"consument dupe prijzenslag advieskosten"

De prijzenslag op de kosten van hypotheekadvies verleidt consumenten te kiezen voor korte termijnbesparing, aldus waarschuwt de Hypotheker.

"De keuze voor een hypotheek laten afhangen van de advieskosten is echter een verkeerde prikkel en kan grote financiële gevolgen hebben. De consument wordt hier de dupe van", aldus de Hypotheker in reactie op de verlaging van de kosten voor hypotheekadvies van een aantal grootbanken.

Manager Marketing Leslie Hogeveen: “Door de focus op advieskosten wordt voorbij gegaan aan het financiële voordeel van onafhankelijk advies. Er bestaan grote verschillen tussen de aangeboden rentetarieven en voorwaarden van producten. Die moeten voor de consument inzichtelijk worden gemaakt. Dat kan alleen door een onafhankelijk adviseur. Door voor één aanbieder te kiezen op basis van lage advieskosten worden die verschillen niet zichtbaar. Dat kan leiden tot een verkeerd financieel product met te hoge lasten. Reden waarom wij dan ook dringend adviseren te kiezen voor een breed en onafhankelijk hypotheekadvies. Eenmaal voorzien van een onafhankelijk hypotheekadvies kunnen klanten altijd nog het aanbod vergelijken met afzonderlijke banken.”
 

Reactie toevoegen

 

Reacties

Sytse - 13 januari 2013

@Joost, De illusie dat wij of burgers invloed hebben hebben op politieke besluiten heb ik al lang opgegeven. We moeten accepteren dat de goedwillende ondernemers en burgers genaaid worden door het grote geld. Het enigste dat je kunt doen is de regels in je voordeel gebruiken. Een parlementaire enquete zal wel weer gaan uitwijzen wat de machthebbers ons geflikt hebben met het provisieverbod. Het is een schijndemocratie die uiteindelijk geregeerd wordt door het grote geld (Verbond + Lobbyisten). Politicy worden gepaaid met een toekomstig commissariaat of misleid via zogenaamde onafhankelijke onderzoeken die weer gefinancierd zijn door het verbond en consorten. Het is helaas niet anders.

Joost van Aggele - 13 januari 2013

@Pollo. Er is toch echt voldoende gewaarschuwd tegen de uitwerking van het provisieverbod. Maar helaas nam men niet de moeite om te luisteren. Lees maar eens terug: http://www.eufin.nl/vaknieuws/64-vaknieuws/26090-edwin-herdink-provisieverbod-schiet-zijn-doel-voorbij De eigengereidheid van velen onder ons hebben mede geleid tot dit resultaat. Zolang men van mening is dat verenigen niet nodig is en men zelfstandig beter de eigen belangen kan verdedigen zullen we altijd het nakijken hebben.

jopioo - 12 januari 2013

adviseurs blijven adviseurs ongeacht hun beloning. Ze willen gewoonweg hun werk zo goed als mogelijk blijven doen. Dat is hun instelling en dat wordt van ze verwacht. De kwaliteit van het advies wordt niet bepaald door de hoogte van de vergoeding. Hooguit de verdeling van de administratieve taken kunnen tussen klant en adviseur verdeeld worden. De adviseur is in het verleden een dure administrateur gebleken. Er wordt voor simpel administratief werk veel geld gerekend dat door relatieve goedkope krachten gedaan wordt. Maak een prijs voor het advies en maak een prijs voor de administratieve afhandeling. succes

Pollo - 12 januari 2013

@ Gerda. ik heb de illusies over LPF en consumentenbelang inmiddels wel verloren. Het primaire doel lijkt toch te zijn de aanbieders zoveel mogelijk te bevoordelen en de klant naar geldloketten en internet te jagen. Wij laten ons echter niet kisten. Als intermediair zullen we wegen vinden om de consument te overtuigen van onze meerwaarde, service en persoonljke ondersteuning. Ik zie het bank en website niet doen.

Gerda - 12 januari 2013

@Pollo, k Heb nog even mn PE-boek doorgebladerd, want daar stond zo'n mooi staatje opgenomen uit welke elementen de brutopremie van een verzekeringsproduct bestaat, maar als je iets zoekt is tie niet vinden. De provisie is/was opgenomen in de verzekeringspremie, die is opgebouwd uit o.a.: 1.Eigenlijke Risicodeel; 2.Kosten v,d. bank/verzekeraar;. 3.Provisie de tussenpersoon toekomend; 4.Winstopslag voor de bank/verzekeraar. Het moge duidelijk zijn dat bij het door jou genoemde voorbeeld de winstopslag voor de verzekeraar bij dieGooische Hypotheken ad E 400.000,-- veel hoger zijn dan het door jou aangebrachte verbouwinkje ad E 25.000,--. Kortom, het wachten is op een Level Playing Field, maar tegen die tijd zijn wij allemaal vrije uitloopkippen :-)

Pollo - 12 januari 2013

@ Joopio, helemaal mee eens: terugkijkend zie ik het provisiesysteem als onhandig: gratis advies gesubsidieerd door de betalende klant, de klant heeft geen idee van de werkzaamheden en de kosten. Nu moet ik een tarief verantwoorden, en idd aan de bemiddleing is bij ons een alger uurtarief gehangen dan aan advies. Ook zelf nooit eerder over nagedacht. @ Geert, Stel nou dat er nu alsnog weer gekozen zou kunnen worden voor -transparante- provisiebeloning. Zouden veel consumenten daar dan voor kiezen? En dan gewoon de gebruikelijk provisie, dus bij 400.000 euro hypotheek een beloning van 4-6.000 euro en bij zo'n verbouwingshypotheek van 25.000 125 euro. Zou het nog werken? Naast elkaar lijken de beloningsvormen mij in elk geval niet te kunnen bestaan.

Pollo - 11 januari 2013

Zeg Nico, is het nou execution only of niet? Ik lees dat u zelf de keuze maakt uit een aantll mogelijkheden die de adviseur u "toont". Online zie ik als maandlastenbeschermer alleen TAF staan, dus in elk geval al niet de No. 1. uit het consumentenbondonderzoek. Ik ben mogelijk wat ouwerwets, maar zoals ik het zie bent u gewoon in een commerciële marketingtruc getrapt.

Rob - 11 januari 2013

Als jullie nou allemaal voor dumptarieven gaan werken, draai ik gewoon 1 op 5 met de betere klant. Hou ik ook nog wat tijd over om onzinnige dingen te schrijven op dit "forum". De schrijven van het artikel heeft in de basis gewoon gelijk. Maar omdat hij weer verbonden is aan een bedrijf, motten er weer een aantal mensen zeuren. Stelletje azijnzeikers....Categorie "het gaat zo slecht, tís niet meer leuk". Zoek dan wat anders, maar hou op met dat geleuter. Ga aan het werk, stroop de mouwen op, laat jouw klant zien wat je voor hem kunt doent. Kijk in de speigel, overtuig eerst jezelf. Lukt dat niet, ga dan lekker lopen zeiken op een of ander forum en roep dat er niks meer aan is (in dit mooie vak). Synoniem? Stumper(s).

Joost - 11 januari 2013

@Rob, Het heeft helemaal niets met arrogantie te maken, maar ik houd lekker mijn tarieven aan. Weet niet of je het door hebt , maar die tarieven die zo laag zijn komen voort uit schaamte. Uit schaamte? ja, uit schaamte. Je denkt dat het mogelijk is om voor dat tarief iets te doen en je merkt aan het einde van de maand dat niet alles betaald kan worden. Hey denk je dan wat doe ik verkeerd, ik heb mijn tarief niet goed staan omdat ik mijn klant dit niet onder de ogen durf te leggen. Maar interen op mijn eigen geld moet ik ook niet doen. dus dan maar hopen op veel meer klanten, en eigenlijk ook meer regeldruk. of sneller werken, omdat ik mijn klant anders met schaamte onder ogen moet komen. Geweldig die prijsstunters die denken het te gaan maken met deze tarieven. ruimt zo lekker op in de markt. Waar komt dat toch vandaan die schaamte naar de klant toe. Heb je dan zelf een minderwaardigheidscomplex, of ben je bang om je klant voor je toegevoegde waarde te laten betalen. Ik blijf mijn tarieven gewoon lekker op het oude houden. Dit is een goed tarief waar ik het voor kan doen, mijn klant blij mee is, dat hij volgend jaar nog steeds een adviseur heeft. en Dat hij ook uitleg heeft gekregen over een Hypotheek "fabriek" die alleen maar lopende band werk vervaardigd. Wellicht heb jij Nico een geweldig iets gedaan, maar ja de klant krijgt de adviseur die hem toekomt. En voor Rob, natuurazijn is beter voor je, kun je ook nog je aanslag van je tanden mee afhalen.

Joost - 11 januari 2013

Nico, Wil je geen reclame maken voor jezelf of andere flutbedrijven op het forum? Of is het zo erg dat je geen geld meer hebt en alleen nog maar hier gratis bij een pagina voor adviseurs reclame gaat maken voor consume

Adfiz: "Kostendrempel nemen we niet weg door kosten nóg zichtbaarder te maken"

Adfiz: "Kostendrempel nemen we niet weg door kosten nóg zichtbaarder te maken"

"Mijn oproep aan adviseurs, maar zeker ook aan verzekeraars, toezichthouder en politiek is deze: de kostendrempel nemen we niet weg door kosten nóg zichtbaarder...

Ontevreden klant moet toch deel adviesvergoeding betalen

Ontevreden klant moet toch deel adviesvergoeding betalen

(Kifid-uitspraak GC 2023-939) De consument heeft op een gegeven moment zijn contacten met de adviseur beëindigd en via een andere hypotheekadviseur een financiering...

Niet gemaakte advieskosten niet fiscaal aftrekbaar

Niet gemaakte advieskosten niet fiscaal aftrekbaar

(Kifid-uitspraak GC 2023-0188) De consument heeft hypotheekadvies ingewonnen bij de adviseur (Advitas). Door een fout van de adviseur is geen hypothecaire geldlening...

Adviseur beëindigt zelf opdracht, geen honorarium

Adviseur beëindigt zelf opdracht, geen honorarium

(Kifid-uitspraak GC 2022-0972) De consumenten hebben zich tot de adviseur gewend voor advies en bemiddeling inzake de financiering van de door hen aangekochte woning....

1.995 euro advieskosten niet te veel voor kleine verhoging hypotheek

1.995 euro advieskosten niet te veel voor kleine verhoging hypotheek

(Kifid-uitspraak GC 2022-0716)De consument stelt dat de adviseur een te hoog bedrag in rekening brengt voor een relatief kleine wijziging van de hypothecaire geldlening...

Ook compact advies is advies

Ook compact advies is advies

(Kifid-uitspraak GC 2022-0607) De consument heeft een hypothecaire geldlening bij de bank. Voor een verbouwing wilde hij deze aanvullen met een hypothecaire geldlening...

Adviseur rekende ten onrechte advieskosten voor tweede hypotheekaanvraag

Adviseur rekende ten onrechte advieskosten voor tweede hypotheekaanvraag

(Kifid-uitspraak GC 2022-0370) De consumenten stellen zich op het standpunt dat de adviseur is tekortgeschoten in de nakoming van de overeenkomst, doordat de trajecten...

Aegon moet helft advieskosten vergoeden

Aegon moet helft advieskosten vergoeden

(Kifid-uitspraak GC 2022-0360) Om tot een juiste berekening van het te verevenen kapitaal te komen, was de consument naar het oordeel van de Geschillencommissie...

Bank rekende ten onrechte kosten voor inkomenstoets bij extra aflossing

Bank rekende ten onrechte kosten voor inkomenstoets bij extra aflossing

(Kifid-uitspraak GC 2022-0146) De consument heeft een spaarhypotheek bij ABN Amro met daaraan gekoppeld een levensverzekering. De consument wenst een extra aflossing...

Terechte rekening adviseur na voortijdige beëindiging opdracht

Terechte rekening adviseur na voortijdige beëindiging opdracht

(Kifid-uitspraak GC 2021-0385) De rekening die de hypotheekadviseur indiende na voortijdige beëindiging door de consumenten van de opdracht tot advies en bemiddeling...