Bank hoefde adviseur niet te informeren over beleidswijziging

Kifid 2017 (deel logo)

(Kifid-uitspraak 2020-168) Consument meent dat adviseur (Aon) en bank (ING) tegenover haar tekort zijn geschoten in de zorgplicht. Consument meent dat de adviseur nalatig is geweest, omdat deze wetenschap had moeten hebben van de afwijking van de voorwaarden. Door de adviseur niet (juist) over het gewijzigde beleid te informeren, meent consument verder dat de bank haar zorgplicht heeft geschonden.

Door de bank is nader toegelicht dat sprake was van een uitzonderingssituatie voor wat betreft het (tijdelijk) boetevrij kunnen aflossen. Dit betreft volgens de bank een beleidswijziging die zij niet heeft gecommuniceerd met haar klanten en andere stakeholders. De adviseur kon hierdoor niet weten dat sprake was van een afwijking van de oorspronkelijke voorwaarden. Bovendien kan de adviseur niet verweten worden dat hij op de door consument gestelde vraag niet uit eigen beweging bij de bank informeert of de overeengekomen bepalingen nog onverkort gelden. Verder gaat het hier om een tijdelijke afwijking van de voorwaarden, die ten voordele is van consument. Het is dan aan de bank om te bepalen hoe zij hiermee omgaat. Dit betreft immers de beleidsvrijheid van de bank.

De Geschillencommissie ziet geen aanleiding om te concluderen dat de bank met haar tijdelijke (voor consument voordelige) beleidswijziging de maatstaven van redelijkheid en billijkheid heeft geschonden door consument niet daarover te informeren. Dit geldt eveneens voor de keuze van de bank om de adviseur niet hierover te informeren. De Commissie concludeert dat de klachten ongegrond zijn.

Doordat de bank met ingang van 1 januari 2016 besloot om het product ‘hypotheek met rentebedenktijd’ niet meer aan te bieden, heeft zij vanwege een systeemtechnische beperking haar klanten tijdelijk in een voordeliger regime geplaatst.

Reactie toevoegen

 
Consumenten wisten niet dat zij overeenkomst tot opdracht ondertekenden

Consumenten wisten niet dat zij overeenkomst tot opdracht ondertekenden

(Kifid-uitspraak GC 2024-0111) Met toepassing van de wettelijke bewijsregels oordeelt de Geschillencommissie dat de adviseur onvoldoende heeft bewezen dat de consumenten...

Geheugenverlies klager wil er bij Geschillencommissie niet in

Geheugenverlies klager wil er bij Geschillencommissie niet in

(Kifid-uitspraak GC 2024-0106) Met de verzekeraar is de Geschillencommissie van oordeel dat de consument heeft geprobeerd de verzekeraar opzettelijk te misleiden...

Volgende verzekeraar struikelt over 'duurzame informatiedrager'

Volgende verzekeraar struikelt over 'duurzame informatiedrager'

(Kifid-uitspraak GC 2024-0101) De Geschillencommissie heeft ambtshalve getoetst aan de Richtlijn betreffende verkoop op afstand van financiële diensten aan...

Commissie van Beroep laat verzekeraar tuinschade alsnog vergoeden

Commissie van Beroep laat verzekeraar tuinschade alsnog vergoeden

(Kifid-uitspraak CvB 2024-0007) De consument heeft twee akkoordverklaringen ondertekend, voor schade aan de inboedel en voor schade aan opstal en tuin. Daarna heeft...

Kifid: registratie van persoonsgegevens niet standaard acht jaar

Kifid: registratie van persoonsgegevens niet standaard acht jaar

De Commissie van Beroep van Kifid oordeelt in een dinsdag gepubliceerde uitspraak dat de bank bij registratie van persoonsgegevens niet standaard mag uitgaan van...

Geen disculperende stilstand

Geen disculperende stilstand

(Kifid-uitspraak GC 2024-.0061) De consument is betrokken geweest bij een aanrijding met een scooterrijder. Hij is van mening dat de scooterrijder, verzekerde van...

ORV splijt ex-partners

ORV splijt ex-partners

(Kifid-uitspraak GC 2024-0062) Consument is het niet eens met het feit dat zijn ex-echtgenote een overlijdensrisicoverzekering op zijn leven heeft gesloten. Hij...

Hypotheekadviseur bewaakte tijdlijnen onvoldoende

Hypotheekadviseur bewaakte tijdlijnen onvoldoende

(Kifid-uitspraak GC 2024- 0053) De consument heeft de adviseur ingeschakeld voor advies over en bemiddeling bij het oversluiten van zijn hypotheek en het verkrijgen...

Sector geeft Kifid ruime voldoende

Sector geeft Kifid ruime voldoende

Financiële dienstverleners zijn in 2023 onverminderd tevreden over het financiële klachteninstituut Kifid. Zij waarderen Kifid met een 7,4 gemiddeld. Ruim...

Hypotheekadviseur moet bijna veertien mille vergoeden

Hypotheekadviseur moet bijna veertien mille vergoeden

(Kifid-uitspraak GC 2024-0040) Toen de consument advies vroeg voor de aanvraag van een hypothecaire geldlening, ging de adviseur ervan uit dat de consument en zijn...