Bank niet verplicht rentedaling door te geven

Euro's via Pixabay 2018

Een geldverstrekker is niet verplicht een rentedaling tussen het moment van het tekenen van het renteaanbod en de ingangsdatum van de nieuwe rentevastperiode door te geven aan de klant, aldus de Geschillencommissie Financiële Dienstverlening (Kifid) in Uitspraak 2019-532.

Het betreft een zaak tussen een klant en ING Bank.

De Commissie: "Uit de wet of de overeenkomst tussen partijen volgt niet dat de Bank gehouden is een nieuw renteverlengingsvoorstel uit te brengen, omdat de rente is gedaald. Integendeel: uit de Handleiding Postbank Hypotheken volgt dat, zoals de Bank stelt, Consument een “aanbod met verschillende rentevaste perioden tegen de dan (lees: ten tijde van het uitbrengen van het aanbod) geldende rentes” ontvangt waaruit Consument een keuze kan maken. Consument kan een keuze maken uit het aanbod van de Bank, of zijn hypothecaire geldlening aflossen zonder dat hij daarvoor een vergoeding aan de Bank verschuldigd is en een nieuwe hypothecaire geldlening afsluiten bij een andere geldverstrekker.

"Dat de Bank zoals zij stelt ervoor heeft gekozen de renteverlengingsvoorstellen rond de 20e van iedere maand aan te maken, acht de Commissie voorts niet naar maatstaven van redelijkheid en billijkheid onaanvaardbaar. De Bank moet immers rekening houden met de benodigde tijd voor het opstellen, versturen en ontvangen van de renteverlengings-voorstellen, zodat Consument ten minste drie maanden voor het aflopen van de rentevast-periode (in casu 31 maart 2018) is geïnformeerd. Dat de Bank hier een periode van (ongeveer) tien dagen voor aanhoudt is naar het oordeel van de Commissie een redelijke termijn. Dat de Bank op haar website als algemene informatie heeft staan dat een consument drie maanden voor het einde van een rentevast periode een aanbod van de Bank ontvangt voor een nieuwe rentevast periode, brengt niet met zich met dat, zoals Consument het leest, het aanbod exact drie maanden voor het einde van de huidige rentevast periode door Consument moet worden ontvangen. Algemene informatie op de website van de Bank vervangt immers niet afspraken die partijen hebben gemaakt en hetgeen is bepaald in de wet."

Reactie toevoegen

 
Toezegging van dekking weegt zwaarder dan voorwaarden

Toezegging van dekking weegt zwaarder dan voorwaarden

(Kifid-uitspraak GC 2024-0109) De Geschillencommissie oordeelt dat de verzekeringsvoorwaarden geen recht geven op dekking, maar dat de consument uit het telefoongesprek...

Consumenten wisten niet dat zij overeenkomst tot opdracht ondertekenden

Consumenten wisten niet dat zij overeenkomst tot opdracht ondertekenden

(Kifid-uitspraak GC 2024-0111) Met toepassing van de wettelijke bewijsregels oordeelt de Geschillencommissie dat de adviseur onvoldoende heeft bewezen dat de consumenten...

Geheugenverlies klager wil er bij Geschillencommissie niet in

Geheugenverlies klager wil er bij Geschillencommissie niet in

(Kifid-uitspraak GC 2024-0106) Met de verzekeraar is de Geschillencommissie van oordeel dat de consument heeft geprobeerd de verzekeraar opzettelijk te misleiden...

Volgende verzekeraar struikelt over 'duurzame informatiedrager'

Volgende verzekeraar struikelt over 'duurzame informatiedrager'

(Kifid-uitspraak GC 2024-0101) De Geschillencommissie heeft ambtshalve getoetst aan de Richtlijn betreffende verkoop op afstand van financiële diensten aan...

Commissie van Beroep laat verzekeraar tuinschade alsnog vergoeden

Commissie van Beroep laat verzekeraar tuinschade alsnog vergoeden

(Kifid-uitspraak CvB 2024-0007) De consument heeft twee akkoordverklaringen ondertekend, voor schade aan de inboedel en voor schade aan opstal en tuin. Daarna heeft...

Kifid: registratie van persoonsgegevens niet standaard acht jaar

Kifid: registratie van persoonsgegevens niet standaard acht jaar

De Commissie van Beroep van Kifid oordeelt in een dinsdag gepubliceerde uitspraak dat de bank bij registratie van persoonsgegevens niet standaard mag uitgaan van...

Geen disculperende stilstand

Geen disculperende stilstand

(Kifid-uitspraak GC 2024-.0061) De consument is betrokken geweest bij een aanrijding met een scooterrijder. Hij is van mening dat de scooterrijder, verzekerde van...

ORV splijt ex-partners

ORV splijt ex-partners

(Kifid-uitspraak GC 2024-0062) Consument is het niet eens met het feit dat zijn ex-echtgenote een overlijdensrisicoverzekering op zijn leven heeft gesloten. Hij...

Hypotheekadviseur bewaakte tijdlijnen onvoldoende

Hypotheekadviseur bewaakte tijdlijnen onvoldoende

(Kifid-uitspraak GC 2024- 0053) De consument heeft de adviseur ingeschakeld voor advies over en bemiddeling bij het oversluiten van zijn hypotheek en het verkrijgen...

Sector geeft Kifid ruime voldoende

Sector geeft Kifid ruime voldoende

Financiële dienstverleners zijn in 2023 onverminderd tevreden over het financiële klachteninstituut Kifid. Zij waarderen Kifid met een 7,4 gemiddeld. Ruim...