Data-uitwisseling: adviesketens zetten geldverstrekkers onder druk

Document via Pixabay

Diverse adviesketens werken inmiddels met een door de klant ondertekende ‘opdracht tot data-uitwisseling’. Hierin verzoekt de klant de geldverstrekker om in zijn belang de data actief aan te dragen bij de adviseur. Met de opdracht voeren de ketens de druk op geldverstrekkers op om data uit te wisselen in het kader van de zorgplicht van de adviseur.

De ketens in kwestie zijn CMIS Franchise (De Hypotheekshop, Huis & Hypotheek, Hypokeur), Financieel Fit Groep, Finzie, Geld & Woning, Hypotheek Visie en Van Bruggen Adviesgroep.

Om op een klantvriendelijke manier hun zorgplicht in te kunnen vullen, pleiten hypotheekadviseurs al langer voor volledige ontsluiting van klantdata door geldverstrekkers. In 2019 werd hier door een zevental hypotheekketens reeds gezamenlijk voor betoogd. Destijds bevorderde dit constructieve gesprekken met diverse geldverstrekkers. Enkelen van hen hebben inmiddels stappen genomen tot data-ontsluiting. Echter, het is volgens de adviseurs "in het belang van de klant dat álle geldverstrekkers concrete stappen zetten. Bij veel belangrijke geldverstrekkers is het enkel gebleven bij goede intenties. Daarom is voor de klant een ‘opdracht tot data- uitwisseling’ ontwikkeld. Met dit document verlangen klanten de data-uitwisseling van hun
hypotheekverstrekker naar de betrokken adviseur. Op termijn wordt deze opdracht tot data-uitwisseling ook aan bestaande klanten van de hypotheekketens aangeboden. De verwachting is dat zij hier ook in groten getale gebruik van gaan maken".

Aanpassing in hypotheekadvies-software

In het kader van transparantie vinden momenteel constructieve gesprekken plaats met leveranciers van adviessoftware. Zij tonen zich bereid een speciaal kenmerk te ontwikkelen waardoor voor adviseurs en klanten direct duidelijk is bij welke hypotheekverstrekkers er data-uitwisseling met de adviseur plaatsvindt. Zo kunnen adviseur en klant dit criterium betrekken bij de uiteindelijke keuze van een hypotheekverstrekker. De samenwerkende hypotheekketens vertrouwen erop dat met deze stappen uiteindelijk alle
geldverstrekkers hun verantwoordelijkheid gaan nemen.

Reactie toevoegen

 
Meer over
Hypotheekadviseur schetste te rooskleurig beeld

Hypotheekadviseur schetste te rooskleurig beeld

(Kifid-uitspraak GC 2023-0671) Gelet op de vele fouten die de adviseur heeft gemaakt, dienthij de advies- en bemiddelingskosten ad 1.894 euro volledig aan de consumenten...

Adviseur stuurde getekend renteaanbod niet tijdig door

Adviseur stuurde getekend renteaanbod niet tijdig door

(Kifid-uitspraak GC 2023-0663) De adviseur heeft nagelaten het ondertekende renteaanbod (tijdig) naar de bank te sturen, waardoor dit renteaanbod is komen te vervallen....

Adviseur was te optimistisch over maximale financiering

Adviseur was te optimistisch over maximale financiering

(Kifid-uitspraak GC 2023-0659) De adviseur heeft de consumenten in het vooruitzicht gesteld dat zij een hypothecaire geldlening konden verkrijgen van 300.000 euro....

Adviseur was te afwachtend bij regelen opstalverzekering

Adviseur was te afwachtend bij regelen opstalverzekering

(Kifid-uitspraak GC 2023-0651) Een adviseur moet ruim 2.000 stormschade aan cliënten vergoeden omdat hij te afwachtend was bij het regelen van de opstalverzekering. De...

Adviseur kan niet aantonen dat klant voor Inkomensverklaring zou zorgen

Adviseur kan niet aantonen dat klant voor Inkomensverklaring zou zorgen

(Kifid-uitspraak GC 2023-0595) De Geschillencommissie beslist dat de hypotheekadviseur een bedrag van 1.797,50 euro aan de consument vergoedt. De consument heeft...

Hypotheekadviseur vroeg niet door naar woning in Spanje

Hypotheekadviseur vroeg niet door naar woning in Spanje

(Kifid-uitspraak GC 2023-0567) Een hypotheekadviseur verzuimde door te vragen toen klanten uit zichzelf vertelden dat zij een woning in Spanje hebben. De Geschillencommissie:...

Kifid: aansprakelijkheid tussenpersoon erkend door reactie BAV-verzekeraar

Kifid: aansprakelijkheid tussenpersoon erkend door reactie BAV-verzekeraar

Met haar mededelingen heeft de beroepsaansprakelijkheidsverzekeraar naar het oordeel van de Geschillencommissie namens de tussenpersoon aansprakelijkheid erkend...

Gebrek aan actie tussenpersoon weegt zwaarder dan gebrek aan actie consument

Gebrek aan actie tussenpersoon weegt zwaarder dan gebrek aan actie consument

(Tussenuitspraak GC 2022-0964B) De Geschillencommissie is van oordeel dat de tussenpersoon 75 procent van de schade van de consument als gevolg van de niet tijdige...

Mogelijkheid bouwdepot ten onrechte niet meegenomen in advies

Mogelijkheid bouwdepot ten onrechte niet meegenomen in advies

(Kifid-uitspraak GC 2023-0574) De consumenten klagen over het feit dat zij in 2015 geen bouwdepot hebben gekregen bij hun hypothecaire geldlening. Zij menen hierdoor...

Vriendelijkheid breekt financieel dienstverlener op

Vriendelijkheid breekt financieel dienstverlener op

(Kifid-uitspraak GC 2023-0554) De financiële dienstverlener en de consumenten hebben geen schriftelijke overeenkomst met elkaar gesloten waaruit volgt dat de...