Bank moet alsnog huisbankkorting geven

Document via Pixabay

ABN Amro moet de klagende consumenten alsnog ‘huisbankkorting’ geven, oordeelt Kifid in Uitspraak 2019-595. Partijen verschilden van mening over de uitleg van de ‘rentemiddelings-offerte’. De uitleg van de consumenten zou leiden tot een lager rentepercentage dan de bank voor de hypothecaire geldlening aan hen in rekening brengt. Consumenten menen dat zij recht hebben op huisbankkorting van 0,2 procent en een verlaging van de risico-opslag omdat hun woning meer waard is geworden. Op de (telefonische) vraag van de consumenten hoe zij de rente voor de hypothecaire geldlening kunnen verlagen, heeft een medewerker volgens hen geantwoord dat zij na rentemiddeling, huisbankkorting van 0,2 procent kunnen aanvragen en dat zij bij een waardestijging van het onderpand in aanmerking komen voor een verlaging van de risico-opslag.

De bank is van oordeel dat het aan de consumenten in rekening gebrachte rentepercentage correct is en dat de huisbankkorting en de risico-afslag reeds in het in rekening gebrachte rentepercentage zijn verwerkt.

De Geschillencommissie Financiële Dienstverlening oordeelt dat “de klacht van Consumenten deels gegrond is en dat de vordering van Consumenten ten aanzien van de huisbankkorting zal worden toegewezen. Voor Consumenten was niet kenbaar dat in de rentemiddelings-offerte de huisbankkorting van 0,2 procent reeds was verwerkt. Zij mochten ervan uitgaan dat er nog huisbankkorting van het geoffreerde rentepercentage af zou gaan. De klacht over het niet willen verlagen van de risico-opslag is ongegrond en die vordering wordt afgewezen.

“De Commissie is van oordeel dat niet is komen vast te staan dat de Bank over de hoogte van de rentekorting een toezegging heeft gedaan. De stelling van de Bank wordt ondersteund door de door haar overgelegde telefoonnotitie waarin expliciet wordt gesproken over executiewaarde en niet over marktwaarde. Het begrip ‘executiewaarde’ werd immers in de ‘oude’ tariefstructuur gebruikt en het begrip ‘marktwaarde’ wordt in de huidige tariefstructuur gehanteerd”.

Reactie toevoegen

 
Hypotheekadviseur moet bijna veertien mille vergoeden

Hypotheekadviseur moet bijna veertien mille vergoeden

(Kifid-uitspraak GC 2024-0040) Toen de consument advies vroeg voor de aanvraag van een hypothecaire geldlening, ging de adviseur ervan uit dat de consument en zijn...

Alleen op strand met waardevolle spullen? Dan niet badderen!

Alleen op strand met waardevolle spullen? Dan niet badderen!

(Kifid-uitspraak GC 2024-0042) De spullen van de consument zijn tijdens een bezoek aan het strand in Thailand gestolen op het moment dat de consument de zee in is...

Kifid: afronding projectmatig behandelen beleggingsverzekeringsklachten in zicht

Kifid: afronding projectmatig behandelen beleggingsverzekeringsklachten in zicht

Op dit moment heeft Kifid nog ongeveer 80 beleggingsverzekeringsklachten in behandeling. Daarmee komt de afronding van de projectmatige en fasegewijze aanpak van...

Adviseur vroeg te laat renteaanbod aan

Adviseur vroeg te laat renteaanbod aan

(Kifid-uitspraak GC 2024-0038) De consumenten verwijten de adviseur dat hij niet tijdig een renteaanbod heeft aangevraagd bij de bank. Zij betalen daarom uiteindelijk...

Adviseur was te veel alleen doorgeefluik

Adviseur was te veel alleen doorgeefluik

(Kifid-uitspraak GC 2024-0022) De consument heeft in 1997 een beleggingsverzekering afgesloten. De consument vindt dat de tussenpersoon zijn zorgplicht heeft geschonden...

Geen zoete afdronk voor klager

Geen zoete afdronk voor klager

(Kifid-uitspraak GC 2024-0030) Als gevolg van een storm zijn zonnepanelen van de consument van het dak van haar woning afgewaaid en tegen geparkeerde auto’s...

Vlieger gaat niet op

Vlieger gaat niet op

(Kifid-uitspraak GC 2024-0017) De zoon van de consument is tijdens de gezinsvakantie in Frankrijk uitgenodigd voor een interview op het Amerikaanse consulaat in...

Adviseur mag vergoeding houden ondanks gebrekkige communicatie

Adviseur mag vergoeding houden ondanks gebrekkige communicatie

(Kifid-uitspraak GC 2024-0012) De consument verwijt de adviseur dat hij gebrekkig met hem heeft gecommuniceerd. Bovendien heeft hij onvoldoende de belangen van de...

Verzekeraar mag uitgaan van juistheid oordeel deskundige

Verzekeraar mag uitgaan van juistheid oordeel deskundige

(Kifid-uitspraak GC 2024-0016) De verzekeraar mag in beginsel uitgaan van de juistheid van het oordeel van de door hem ingeschakelde deskundige tenzij blijkt dat...

Schending zorgplicht kost adviseur 22 mille

Schending zorgplicht kost adviseur 22 mille

(Kifid-uitspraak GC 2023-1013) De consumenten vorderen 20.000 euro vanwege de hogere rente en 2.000 euro aan bemiddelingskosten voor een nieuwe adviseur. De Geschillencommissie...