Bank hoefde adviseur niet te informeren over beleidswijziging

Kifid 2017 (deel logo)

(Kifid-uitspraak 2020-168) Consument meent dat adviseur (Aon) en bank (ING) tegenover haar tekort zijn geschoten in de zorgplicht. Consument meent dat de adviseur nalatig is geweest, omdat deze wetenschap had moeten hebben van de afwijking van de voorwaarden. Door de adviseur niet (juist) over het gewijzigde beleid te informeren, meent consument verder dat de bank haar zorgplicht heeft geschonden.

Door de bank is nader toegelicht dat sprake was van een uitzonderingssituatie voor wat betreft het (tijdelijk) boetevrij kunnen aflossen. Dit betreft volgens de bank een beleidswijziging die zij niet heeft gecommuniceerd met haar klanten en andere stakeholders. De adviseur kon hierdoor niet weten dat sprake was van een afwijking van de oorspronkelijke voorwaarden. Bovendien kan de adviseur niet verweten worden dat hij op de door consument gestelde vraag niet uit eigen beweging bij de bank informeert of de overeengekomen bepalingen nog onverkort gelden. Verder gaat het hier om een tijdelijke afwijking van de voorwaarden, die ten voordele is van consument. Het is dan aan de bank om te bepalen hoe zij hiermee omgaat. Dit betreft immers de beleidsvrijheid van de bank.

De Geschillencommissie ziet geen aanleiding om te concluderen dat de bank met haar tijdelijke (voor consument voordelige) beleidswijziging de maatstaven van redelijkheid en billijkheid heeft geschonden door consument niet daarover te informeren. Dit geldt eveneens voor de keuze van de bank om de adviseur niet hierover te informeren. De Commissie concludeert dat de klachten ongegrond zijn.

Doordat de bank met ingang van 1 januari 2016 besloot om het product ‘hypotheek met rentebedenktijd’ niet meer aan te bieden, heeft zij vanwege een systeemtechnische beperking haar klanten tijdelijk in een voordeliger regime geplaatst.

Reactie toevoegen

 
Alleen op strand met waardevolle spullen? Dan niet badderen!

Alleen op strand met waardevolle spullen? Dan niet badderen!

(Kifid-uitspraak GC 2024-0042) De spullen van de consument zijn tijdens een bezoek aan het strand in Thailand gestolen op het moment dat de consument de zee in is...

Kifid: afronding projectmatig behandelen beleggingsverzekeringsklachten in zicht

Kifid: afronding projectmatig behandelen beleggingsverzekeringsklachten in zicht

Op dit moment heeft Kifid nog ongeveer 80 beleggingsverzekeringsklachten in behandeling. Daarmee komt de afronding van de projectmatige en fasegewijze aanpak van...

Adviseur vroeg te laat renteaanbod aan

Adviseur vroeg te laat renteaanbod aan

(Kifid-uitspraak GC 2024-0038) De consumenten verwijten de adviseur dat hij niet tijdig een renteaanbod heeft aangevraagd bij de bank. Zij betalen daarom uiteindelijk...

Adviseur was te veel alleen doorgeefluik

Adviseur was te veel alleen doorgeefluik

(Kifid-uitspraak GC 2024-0022) De consument heeft in 1997 een beleggingsverzekering afgesloten. De consument vindt dat de tussenpersoon zijn zorgplicht heeft geschonden...

Geen zoete afdronk voor klager

Geen zoete afdronk voor klager

(Kifid-uitspraak GC 2024-0030) Als gevolg van een storm zijn zonnepanelen van de consument van het dak van haar woning afgewaaid en tegen geparkeerde auto’s...

Vlieger gaat niet op

Vlieger gaat niet op

(Kifid-uitspraak GC 2024-0017) De zoon van de consument is tijdens de gezinsvakantie in Frankrijk uitgenodigd voor een interview op het Amerikaanse consulaat in...

Adviseur mag vergoeding houden ondanks gebrekkige communicatie

Adviseur mag vergoeding houden ondanks gebrekkige communicatie

(Kifid-uitspraak GC 2024-0012) De consument verwijt de adviseur dat hij gebrekkig met hem heeft gecommuniceerd. Bovendien heeft hij onvoldoende de belangen van de...

Verzekeraar mag uitgaan van juistheid oordeel deskundige

Verzekeraar mag uitgaan van juistheid oordeel deskundige

(Kifid-uitspraak GC 2024-0016) De verzekeraar mag in beginsel uitgaan van de juistheid van het oordeel van de door hem ingeschakelde deskundige tenzij blijkt dat...

Schending zorgplicht kost adviseur 22 mille

Schending zorgplicht kost adviseur 22 mille

(Kifid-uitspraak GC 2023-1013) De consumenten vorderen 20.000 euro vanwege de hogere rente en 2.000 euro aan bemiddelingskosten voor een nieuwe adviseur. De Geschillencommissie...

25 meter is niet vlakbij

25 meter is niet vlakbij

(Kifid-uitspraak GC 2023-0980) Diefstal waardevolle bagage uit auto tijdens een korte stop. De consument heeft een beroep gedaan op de reisverzekering en de verzekeraar...