Data-uitwisseling: adviesketens zetten geldverstrekkers onder druk

Document via Pixabay

Diverse adviesketens werken inmiddels met een door de klant ondertekende ‘opdracht tot data-uitwisseling’. Hierin verzoekt de klant de geldverstrekker om in zijn belang de data actief aan te dragen bij de adviseur. Met de opdracht voeren de ketens de druk op geldverstrekkers op om data uit te wisselen in het kader van de zorgplicht van de adviseur.

De ketens in kwestie zijn CMIS Franchise (De Hypotheekshop, Huis & Hypotheek, Hypokeur), Financieel Fit Groep, Finzie, Geld & Woning, Hypotheek Visie en Van Bruggen Adviesgroep.

Om op een klantvriendelijke manier hun zorgplicht in te kunnen vullen, pleiten hypotheekadviseurs al langer voor volledige ontsluiting van klantdata door geldverstrekkers. In 2019 werd hier door een zevental hypotheekketens reeds gezamenlijk voor betoogd. Destijds bevorderde dit constructieve gesprekken met diverse geldverstrekkers. Enkelen van hen hebben inmiddels stappen genomen tot data-ontsluiting. Echter, het is volgens de adviseurs "in het belang van de klant dat álle geldverstrekkers concrete stappen zetten. Bij veel belangrijke geldverstrekkers is het enkel gebleven bij goede intenties. Daarom is voor de klant een ‘opdracht tot data- uitwisseling’ ontwikkeld. Met dit document verlangen klanten de data-uitwisseling van hun
hypotheekverstrekker naar de betrokken adviseur. Op termijn wordt deze opdracht tot data-uitwisseling ook aan bestaande klanten van de hypotheekketens aangeboden. De verwachting is dat zij hier ook in groten getale gebruik van gaan maken".

Aanpassing in hypotheekadvies-software

In het kader van transparantie vinden momenteel constructieve gesprekken plaats met leveranciers van adviessoftware. Zij tonen zich bereid een speciaal kenmerk te ontwikkelen waardoor voor adviseurs en klanten direct duidelijk is bij welke hypotheekverstrekkers er data-uitwisseling met de adviseur plaatsvindt. Zo kunnen adviseur en klant dit criterium betrekken bij de uiteindelijke keuze van een hypotheekverstrekker. De samenwerkende hypotheekketens vertrouwen erop dat met deze stappen uiteindelijk alle
geldverstrekkers hun verantwoordelijkheid gaan nemen.

Reactie toevoegen

 
Meer over
Schending zorgplicht kost ING 45 mille

Schending zorgplicht kost ING 45 mille

(Kifid-uitspraak GC 2023-0782B) Kifid laat ING 45.000 euro aan de consument vergoeden wegens schending van de zorgplicht als adviseur. Het is het eindoordeel in...

Vertraging bij aanvraag niet de schuld van hypotheekadviseur

Vertraging bij aanvraag niet de schuld van hypotheekadviseur

(Kifid-uitspraak GC 2024-0126) De consument heeft een hypothecaire geldlening aangevraagd voor een nieuwe woning. Haar echtgenoot heeft een onderneming die op dat...

Hypotheekadviseur voerde onvoldoende regie

Hypotheekadviseur voerde onvoldoende regie

(Kifid-uitspraak GC 2024-0118) De consumenten hebben de adviseur ingeschakeld voor advies en bemiddeling inzake het oversluiten van hun bestaande hypothecaire geldlening....

Zorgplichtclaims bij hypotheken keren

Zorgplichtclaims bij hypotheken keren

(Richard Meinders, SVC Groep, in VVP 6-2023) Ik verwacht de komende jaren meer claims en rechtszaken waarbij de adviseur verantwoordelijk wordt gehouden voor het...

Hypotheekadviseur bewaakte tijdlijnen onvoldoende

Hypotheekadviseur bewaakte tijdlijnen onvoldoende

(Kifid-uitspraak GC 2024- 0053) De consument heeft de adviseur ingeschakeld voor advies over en bemiddeling bij het oversluiten van zijn hypotheek en het verkrijgen...

Hypotheekadviseur moet bijna veertien mille vergoeden

Hypotheekadviseur moet bijna veertien mille vergoeden

(Kifid-uitspraak GC 2024-0040) Toen de consument advies vroeg voor de aanvraag van een hypothecaire geldlening, ging de adviseur ervan uit dat de consument en zijn...

Adviseur vroeg te laat renteaanbod aan

Adviseur vroeg te laat renteaanbod aan

(Kifid-uitspraak GC 2024-0038) De consumenten verwijten de adviseur dat hij niet tijdig een renteaanbod heeft aangevraagd bij de bank. Zij betalen daarom uiteindelijk...

Adviseur was te veel alleen doorgeefluik

Adviseur was te veel alleen doorgeefluik

(Kifid-uitspraak GC 2024-0022) De consument heeft in 1997 een beleggingsverzekering afgesloten. De consument vindt dat de tussenpersoon zijn zorgplicht heeft geschonden...

Adviseur mag vergoeding houden ondanks gebrekkige communicatie

Adviseur mag vergoeding houden ondanks gebrekkige communicatie

(Kifid-uitspraak GC 2024-0012) De consument verwijt de adviseur dat hij gebrekkig met hem heeft gecommuniceerd. Bovendien heeft hij onvoldoende de belangen van de...

Schending zorgplicht kost adviseur 22 mille

Schending zorgplicht kost adviseur 22 mille

(Kifid-uitspraak GC 2023-1013) De consumenten vorderen 20.000 euro vanwege de hogere rente en 2.000 euro aan bemiddelingskosten voor een nieuwe adviseur. De Geschillencommissie...