De consument vordert dekking voor schade doordat bij het gebruik van het gasfornuis een pan is beschadigd, de inhoud van de pan is...

Meer mensen kunnen met incassotuchtklacht naar Kifid

Meer mensen kunnen met incassotuchtklacht naar Kifid

Kifid behandelt vanaf deze maand ook klachten over geregistreerde incassodienstverleners die geen lid zijn van de NVI en wel zijn aangesloten bij Kifid. Sinds 1...

Grens overschreden

Grens overschreden

(Kifid-uitspraak GC 2024-0861) Een in België wonende man geeft zijn voormalig adres in Nederland op om het elektronische aanvraagproces te kunnen doorlopen....

Zwemvijver is geen gebouw

Zwemvijver is geen gebouw

(Kifid-uitspraak GC 2024-0854) De zwemvijver in de tuin van de consument is door hevige regenval beschadigd. De consument heeft voor deze schade dekking onder zijn...

Bij wijziging object is sprake van nieuwe verzekeringsovereenkomst

Bij wijziging object is sprake van nieuwe verzekeringsovereenkomst

(Kifid-uitspraak GC 2024-0858) Uit vraag 2 van het reglement van Kifid volgt dat de klacht over de weigering om een overeenkomst aan te gaan alleen behandelbaar...