Data-uitwisseling: adviesketens zetten geldverstrekkers onder druk

Document via Pixabay

Diverse adviesketens werken inmiddels met een door de klant ondertekende ‘opdracht tot data-uitwisseling’. Hierin verzoekt de klant de geldverstrekker om in zijn belang de data actief aan te dragen bij de adviseur. Met de opdracht voeren de ketens de druk op geldverstrekkers op om data uit te wisselen in het kader van de zorgplicht van de adviseur.

De ketens in kwestie zijn CMIS Franchise (De Hypotheekshop, Huis & Hypotheek, Hypokeur), Financieel Fit Groep, Finzie, Geld & Woning, Hypotheek Visie en Van Bruggen Adviesgroep.

Om op een klantvriendelijke manier hun zorgplicht in te kunnen vullen, pleiten hypotheekadviseurs al langer voor volledige ontsluiting van klantdata door geldverstrekkers. In 2019 werd hier door een zevental hypotheekketens reeds gezamenlijk voor betoogd. Destijds bevorderde dit constructieve gesprekken met diverse geldverstrekkers. Enkelen van hen hebben inmiddels stappen genomen tot data-ontsluiting. Echter, het is volgens de adviseurs "in het belang van de klant dat álle geldverstrekkers concrete stappen zetten. Bij veel belangrijke geldverstrekkers is het enkel gebleven bij goede intenties. Daarom is voor de klant een ‘opdracht tot data- uitwisseling’ ontwikkeld. Met dit document verlangen klanten de data-uitwisseling van hun
hypotheekverstrekker naar de betrokken adviseur. Op termijn wordt deze opdracht tot data-uitwisseling ook aan bestaande klanten van de hypotheekketens aangeboden. De verwachting is dat zij hier ook in groten getale gebruik van gaan maken".

Aanpassing in hypotheekadvies-software

In het kader van transparantie vinden momenteel constructieve gesprekken plaats met leveranciers van adviessoftware. Zij tonen zich bereid een speciaal kenmerk te ontwikkelen waardoor voor adviseurs en klanten direct duidelijk is bij welke hypotheekverstrekkers er data-uitwisseling met de adviseur plaatsvindt. Zo kunnen adviseur en klant dit criterium betrekken bij de uiteindelijke keuze van een hypotheekverstrekker. De samenwerkende hypotheekketens vertrouwen erop dat met deze stappen uiteindelijk alle
geldverstrekkers hun verantwoordelijkheid gaan nemen.

Reactie toevoegen

 
Meer over
Hypotheekadviseur voldeed aan inspanningsverplichting

Hypotheekadviseur voldeed aan inspanningsverplichting

(Kifid-uitspraak GC 2023-0799) De consumenten hebben de adviseur opdracht gegeven tot het bemiddelen en adviseren bij het oversluiten van hun hypothecaire geldlening....

Hypotheekadviseur moet adviesvergoeding terugstorten

Hypotheekadviseur moet adviesvergoeding terugstorten

(Kifid-uitspraak GC 2023-0786) De consumenten stellen zich op het standpunt dat de adviseur zijn zorgplicht geschonden heeft door hen niet te informeren over de...

Reconstructie adviesdossier mag ook mondeling en met getuigenbewijs

Reconstructie adviesdossier mag ook mondeling en met getuigenbewijs

(Rechtspraak) De adviseur kan niet op papier maar wel mondeling en met getuigen hard maken wat hij met de consumenten heeft besproken. Voor de Rechtbank Oost-Brabant...

Aan tussenpersoon om te controleren of product voldoet aan normen bank en behoeften consument

Aan tussenpersoon om te controleren of product voldoet aan normen bank en behoeften consument

(Kifid-uitspraak GC 2023-0769) Het is niet aan de bank om de wensen en behoeften te inventariseren bij het aangaan van een overeenkomst. Deze werkzaamheden liggen...

Niet corrigeren onjuiste veronderstelling klanten komt adviseur duur te staan

Niet corrigeren onjuiste veronderstelling klanten komt adviseur duur te staan

(Kifid-uitspraak GC 2023-0733) De consumenten hebben een appartement gekocht naast hun huidige woning. Het advieskantoor heeft een verhuurhypotheek geadviseerd,...

WhatsApp komt hypotheekadviseur duur te staan

WhatsApp komt hypotheekadviseur duur te staan

(Kifid-tussenuitspraak GC 2023-0726A) De adviseur verweert – vergeefs - zich als volgt: de opdracht van de consument tot het wijzigen van de rente is niet...

Consumenten eisen vergeefs 168 mille van onzorgvuldige hypotheekadviseur

Consumenten eisen vergeefs 168 mille van onzorgvuldige hypotheekadviseur

(Kifid-uitspraak GC 2023-0716) De adviseur heeft een financieringsopzet aan de consumenten voorgehouden gebaseerd op rentepercentages welke waren genoemd in een...

Adviseur hoefde niet ook nog eens schriftelijk te waarschuwen

Adviseur hoefde niet ook nog eens schriftelijk te waarschuwen

(Kifid-uitspraak GC 2023-0719) De consument stelt dat de adviseur tekortgeschoten is in de nakoming van de overeenkomst door, na de eerste afwijzing van een verzekeringsaanvraag...

Schade door piraten niet voor rekening tussenpersoon

Schade door piraten niet voor rekening tussenpersoon

(Rechtspraak) Ook in hoger beroep is het de scheepvaartmaatschappij niet gelukt een deel van de schade als gevolg van piraterij te verhalen op Noord-Nederlandse...

Niet aan kredietverstrekker om fouten begaan door adviseur te herstellen

Niet aan kredietverstrekker om fouten begaan door adviseur te herstellen

(Kifid-uitspraak GC 2023-0702) De kredietverstrekker heeft de aanvaarding van het renteaanbod niet tijdig ontvangen, zodat geen overeenkomst tot stand is gekomen....