Bank niet verplicht rentedaling door te geven

Euro's via Pixabay 2018

Een geldverstrekker is niet verplicht een rentedaling tussen het moment van het tekenen van het renteaanbod en de ingangsdatum van de nieuwe rentevastperiode door te geven aan de klant, aldus de Geschillencommissie Financiële Dienstverlening (Kifid) in Uitspraak 2019-532.

Het betreft een zaak tussen een klant en ING Bank.

De Commissie: "Uit de wet of de overeenkomst tussen partijen volgt niet dat de Bank gehouden is een nieuw renteverlengingsvoorstel uit te brengen, omdat de rente is gedaald. Integendeel: uit de Handleiding Postbank Hypotheken volgt dat, zoals de Bank stelt, Consument een “aanbod met verschillende rentevaste perioden tegen de dan (lees: ten tijde van het uitbrengen van het aanbod) geldende rentes” ontvangt waaruit Consument een keuze kan maken. Consument kan een keuze maken uit het aanbod van de Bank, of zijn hypothecaire geldlening aflossen zonder dat hij daarvoor een vergoeding aan de Bank verschuldigd is en een nieuwe hypothecaire geldlening afsluiten bij een andere geldverstrekker.

"Dat de Bank zoals zij stelt ervoor heeft gekozen de renteverlengingsvoorstellen rond de 20e van iedere maand aan te maken, acht de Commissie voorts niet naar maatstaven van redelijkheid en billijkheid onaanvaardbaar. De Bank moet immers rekening houden met de benodigde tijd voor het opstellen, versturen en ontvangen van de renteverlengings-voorstellen, zodat Consument ten minste drie maanden voor het aflopen van de rentevast-periode (in casu 31 maart 2018) is geïnformeerd. Dat de Bank hier een periode van (ongeveer) tien dagen voor aanhoudt is naar het oordeel van de Commissie een redelijke termijn. Dat de Bank op haar website als algemene informatie heeft staan dat een consument drie maanden voor het einde van een rentevast periode een aanbod van de Bank ontvangt voor een nieuwe rentevast periode, brengt niet met zich met dat, zoals Consument het leest, het aanbod exact drie maanden voor het einde van de huidige rentevast periode door Consument moet worden ontvangen. Algemene informatie op de website van de Bank vervangt immers niet afspraken die partijen hebben gemaakt en hetgeen is bepaald in de wet."

Reactie toevoegen

 
Hypotheekadviseur moet bijna veertien mille vergoeden

Hypotheekadviseur moet bijna veertien mille vergoeden

(Kifid-uitspraak GC 2024-0040) Toen de consument advies vroeg voor de aanvraag van een hypothecaire geldlening, ging de adviseur ervan uit dat de consument en zijn...

Alleen op strand met waardevolle spullen? Dan niet badderen!

Alleen op strand met waardevolle spullen? Dan niet badderen!

(Kifid-uitspraak GC 2024-0042) De spullen van de consument zijn tijdens een bezoek aan het strand in Thailand gestolen op het moment dat de consument de zee in is...

Kifid: afronding projectmatig behandelen beleggingsverzekeringsklachten in zicht

Kifid: afronding projectmatig behandelen beleggingsverzekeringsklachten in zicht

Op dit moment heeft Kifid nog ongeveer 80 beleggingsverzekeringsklachten in behandeling. Daarmee komt de afronding van de projectmatige en fasegewijze aanpak van...

Adviseur vroeg te laat renteaanbod aan

Adviseur vroeg te laat renteaanbod aan

(Kifid-uitspraak GC 2024-0038) De consumenten verwijten de adviseur dat hij niet tijdig een renteaanbod heeft aangevraagd bij de bank. Zij betalen daarom uiteindelijk...

Adviseur was te veel alleen doorgeefluik

Adviseur was te veel alleen doorgeefluik

(Kifid-uitspraak GC 2024-0022) De consument heeft in 1997 een beleggingsverzekering afgesloten. De consument vindt dat de tussenpersoon zijn zorgplicht heeft geschonden...

Geen zoete afdronk voor klager

Geen zoete afdronk voor klager

(Kifid-uitspraak GC 2024-0030) Als gevolg van een storm zijn zonnepanelen van de consument van het dak van haar woning afgewaaid en tegen geparkeerde auto’s...

Vlieger gaat niet op

Vlieger gaat niet op

(Kifid-uitspraak GC 2024-0017) De zoon van de consument is tijdens de gezinsvakantie in Frankrijk uitgenodigd voor een interview op het Amerikaanse consulaat in...

Adviseur mag vergoeding houden ondanks gebrekkige communicatie

Adviseur mag vergoeding houden ondanks gebrekkige communicatie

(Kifid-uitspraak GC 2024-0012) De consument verwijt de adviseur dat hij gebrekkig met hem heeft gecommuniceerd. Bovendien heeft hij onvoldoende de belangen van de...

Verzekeraar mag uitgaan van juistheid oordeel deskundige

Verzekeraar mag uitgaan van juistheid oordeel deskundige

(Kifid-uitspraak GC 2024-0016) De verzekeraar mag in beginsel uitgaan van de juistheid van het oordeel van de door hem ingeschakelde deskundige tenzij blijkt dat...

Hypotheekrente blijft dalen

Hypotheekrente blijft dalen

De vaste hypotheekrente, aldus De Hypotheekshop, daalt sinds eind oktober – al tien weken op rij. In die periode is de middel(lange) rente vijf jaar vast met...