Data-uitwisseling: adviesketens zetten geldverstrekkers onder druk

Document via Pixabay

Diverse adviesketens werken inmiddels met een door de klant ondertekende ‘opdracht tot data-uitwisseling’. Hierin verzoekt de klant de geldverstrekker om in zijn belang de data actief aan te dragen bij de adviseur. Met de opdracht voeren de ketens de druk op geldverstrekkers op om data uit te wisselen in het kader van de zorgplicht van de adviseur.

De ketens in kwestie zijn CMIS Franchise (De Hypotheekshop, Huis & Hypotheek, Hypokeur), Financieel Fit Groep, Finzie, Geld & Woning, Hypotheek Visie en Van Bruggen Adviesgroep.

Om op een klantvriendelijke manier hun zorgplicht in te kunnen vullen, pleiten hypotheekadviseurs al langer voor volledige ontsluiting van klantdata door geldverstrekkers. In 2019 werd hier door een zevental hypotheekketens reeds gezamenlijk voor betoogd. Destijds bevorderde dit constructieve gesprekken met diverse geldverstrekkers. Enkelen van hen hebben inmiddels stappen genomen tot data-ontsluiting. Echter, het is volgens de adviseurs "in het belang van de klant dat álle geldverstrekkers concrete stappen zetten. Bij veel belangrijke geldverstrekkers is het enkel gebleven bij goede intenties. Daarom is voor de klant een ‘opdracht tot data- uitwisseling’ ontwikkeld. Met dit document verlangen klanten de data-uitwisseling van hun
hypotheekverstrekker naar de betrokken adviseur. Op termijn wordt deze opdracht tot data-uitwisseling ook aan bestaande klanten van de hypotheekketens aangeboden. De verwachting is dat zij hier ook in groten getale gebruik van gaan maken".

Aanpassing in hypotheekadvies-software

In het kader van transparantie vinden momenteel constructieve gesprekken plaats met leveranciers van adviessoftware. Zij tonen zich bereid een speciaal kenmerk te ontwikkelen waardoor voor adviseurs en klanten direct duidelijk is bij welke hypotheekverstrekkers er data-uitwisseling met de adviseur plaatsvindt. Zo kunnen adviseur en klant dit criterium betrekken bij de uiteindelijke keuze van een hypotheekverstrekker. De samenwerkende hypotheekketens vertrouwen erop dat met deze stappen uiteindelijk alle
geldverstrekkers hun verantwoordelijkheid gaan nemen.

Reactie toevoegen

 
Meer over
Hypotheekadviseur had klant moeten waarschuwen

Hypotheekadviseur had klant moeten waarschuwen

(Kifid-uitspraak GC 2023-0953) De adviseur had de consument moeten waarschuwen dat de arbeidsovereenkomst van de consument tot enig wantrouwen zou kunnen leiden...

Fout bij overzetten ongevallenpolis voor rekening Gevolmachtigd Agent

Fout bij overzetten ongevallenpolis voor rekening Gevolmachtigd Agent

(Kifid-uitspraak GC 2023-0938) De schadeclaim van de consument vanwege het overlijden van zijn zoon is afgewezen omdat de verzekeringsdekking ‘gezin zonder...

Adviseur moet nagaan of polis correct is opgemaakt

Adviseur moet nagaan of polis correct is opgemaakt

(Kifid-uitspraak GC 2023-0919) Bij het afsluiten van een verzekering moet de tussenpersoon de aspirant-verzekeringnemer informeren over de precieze economische gevolgen...

Beroepsfout van bijna 90 mille, maar consument klaagt te laat

Beroepsfout van bijna 90 mille, maar consument klaagt te laat

(Rechtspraak) De adviseur sloot abusievelijk geen ORV af voor de consument, maar deze klaagde te laat. Tot dat oordeel komt de Rechtbank Noord-Holland. De consument...

Adviseur hoeft gegevens niet tot in detail te beoordelen

Adviseur hoeft gegevens niet tot in detail te beoordelen

(Kifid-uitspraak GC 2023-0912) De adviseur heeft voor de consumenten een aanvraag voor een hypothecaire geldlening ingediend bij een geldverstrekker. De consumenten...

Geen schade ondanks premiestijging

Geen schade ondanks premiestijging

(Kifid-uitspraak GC 2023-0893) De verzekeraar heeft de consumenten pas geruime tijd na de renteverlaging van de hypotheek geïnformeerd dat ook de rentevergoeding...

Verzaken zorgplicht inzake ORV kost adviseur 156.000 euro

Verzaken zorgplicht inzake ORV kost adviseur 156.000 euro

(Kifid-uitspraak GC 2023-0898) Heeft de adviseur uitvoering gegeven aan zijn waarschuwingsplicht? Uit de beschikbare documentatie blijkt niet dat de adviseur de...

Gespreksnotitie helpt adviseur uit de brand

Gespreksnotitie helpt adviseur uit de brand

(Kifid-uitspraak GC 2023-0871) De consument verzocht haar assurantietussenpersoon op 1 september 2021 om een wijziging van de dekking van haar WA/Casco autoverzekering....

Adviseur hoefde niet bedacht te zijn op extra financiering

Adviseur hoefde niet bedacht te zijn op extra financiering

(Kifid-uitspraak GC 2023-0844) De consumenten hebben in september 2022 op advies van de adviseur een hypothecaire geldlening van 150.000 euro afgesloten voor consumptieve...

Schending zorgplicht kost adviseur 6.247 euro

Schending zorgplicht kost adviseur 6.247 euro

(Kifid-uitspraak GC 2023-0433B) In de tussenuitspraak heeft de Geschillencommissie geoordeeld dat de tussenpersoon zijn zorgplicht tijdens de looptijd van de beleggingsverzekering...