Chris de Bruin: "AFM zoekt spijkers op laag water"

Chris de Bruijn 2020

"De conclusie is dus dat de overheid kennelijk de ruimte heeft je onrecht aan te doen zonder dat je er iets tegen kunt ondernemen.” Aldus financieel adviseur Chris de Bruin (Bureau mr. de Bruin sinds 1991, Amerongen) naar aanleiding van een ervaring met de AFM. De Bruin roept collega-adviseurs met vergelijkbare ervaringen op zich bij hem te melden.

De Bruin had buiten zijn schuld in de periode augustus 2019-maart 2020 niet de verplichte beroepsaansprakelijkheidsverzekering (BAV). De AFM leek in eerste instantie genoegen te nemen met De Bruins uitleg en bewijs dat hij een nieuwe polis gesloten had en sloot het dossier. “Wij informeren u dat hiermee het lopende dossier zojuist is afgerond”, aldus de AFM op 15 september 2020 in een mail aan De Bruin.

Daarmee leek de kwestie afgedaan. De Bruin was dan ook onaangenaam verrast door de waarschuwingsbrief die de toezichthouder hem enkele maanden later stuurde. De AFM stelt in deze brief dat “mr. De Bruin langere tijd niet voldeed aan de wettelijke eisen. Dit doet afbreuk aan de bescherming van consumenten en het vertrouwen in de financiële markten. De AFM geeft mr. De Bruin daarvoor met deze brief een waarschuwing. Deze waarschuwing wordt toegevoegd aan het dossier van mr. De Bruin Assurantieadviseurs V.O.F. lndien de AFM in de toekomst constateert dat mr. De Bruin wederom een overtreding begaat, kan de AFM deze waarschuwing meewegen in haar besluitvorming omtrent de te nemen maatregelen.”

De waarschuwing kwalificeert niet als een besluit in de zin van de Algemene wet bestuursrecht. Tegen de brief staat dan ook geen bezwaar en beroep open.

Onrecht

De waarschuwing voelt voor De Bruin als onrecht. De Bruin in zijn reactie naar de AFM: “Als er iets niet goed gaat in de gedragingen van financieel adviseurs, ben ik de eerste om dat te willen stoppen. Maar het onderhavige geval is een gevalletje ‘spijkers op laag water zoeken’. U en ik hebben meer te doen dan dat, maar het gaat er wel van komen. Ik voel er niets voor waarschuwingen te moeten incasseren omdat een ander er een puinhoop van maakt!”

De Bruin tegenover VVP: “Ik heb al zolang ik zelfstandig ben een BAV voor mijn kantoor. De naverrekeningsgegevens die ik over 2018 had aangeleverd aan Schouten, zijn daar kwijt geraakt. Ik ontving wel een ontvangstbevestiging van mijn verzending. Na een aantal maanden werd door Schouten gerappelleerd om die naverrekeningsstukken en zond ik dezelfde set naverrekeningsgegevens nogmaals, opnieuw met een ontvangstbevestiging. Ook deze tweede set is kwijt geraakt bij/zoek gemaakt door Schouten. Schouten erkent ook schriftelijk dat de door mij ingestuurde stukken spoorloos zijn.

“Begin 2020 kreeg ik bericht dat met terugwerkende kracht tot ergens eind september 2019, mijn BAV wegens wanbetaling werd geroyeerd. (Ik zat dus nog steeds te wachten op (aangepaste)  polisstukken!).

“Direct na dat royementsbericht, heb ik elders een nieuwe BAV afgesloten, die een paar weken later van kracht was.

“In september 2020, maanden later dus, word ik gebeld door de AFM, die bericht over het royement had ontvangen en die mij vroeg naar de nieuwe polis. Die heb ik opgestuurd. Daags erna ontving ik van de AFM bericht dat de opgestuurde stukken geheel naar tevredenheid waren en dat het dossier werd gesloten.”

Tien jaar

De Bruin vervolgt: “Twee maanden later werd ik opnieuw gebeld door de AFM. Ze hadden er nog eens over nagedacht en waren tot de conclusie gekomen dat ik per saldo een aantal maanden geen BAV had gehad, dat dat een overtreding van de regels is, en dat ik daarom een waarschuwing krijg. Die heeft op zichzelf geen rechtsgevolgen, maar wordt wel gedurende tien jaar in het dossier bewaard. Als ik ooit nog eens iets zou doen dat niet mag, kan de aanwezigheid van die eerdere waarschuwing net het zetje zijn om mij dan een formele maatregel (met rechtsgevolg) op te leggen.

“Ik heb het dossier uitvoerig juridisch bekeken en ook met mijn rechtsbijstandverzekeraar besproken. Voor de bestuursrechter maakt dit geen kans. Een waarschuwing als deze is geen appellabel besluit, je kunt daartegen geen bezwaar indienen. Bij de civiele rechter (omdat het opleggen van een waarschuwing in een situatie dat mij geen enkel verwijt te maken valt onrechtmatig zou zijn) gaat het evenmin lukken, omdat je voor het aannemen van een onrechtmatige daad, schade moet hebben en kunnen aantonen. Dat is hier niet het geval, ook geen immateriële schade. Per saldo biedt dit de overheid dus ruimte voor onrecht waar je niks tegen kunt doen. Het rechtssysteem zit nu eenmaal zo in elkaar, maar leidt tot dit soort ongewenste uitkomsten. Daarom verdient de handelswijze van de AFM aandacht.”

De Bruin (chris@bureaudebruin.nl) is benieuwd of collega-adviseurs soortgelijke ervaringen hebben. “Dan kunnen we ze bundelen en voorleggen aan de Raad van Toezicht van de AFM.”

Reactie AFM

Door VVP gevraagd om een reactie stelt de AFM: “Een waarschuwingsbrief is geen besluit met een rechtsgevolg. Het is dan ook niet mogelijk om hierover bezwaar of beroep in te stellen, volgens de Algemene wet bestuursrecht en de rechtspraak. Op basis van de Archiefwet wordt de brief gedurende tien jaar bewaard. Als een financiële onderneming in de toekomst opnieuw een overtreding van de Wft begaat, dan weegt de AFM bij de keuze voor de inzet van een passende maatregel alle omstandigheden van het geval mee. Daarbij wordt onder meer naar de toezichthistorie gekeken. Hoe zwaar een eerdere opgelegde waarschuwingsbrief meeweegt, is afhankelijk van alle op dat moment betrokken feiten en omstandigheden."

 

Reactie toevoegen

 

Reacties

Gerda - n.v.t. 19 maart 2021

Het sleutelwoord lijkt me hier "inloop"risico, maar als de AFM heeft aangegeven dat de opgestuurde nieuwe polis in orde was, dan zal dat toch niet het probleem zijn?

Roger Offermans - TRIADE Hypotheken - Verzekeringen BV 17 maart 2021

Ik heb zelf (gelukkig) geen soortgelijke ervaring met de AFM, maar 19 jaar toezicht door AFM hebben bij mij wel het beeld doen ontstaan dat wanneer je "aan de beurt bent" je weinig redelijkheid zult ontmoeten. Maar na zaken als Toeslagenaffaire en slachtoffers gaswinning Groningen vrees ik dat je van een overheidsinstelling niet anders hoeft te verwachten. Ik vraag mij dan telkens af: wat voor mensen werken daar eigenlijk? En zijn zij blij met de wijze waarop zij hun werk uitvoeren?

Rob Goedhart - St Geldbelangen 16 maart 2021

Ik kan er van mee praten hoe er bij de AFM een stelletje letter-neu(..) oeps dat mag ik niet zeggen van mijn moeder) zitten. Zelfs richting een belangenbehartiger voor consumenten. Afschaffen die 'gedragstoezichthouder' lijkt me het beste. Ik zie echt de toegevoegde waarde niet. Sterkte Chris. Maar één voordeel: als ik iets vraag aan de AFM dan is het standaardantwoord: "Daar mogen we niets over zeggen". Dus alleen in A'dam in een heel klein kantoortje op een server staat dat jij iets 'fout' zou hebben gedaan.

Ruud van Kampen - Nvt 16 maart 2021

Als hier al een waarschuwing had moeten worden gegeven, had die aan het adres van Schouten moeten zijn gericht. Schouten heeft een uitvoerende taak die men naar behoren heeft uit te voeren. Zoals het zich nu laat aanzien, is hiervan geen sprake.

Meer over
Kredietaanbieders moeten alert zijn op fouten in geautomatiseerde acceptatieprocessen

Kredietaanbieders moeten alert zijn op fouten in geautomatiseerde acceptatieprocessen

De AFM roept kredietaanbieders op om alert te zijn op fouten in geautomatiseerde kredietacceptatieprocessen. De verplichte kredietwaardigheidstoets voor consumenten...

DNB integreert duurzaamheidsrisico's verder in toezicht verzekeraars

DNB integreert duurzaamheidsrisico's verder in toezicht verzekeraars

DNB zal de duurzaamheidrisico’s bij verzekeraars (en pensioenfondsen) verder integreren in het toezicht. Aldus de toezichthouder in 'Toezicht in Beeld 2023'....

"Financiële dienst steeds kleinere schakel in het algehele koopproces"

"Financiële dienst steeds kleinere schakel in het algehele koopproces"

"Niet de traditionele bank of verzekeraar heeft straks het primaire contact met de klant, maar de partij die uit de data de beste inzichten weet te peuren over wat...

VVP-poll: 'AFM moet harder optreden tegen advieskantoren die regels overtreden'

VVP-poll: 'AFM moet harder optreden tegen advieskantoren die regels overtreden'

Er werd afgelopen week volop gestemd op de stelling 'Actieve provisietransparantie dwingt adviseurs te laten zien wat ze waard zijn'. Een meerderheid van 65 procent...

AFM: "Aandacht voor integere en beheerste bedrijfsvoering noodzakelijk"

AFM: "Aandacht voor integere en beheerste bedrijfsvoering noodzakelijk"

Een deel van de financieel dienstverleners voldoet niet aan de minimale vergunningseisen. Dit gaat ten koste van de beheerste en integere bedrijfsvoering en kan...

Paul Schuiling: adviseren is informeren

Paul Schuiling: adviseren is informeren

"Hoewel de toezichthouder geen wettelijke bevoegdheden heeft in de beheerfase, betekent dit niet dat 'informeren' niet zorgvuldig en vakbekwaam moet plaatsvinden",...

Rechter verlaagt AFM-boetes voor bestuurders failliete Finles

Rechter verlaagt AFM-boetes voor bestuurders failliete Finles

De AFM heeft op 10 september 2019 boetes opgelegd aan de bestuurders van beleggingsfonds Finles wegens nalatige bedrijfsvoering. De boetes zijn onherroepelijk...

AFM: "Klimaatrisico's inprijzen op woningmarkt"

AFM: "Klimaatrisico's inprijzen op woningmarkt"

Om de schadelijke effecten voor potentiële woningkopers- en eigenaren te mitigeren en deze risico’s effectief in te prijzen, verdient het volgens de AFM...

AFM Trendzicht 2024: onzekerheid op de financiële markten blijft

AFM Trendzicht 2024: onzekerheid op de financiële markten blijft

Terugvallende economische groei, verregaande digitalisering, het achterlopen van de duurzaamheidstransitie, introductie van veel nieuwe, Europese wet- en regelgeving...

AFM: Buy Now Pay Later moet onder Europese regelgeving vallen

AFM: Buy Now Pay Later moet onder Europese regelgeving vallen

De AFM is positief over de gedragscode van de aanbieders van Buy Now Pay Later (BNPL) om de kwaliteit van de dienstverlening te verbeteren. Om consumenten voldoende...