Bank hoefde adviseur niet te informeren over beleidswijziging

Kifid 2017 (deel logo)

(Kifid-uitspraak 2020-168) Consument meent dat adviseur (Aon) en bank (ING) tegenover haar tekort zijn geschoten in de zorgplicht. Consument meent dat de adviseur nalatig is geweest, omdat deze wetenschap had moeten hebben van de afwijking van de voorwaarden. Door de adviseur niet (juist) over het gewijzigde beleid te informeren, meent consument verder dat de bank haar zorgplicht heeft geschonden.

Door de bank is nader toegelicht dat sprake was van een uitzonderingssituatie voor wat betreft het (tijdelijk) boetevrij kunnen aflossen. Dit betreft volgens de bank een beleidswijziging die zij niet heeft gecommuniceerd met haar klanten en andere stakeholders. De adviseur kon hierdoor niet weten dat sprake was van een afwijking van de oorspronkelijke voorwaarden. Bovendien kan de adviseur niet verweten worden dat hij op de door consument gestelde vraag niet uit eigen beweging bij de bank informeert of de overeengekomen bepalingen nog onverkort gelden. Verder gaat het hier om een tijdelijke afwijking van de voorwaarden, die ten voordele is van consument. Het is dan aan de bank om te bepalen hoe zij hiermee omgaat. Dit betreft immers de beleidsvrijheid van de bank.

De Geschillencommissie ziet geen aanleiding om te concluderen dat de bank met haar tijdelijke (voor consument voordelige) beleidswijziging de maatstaven van redelijkheid en billijkheid heeft geschonden door consument niet daarover te informeren. Dit geldt eveneens voor de keuze van de bank om de adviseur niet hierover te informeren. De Commissie concludeert dat de klachten ongegrond zijn.

Doordat de bank met ingang van 1 januari 2016 besloot om het product ‘hypotheek met rentebedenktijd’ niet meer aan te bieden, heeft zij vanwege een systeemtechnische beperking haar klanten tijdelijk in een voordeliger regime geplaatst.

Reactie toevoegen

 
Geldverstrekker hoefde notariskosten niet te vergoeden in erfpachtkwestie

Geldverstrekker hoefde notariskosten niet te vergoeden in erfpachtkwestie

(Kifid-uitspraak GC 2024-0237) De Geschillencommissie is van oordeel dat het beleid van de kredietverstrekker om - bij omzetting naar eeuwigdurend recht van erfpacht...

Adviseur heeft geen resultaatsverplichting

Adviseur heeft geen resultaatsverplichting

(Kifid-uitspraak GC 2024-0240) De financieringsaanvraag van de consumenten is door de geldverstrekker afgewezen omdat het onderpand niet paste binnen de acceptatievoorwaarden....

Verzekeraar eiste terecht alle originele selutels

Verzekeraar eiste terecht alle originele selutels

(Kifid-uitspraak GC 2024-0242) De verzekeraar heeft dekking afgewezen voor de diefstal van de camperbus van de consument, omdat hij niet alle originele sleutels...

Adviseur wees onvoldoende op risico's overbruggingskrediet

Adviseur wees onvoldoende op risico's overbruggingskrediet

(Kifid-tussenuitspraak GC 2024-231A) De Geschillencommissie is van oordeel dat de adviseur de consumenten in de gegeven omstandigheden onvoldoende heeft gewezen...

Geen recht op contra-expertise schade tegenpartij

Geen recht op contra-expertise schade tegenpartij

(Kifid-uitspraak GC 2024-0206) De consument wil dat de verzekeraar een contra-expert inschakelt om de schade van de tegenpartij te beoordelen. De verzekeraar heeft...

Geschillencommissie spoelt argumenten verzekeraar door

Geschillencommissie spoelt argumenten verzekeraar door

(Kifid-uitspraak GC 2024-0205) Consument 1 heeft een tuinslang aangesloten op de mengkraan in de keuken. Met de tuinslang heeft hij het balkon schoongemaakt. Vervolgens...

In hoeverre is bewijs vereist van strafbaar gedrag?

In hoeverre is bewijs vereist van strafbaar gedrag?

Rabobank mag toch beroep instellen tegen uitspraak 2023-0920 van de Geschillencommissie Kifid. De voorzitter van de Commissie van Beroep: "De uitspraak van de Geschillencommissie...

Laatste woord over ‘duurzame drager’ in Mijn-omgeving nog niet gezegd

Laatste woord over ‘duurzame drager’ in Mijn-omgeving nog niet gezegd

Vanwege het principiële karakter mag Achmea toch beroep aantekenen tegen Kifid-uitspraak GC 2023-0988, waarin de Geschillencommissie oordeelt dat het verstrekken...

Consument moet kennis kunnen nemen van voorwaarden

Consument moet kennis kunnen nemen van voorwaarden

(Kifid-uitspraak GC 2024-0157) De Geschillencommissie is van oordeel dat de consument namens de VvE onvoldoende kennis heeft kunnen nemen van de verzekeringsvoorwaarden....

Struikelen over je eigen voeten is niet onrechtmatig

Struikelen over je eigen voeten is niet onrechtmatig

(Kifid-uitspraak GC 2024-0161) De Geschillencommissie overweegt dat een gedraging pas onrechtmatig is wanneer de mate van waarschijnlijkheid van schade zo groot...