De waarde van vertrouwen

Jurjen Oosterbaan NIEUW 2018

"Ik denk dat veel financieel adviseurs op een tweesprong staan", aldus een blog van Jurjen Oosterbaan (Bureau DFO). "Er kan worden gekozen voor de weg waarbij op de gemakkelijkste manier en tegen de laagste kosten wordt uitgevoerd wat de consument wenst. De andere weg is hobbelig en lastig. Dat is de weg waar de adviseur luistert naar de consument, maar hem niet naar de mond praat."

Volgens Oosterbaan leidt deze laatste weg uiteindelijk naar meer vertrouwen en dat is voor advieskantoren én hun klanten uiteindelijk meer waar. "Adviseurs kunnen klanten tegen hun eigen onkunde beschermen en hen helpen met hun verantwoordelijkheidsbesef voor de toekomst. Dat vraagt een intrinsieke motivatie om echt te willen zorgen voor het financiële welzijn van de klant."

Lees hier de hele blog van Jurjen Oosterbaan.

Reactie toevoegen

 

Reacties

Patrick Betman - TMA Consultancy 20 maart 2018

Beste Jurjen, Ik denk eigenlijk niet dat de vraag bij de adviseur ligt, maar meer bij de toezicht houders die uiteraard het beste met de consument voor hebben, maar banken, vergelijkers en verzekeraars de vrijheid geven om de consument te laten aanklooien met online tooltjes en 'de goedkoopste oplossingen'. Zolang dit door gaat, dan zal er geen consument zich willen verdiepen, laat staan een adviseur betalen. De adviseurs die ik ken willen echt allemaal wel de diepte in met de klant. Cowboys houdt je natuurlijk altijd, maar die zijn over het algemeen al wel uit de markt verdwenen.

Ing. H. de Vries - persoonlijke titel 19 maart 2018

Geachte heer Oosterbaan, Ten tijde dat er nog 30 -50 % provisie werd uitgekeerd werd een AO product vaak standaard meegenomen in het advies. Nu zien we dat het volgens vele onderzoeken achterwege blijft mede gelet op uw colum. De WIA WGA Wetgeving is zeer complex voor zowel de adviseur alsmede de klant. De oplossingen zijn ook complex geworden met de komst van de aanvullingsproducten los van het feit of je een aanstelling hebt bij de maatschappij. Daarnaast zie ik dat zeer summier gevraagd wordt naar de collectieve regelingen bij de wg. En zijn deze er welke regelingen zijn er dan en wat is de inhoud en dekking ervan. Het navragen en het uitpluizen van de bestaande regeling kost tijd en dus geld. En is de klant bereid om meer te betalen als je als TP meer werk gaat verzetten of onderzoek gaat plegen. Temeer omdat het scenario AO en WW niet echt tot de verbeelding spreekt van de klant. Ja de klant wilt het wel weten maar niet betalen voor deze extra uitzoekdienst. Echter scenario overlijden dat wil men WEL goed geregeld hebben al is de kans hierop 1; 45000 en AO en WW 1:8 volgens het UWV. Vanuit de klant bezien is dit typisch een gevalletje ik boek een reis en de verkoper blijft zeuren over de annuleringverzekering. Dus ik ben nog niet eens op reis en moet mij verzekeren tegen allerlei onheil terwijl de vakantie nog moet beginnen. Heb jij ooit een annuleringsverzekering afgesloten voor je vakantie, nou ik niet.

Meer over
Geen waardeoordeel, geen advies?

Geen waardeoordeel, geen advies?

De AFM hanteert volgens Bureau DFO "een opmerkelijk standpunt wanneer er wel en geen sprake is van 'advies' in de zin van de Wft in haar instructies hoe banken dienen...

Communicatietips voor adviseurs: klanten vinden en binden

Communicatietips voor adviseurs: klanten vinden en binden

Klanten vinden en vervolgens binden, is de uitdaging voor iedere ondernemer, zeker binnen de (financiële) dienstverlening. "Wat we verkopen is immers niet tastbaar....

DFO voorziet forse loonstijging medewerkers financieel advieskantoren

DFO voorziet forse loonstijging medewerkers financieel advieskantoren

Medewerkers van financieel advieskantoren gaan in 2019 fors meer verdienen. Aldus Bureau DFO, dat jaarlijks onderzoek doet naar het salarisbeleid van deze kantoren. De...

Kansen social media voor advieskantoren

Kansen social media voor advieskantoren

Van social strategie naar een praktische (door)start van social media kanalen als twitter, facebook,linkedin en instagram. Karin van Geelen (oprichter Yellow Communications)...

Helder communiceren over meerwaarde advisering en beloning

Helder communiceren over meerwaarde advisering en beloning

Hoe communiceer je helder over je meerwaarde van je advisering en je beloning. Adviseur Natasja Naron pakt dit op een hele bijzondere manier heel succesvol aan....

Communicatie advieskantoren buiten de richtlijnen

Communicatie advieskantoren buiten de richtlijnen

Wat zijn de verschillende insights van compliant klantinformatie en waar moet je precies aan voldoen? Maar veel interessanter, wat als de regels je in de weg zitten?...