Bank vrij om hypothecaire geldlening te weigeren

Kifid LOGO 2017

Banken zijn vrij om eigen afwegingen te maken met wie en onder welke voorwaarden zij een geldlening verstrekken. Aldus blijkt uit de uitspraak 2017-609 van de Geschillencommissie Kifid.

Een consument stelt dat ABN Amro ten onrechte het verzoek van hem en zijn broer tot verhoging van de hypothecaire geldlening heeft geweigerd en vordert een bedrag van 81.893 euro. Volgens de commissie hebben banken een zekere mate van beleids- en contractsvrijheid, welke onder meer inhoudt dat het hen vrijstaat te bepalen met wie en onder welke voorwaarden zij een overeenkomst van geldlening aangaat.

Feiten

Wat was het geval? De consument heeft de hypotheekofferte op 10 september 2013 voor akkoord ondertekend. Op 12 september 2013 heeft ABN Amro het adviesrapport uitgebracht. De consument en zijn
broer hebben het adviesrapport ondertekend. In februari 2014 was het einde van het bouwdepot van
50.000 euro in zicht. De consument heeft de Bank verzocht het bouwdepot te verhogen met een bedrag van  50.000 euro. ABN Amro heeft de financiële gegevens van de consument en zijn broer opgevraagd, waarna een inkomenstoets heeft plaatsgevonden. De bank is hierbij tot de conclusie gekomen dat het, gelet op het inkomen van de consument en zijn broer, niet mogelijk was de geldlening te verhogen.

Na de afwijzing van de Bank heeft Consument geld geleend van zijn eigen bedrijf. Op enig moment is de verbouwing van de woning afgerond. In 2015 heeft de consument de bank wederom verzocht het bouwdepot te verhogen met een bedrag van 50.000 euro. De consument wenste dit bedrag aan te wenden om de liquiditeit van zijn bedrijf op peil te brengen. Bij e-mail van 8 januari 2016 heeft ABN Amro het verzoek van de consument wederom  afgewezen.

De consument vordert echter dat ABN Amro  wordt veroordeeld tot vergoeding van een bedrag van
81.893 euro, zijnde de teveel betaalde rente over een periode van 30 jaar en de kosten van de
accountant. Volgens de consument heeft de bank in 2013 in haar hypotheekadviesrapport aangegeven dat de consument en zijn broer maximaal een bedrag van 482.323 euro konden lenen, zodat de consument ervan uitging dat er, gezien de geldlening van 359.400 eiuro, nog ruimte voor verhoging was.
De Bank heeft in 2013 de indruk gewekt dat het geen probleem zou zijn de financiering te verhogen.
De jaarcijfers over 2014 en 2015 zijn beter dan de cijfers over 2013. Er is dus geen verklaring voor de afwijzing van het verzoek van de consument. Aangezien de bank de geldlening niet heeft willen verhogen, heeft de consument elders een aanvullende financiering moeten afsluiten tegen een hogere rente. Een medewerker van de bank heeft in een gesprek van eind 2015 toegegeven dat er in het adviesrapport van september 2013 een fout is gemaakt ten aanzien van het inkomen in september 2013. Er is alleen gekeken naar het inkomen en niet naar de zogenaamde aftrekposten. Ook heeft een medewerker van de hypotheek-advieslijn, naar aanleiding van een aantekening in het hypotheekdossier, telefonisch aangegeven dat er een fout is gemaakt bij het bepalen van het inkomen in 2013.  De consument had geen aanleiding te twijfelen aan de juistheid van  het vastgestelde inkomen.

Oordeel

De Commissie acht het niet onjuist dat ABN Amro in dit geval de verzoeken van de consument tot aanvullende financiering heeft afgewezen. Niet is gebleken dat ABN Amro in 2013 de indruk heeft gewekt, laat staan zich heeft gebonden aan de indruk, dat de verhoging van de geldlening geen probleem zou zijn. De omstandigheid dat bij het hypotheekadvies een hoger maximaal te lenen bedrag is opgegeven en de consument er hierdoor vanuit ging dat er ruimte was voor verhoging van de geldlening maakt dit niet anders. Immers, een opgave van een maximaal te lenen bedrag houdt nog geen verplichting voor de bank in dit bedrag daadwerkelijk te verstrekken. De vordering wordt afgewezen.

 

Reactie toevoegen

 
Kifid: lange doorlooptijd valt Rabobank niet te verwijten

Kifid: lange doorlooptijd valt Rabobank niet te verwijten

(Kifid-uitspraak GC 2023-0864, bindend) Consumenten verwijten de Rabobank een lange doorlooptijd waardoor een lager renteaanbod was verlopen. De Geschillencommissie...

Kifid: "Te laat klagen, vordering afgewezen"

Kifid: "Te laat klagen, vordering afgewezen"

(Kifid-uitspraak GC 2023-0780 (Bindend) Een consument voert tegen ING twee klachtonderdelen aan. Hij beklaagt zich over het verloop van het aanvraagtraject voor...

Kifid: consument grof nalatig, toch vergoeding

Kifid: consument grof nalatig, toch vergoeding

(Kifid-uitspraak GC 2023-0779, bindend) Een consument is slachtoffer geworden van afpersing waarbij derden de beschikking hebben gekregen over zijn bankpas, pincode...

ABN Amro ziet einde prijscorrectie woningmarkt

ABN Amro ziet einde prijscorrectie woningmarkt

ABN Amro heeft haar prijsraming in de nieuwste editie van de Woningmarktmonitor naar boven bijgesteld: van min vijf naar min drie procent in 2023 en van min drie...

Kifid: klacht tegen De Hypotheker Papendrecht ongegrond

Kifid: klacht tegen De Hypotheker Papendrecht ongegrond

(Kifid-uitspraak GC 2023-0757, Bindend) In verband met het naderende einde van de looptijd van één van de leningdelen van een hypotheek bij Obvion...

Kifid: Rabobank keurt ten onrechte creditcard-betaling af

Kifid: Rabobank keurt ten onrechte creditcard-betaling af

(Kifid-uitspraak GC 2023-0758, Bindend) De consument houdt een creditcard aan bij de Rabobank. Hij heeft een huurauto gereserveerd voor tijdens zijn vakantie in...

ABN Amro: ruim 100 Financiële zorgcoaches

ABN Amro: ruim 100 Financiële zorgcoaches

Het aantal Financiële zorgcoaches van ABN Amro is inmiddels de grens van 100 gepasseerd. Gudy van der Wal, Directeur Financiële zorgcoaches: “Het...

Kifid: geen tegenbewijs, geen aanvullende uitkering

Kifid: geen tegenbewijs, geen aanvullende uitkering

(Kifid-uitspraak GC 2023-0616) De consument heeft op 24 november 2021 bezwaar gemaakt tegen de beslissing van Achmea Schade (Interpolis) in 2005 om geen verdere...

Kifid: opnieuw ingediende klacht niet behandelbaar

Kifid: opnieuw ingediende klacht niet behandelbaar

(Kifid-uitspraak GC 2023-0615, bindend) De consument klaagt over de (totstandkoming van de) second opinion van met betrekking tot een rechtsbijstandverzekering van...

Kifid: terechte verwachting van consument is nog geen toezegging van de bank

Kifid: terechte verwachting van consument is nog geen toezegging van de bank

(Kifid-uitspraak GC 2023-0614) Consumenten doen bij ABN Amro een hypotheekaanvraag zonder advies. Ze hebben het idee dat de hypotheekaanvraag wordt toegewezen, maar...