Bank moet alsnog huisbankkorting geven

Document via Pixabay

ABN Amro moet de klagende consumenten alsnog ‘huisbankkorting’ geven, oordeelt Kifid in Uitspraak 2019-595. Partijen verschilden van mening over de uitleg van de ‘rentemiddelings-offerte’. De uitleg van de consumenten zou leiden tot een lager rentepercentage dan de bank voor de hypothecaire geldlening aan hen in rekening brengt. Consumenten menen dat zij recht hebben op huisbankkorting van 0,2 procent en een verlaging van de risico-opslag omdat hun woning meer waard is geworden. Op de (telefonische) vraag van de consumenten hoe zij de rente voor de hypothecaire geldlening kunnen verlagen, heeft een medewerker volgens hen geantwoord dat zij na rentemiddeling, huisbankkorting van 0,2 procent kunnen aanvragen en dat zij bij een waardestijging van het onderpand in aanmerking komen voor een verlaging van de risico-opslag.

De bank is van oordeel dat het aan de consumenten in rekening gebrachte rentepercentage correct is en dat de huisbankkorting en de risico-afslag reeds in het in rekening gebrachte rentepercentage zijn verwerkt.

De Geschillencommissie Financiële Dienstverlening oordeelt dat “de klacht van Consumenten deels gegrond is en dat de vordering van Consumenten ten aanzien van de huisbankkorting zal worden toegewezen. Voor Consumenten was niet kenbaar dat in de rentemiddelings-offerte de huisbankkorting van 0,2 procent reeds was verwerkt. Zij mochten ervan uitgaan dat er nog huisbankkorting van het geoffreerde rentepercentage af zou gaan. De klacht over het niet willen verlagen van de risico-opslag is ongegrond en die vordering wordt afgewezen.

“De Commissie is van oordeel dat niet is komen vast te staan dat de Bank over de hoogte van de rentekorting een toezegging heeft gedaan. De stelling van de Bank wordt ondersteund door de door haar overgelegde telefoonnotitie waarin expliciet wordt gesproken over executiewaarde en niet over marktwaarde. Het begrip ‘executiewaarde’ werd immers in de ‘oude’ tariefstructuur gebruikt en het begrip ‘marktwaarde’ wordt in de huidige tariefstructuur gehanteerd”.

Reactie toevoegen

 
Toezegging van dekking weegt zwaarder dan voorwaarden

Toezegging van dekking weegt zwaarder dan voorwaarden

(Kifid-uitspraak GC 2024-0109) De Geschillencommissie oordeelt dat de verzekeringsvoorwaarden geen recht geven op dekking, maar dat de consument uit het telefoongesprek...

Consumenten wisten niet dat zij overeenkomst tot opdracht ondertekenden

Consumenten wisten niet dat zij overeenkomst tot opdracht ondertekenden

(Kifid-uitspraak GC 2024-0111) Met toepassing van de wettelijke bewijsregels oordeelt de Geschillencommissie dat de adviseur onvoldoende heeft bewezen dat de consumenten...

Geheugenverlies klager wil er bij Geschillencommissie niet in

Geheugenverlies klager wil er bij Geschillencommissie niet in

(Kifid-uitspraak GC 2024-0106) Met de verzekeraar is de Geschillencommissie van oordeel dat de consument heeft geprobeerd de verzekeraar opzettelijk te misleiden...

Volgende verzekeraar struikelt over 'duurzame informatiedrager'

Volgende verzekeraar struikelt over 'duurzame informatiedrager'

(Kifid-uitspraak GC 2024-0101) De Geschillencommissie heeft ambtshalve getoetst aan de Richtlijn betreffende verkoop op afstand van financiële diensten aan...

Commissie van Beroep laat verzekeraar tuinschade alsnog vergoeden

Commissie van Beroep laat verzekeraar tuinschade alsnog vergoeden

(Kifid-uitspraak CvB 2024-0007) De consument heeft twee akkoordverklaringen ondertekend, voor schade aan de inboedel en voor schade aan opstal en tuin. Daarna heeft...

Kifid: registratie van persoonsgegevens niet standaard acht jaar

Kifid: registratie van persoonsgegevens niet standaard acht jaar

De Commissie van Beroep van Kifid oordeelt in een dinsdag gepubliceerde uitspraak dat de bank bij registratie van persoonsgegevens niet standaard mag uitgaan van...

Geen disculperende stilstand

Geen disculperende stilstand

(Kifid-uitspraak GC 2024-.0061) De consument is betrokken geweest bij een aanrijding met een scooterrijder. Hij is van mening dat de scooterrijder, verzekerde van...

ORV splijt ex-partners

ORV splijt ex-partners

(Kifid-uitspraak GC 2024-0062) Consument is het niet eens met het feit dat zijn ex-echtgenote een overlijdensrisicoverzekering op zijn leven heeft gesloten. Hij...

Hypotheekadviseur bewaakte tijdlijnen onvoldoende

Hypotheekadviseur bewaakte tijdlijnen onvoldoende

(Kifid-uitspraak GC 2024- 0053) De consument heeft de adviseur ingeschakeld voor advies over en bemiddeling bij het oversluiten van zijn hypotheek en het verkrijgen...

Sector geeft Kifid ruime voldoende

Sector geeft Kifid ruime voldoende

Financiële dienstverleners zijn in 2023 onverminderd tevreden over het financiële klachteninstituut Kifid. Zij waarderen Kifid met een 7,4 gemiddeld. Ruim...