Betalingsregeling na Kifid-uitspraak alleen met medewerking klager

Euro's via Pixabay 2018

Een advieskantoor verzocht Kifid of hij een betalingsregeling mag treffen met de klagende consumenten. Dat kan alleen, aldus de Geschillencommissie, met medewerking van de consumenten.

Uitspraak GC 2020-439 leest: “Aangeslotene heeft in haar reactie na de tussenuitspraak te kennen gegeven dat zij in financiële problemen kan komen als zij het toegewezen bedrag ineens aan Consumenten dient te vergoeden. Zij heeft de Commissie in dat kader verzocht of zij een betalingsregeling met Consumenten kan en mag treffen. Op grond van artikel 6:29 BW is een schuldenaar (Aangeslotene) zonder toestemming van de schuldeiser (Consumenten) niet bevoegd het verschuldigde in gedeelten te voldoen. Uit dit artikel volgt dat Aangeslotene de medewerking van Consumenten nodig heeft om een betalingsregeling te kunnen treffen. Dit is een afspraak die partijen onderling dienen te maken en waar de Commissie buiten staat. Met het oog op het belang van beide partijen, wil de Commissie Consumenten in overweging geven om het verzoek van Aangeslotene om een betalingsregeling met hen te treffen, niet meteen af te wijzen maar hier goed over na te denken. Immers, stel dat Aangeslotene haar faillissement moet aanvragen omdat zij niet meer in staat is om aan haar betalingsverplichtingen te voldoen, bestaat de kans dat Consumenten met lege handen komen te staan.”

Het betreft de 7.570,68 euro die de Commissie Kifid verzekeringskantoor Amptmeijer een laat vergoeden aan een klagend stel. Zie het eerdere bericht hierover op VVP Online.

Reactie toevoegen

 
Meer over
Toezegging van dekking weegt zwaarder dan voorwaarden

Toezegging van dekking weegt zwaarder dan voorwaarden

(Kifid-uitspraak GC 2024-0109) De Geschillencommissie oordeelt dat de verzekeringsvoorwaarden geen recht geven op dekking, maar dat de consument uit het telefoongesprek...

Consumenten wisten niet dat zij overeenkomst tot opdracht ondertekenden

Consumenten wisten niet dat zij overeenkomst tot opdracht ondertekenden

(Kifid-uitspraak GC 2024-0111) Met toepassing van de wettelijke bewijsregels oordeelt de Geschillencommissie dat de adviseur onvoldoende heeft bewezen dat de consumenten...

Geheugenverlies klager wil er bij Geschillencommissie niet in

Geheugenverlies klager wil er bij Geschillencommissie niet in

(Kifid-uitspraak GC 2024-0106) Met de verzekeraar is de Geschillencommissie van oordeel dat de consument heeft geprobeerd de verzekeraar opzettelijk te misleiden...

Volgende verzekeraar struikelt over 'duurzame informatiedrager'

Volgende verzekeraar struikelt over 'duurzame informatiedrager'

(Kifid-uitspraak GC 2024-0101) De Geschillencommissie heeft ambtshalve getoetst aan de Richtlijn betreffende verkoop op afstand van financiële diensten aan...

Commissie van Beroep laat verzekeraar tuinschade alsnog vergoeden

Commissie van Beroep laat verzekeraar tuinschade alsnog vergoeden

(Kifid-uitspraak CvB 2024-0007) De consument heeft twee akkoordverklaringen ondertekend, voor schade aan de inboedel en voor schade aan opstal en tuin. Daarna heeft...

Kifid: registratie van persoonsgegevens niet standaard acht jaar

Kifid: registratie van persoonsgegevens niet standaard acht jaar

De Commissie van Beroep van Kifid oordeelt in een dinsdag gepubliceerde uitspraak dat de bank bij registratie van persoonsgegevens niet standaard mag uitgaan van...

Geen disculperende stilstand

Geen disculperende stilstand

(Kifid-uitspraak GC 2024-.0061) De consument is betrokken geweest bij een aanrijding met een scooterrijder. Hij is van mening dat de scooterrijder, verzekerde van...

ORV splijt ex-partners

ORV splijt ex-partners

(Kifid-uitspraak GC 2024-0062) Consument is het niet eens met het feit dat zijn ex-echtgenote een overlijdensrisicoverzekering op zijn leven heeft gesloten. Hij...

Hypotheekadviseur bewaakte tijdlijnen onvoldoende

Hypotheekadviseur bewaakte tijdlijnen onvoldoende

(Kifid-uitspraak GC 2024- 0053) De consument heeft de adviseur ingeschakeld voor advies over en bemiddeling bij het oversluiten van zijn hypotheek en het verkrijgen...

Sector geeft Kifid ruime voldoende

Sector geeft Kifid ruime voldoende

Financiële dienstverleners zijn in 2023 onverminderd tevreden over het financiële klachteninstituut Kifid. Zij waarderen Kifid met een 7,4 gemiddeld. Ruim...